یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هزاران نفر از معترضان به رأی هیأت منصفه دادگاهی در فلوریدا که نگهبان سفیدپوستی را از قتل نوجوانی سیاهپوست تبرئه کرد، روز شنبه در بیش از 100شهر آمریکا به خیابان‌ها رفتند و خشم خود را از این حکم نشان دادند.

تظاهرات

به‌نظر می‌رسد سخنان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز که با وضعیت سیاهپوستان همذات‌پنداری کرد، نتوانست از خشم معترضان بکاهد. به گزارش رویترز، هزاران نفر در شهرهایی مانند میامی، شیکاگو، لس‌آنجلس و نیویورک به طرف دادگا‌ه‌های فدرال راهپیمایی کردند و شعار «عدالت برای تریون» را سر دادند. اشاره آنان به تریون مارتین نوجوان 17ساله سیاهپوست است که اسفند‌ماه سال گذشته با تیراندازی جورج زیمرمن نگهبان محله در شهر سانفورد در ایالت فلوریدا کشته شد.

هیأت منصفه دادگاه هفته گذشته پس ازحدود 20روزمحاکمه وی را از اتهام قتل عمدی تبرئه کرد. آنان استدلال وکلای زیمرمن را پذیرفتند که وی برای دفاع از خود به مارتین شلیک کرده است. ظاهراً پیش از تیراندازی زیمرمن با مارتین گلاویز شده و سپس با 7تیر به وی شلیک کرده است. منتقدان می‌گویند زیمرمن که خودش از تبار آمریکای لاتین است، به اشتباه مارتین را به‌خاطر سیاه بودن مجرم تشخیص داده بود. در نیویورک حدود 2هزار نفر در راهپیمایی اعتراض‌آمیز شرکت کردند.

آنان علامت‌های « فلوریدا را تحریم کنید» حمل می‌کردند و تی‌شرت‌هایی به تن داشتند که روی آن عکس مارتین بود. سیبرینا فولتن مادر مارتین در این راهپیمایی گفت تریون بچه بود. وی افزود در دادگاه گاهی فکر می‌کردم درباره مرد دیگری صحبت می‌کنند. ال شارپتون فعال حقوق مدنی که راهپیمایی یادشده را ترتیب داده بود، همراه با جمعیت فریاد می‌زد «اگر عدالت نباشد، صلح نیست» سازمان‌دهندگان راهپیمایی‌ها بسیار می‌کوشیدند تا این تظاهرات به خشونت کشیده نشود.

هفته گذشته پس از اعلام حکم دادگاه، راهپیمایی‌هایی برگزار شد که در برخی شهرها ازجمله لس‌آنجلس به خشونت گرایید. معترضان اکنون خواهان آن هستند که دولت فدرال اتهام حقوقی به زیمرمن وارد کند. بازجویان فدرال می‌گویند در حال بررسی امکان نقض قوانین حقوق مدنی توسط زیمرمن هستند، اما وکلا بعید می‌دانند که اتهام دیگری به وی وارد شود. روز جمعه باراک اوباما در کاخ سفید مصاحبه خبری گذاشت و از کسانی که معتقدند در این حادثه نباید تیراندازی می‌شد، طرفداری و با خانواده مارتین ابراز همدردی کرد. وی با اشاره به تاریخچه مسائل نژادی در آمریکا از مردم خواست قدری درون‌کاوی کنند.

نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا گفت: فکر می‌کنم مهم است بدانیم که جامعه آمریکاییان آفریقایی‌تبار با توجه به یک رشته تجارب و تاریخچه‌ای که از بین نمی‌رود، به این موضوع نگاه می‌کند. اوباما یک‌ماه پس از ماجرای قتل مارتین گفته بود اگر پسری داشتم، شبیه تریون بود. وی روز جمعه به این جمله اشاره کرد و گفت: یک شکل دیگر گفتن این جمله این است که تریون مارتین می‌توانست من 35سال پیش باشد. با این حال، اوباما مستقیماً‌ درباره رأی دادگاه اظهارنظر نکرد و در عوض قوانین معروف به «موضع خود را حفظ کن» را به پرسش کشید.

براساس این قانون که در 30ایالت تصویب شده، فردی که مورد تعرض قرار گرفته است، نه‌تنها می‌تواند عقب‌نشینی نکند بلکه می‌تواند از نیروی کشنده استفاده کند. با وجود اینکه وکلای زیمرمن فقط از قانون دفاع شخصی استفاده کردند و به قانون یادشده متوسل نشدند، هیأت منصفه ظاهرا با استفاده از این قانون زیمرمن را تبرئه کرد.

منتقدان رأی می‌گویند یک نوجوان سیاهپوست علی‌القاعده نمی‌تواند تهدیدی جدی باشد، مگر آنکه از قبل نسبت به وی بدبینی وجود داشته باشد. در آتلانتا، فرزند مارتین لوتر کینگ از معترضان خواست دوم شهریور به واشنگتن بروند و در پنجاهمین سالگرد سخنرانی معروف پدرش با عنوان «رؤیایی دارم» راهپیمایی کنند. در میامی، تریسی پدر تریون مارتین گفت در جریان محاکمه متوجه شده که زیمرمن محاکمه نشده بلکه تریون محاکمه شده است.

کد خبر 224080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز