گروه سیاسی: جک استراو دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی و وزیر امور خارجه سابق این کشور این روزها عزمش را جزم کرده تا به تهران بیاید و ناجی روابط نه چندان گرم ایران و انگلیس شود. حتی ویلیام هیگ؛ وزیر خارجه انگلیس هم روز چهارشنبه برای ارتقای گام به گام روابط دیپلماتیک تهران لندن اعلام آمادگی کرد.

ویلیام هیگ

روابطی که البته از آذر 90و در پی تسخیر سفارت انگلیس در تهران توسط دانشجویان معترض با آنچه در عرف دیپلماتیک بین‌المللی به آن «روابط» می‌گویند فاصله‌ای عمیق پیدا کرده. حالا کشور‌های عمان و سوئد از سوی ایران و انگلیس انتخاب شده‌اند تا تنها حافظ منافع 2کشور در خاک یکدیگر باشند. با این حال سردی روابط این روزهای ایران و انگلیس هرگز به این معنا نیست که این دو کشور در گذشته روابط گرم و دوستانه‌ای داشتند؛

چرا که تاریخ نشان می‌دهد که دولت انگلیس در روابط خود با ایران همواره دچار تناقض در گفتار و رفتار بوده و مصادیق فراوانی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد رفتار این کشور در قبال کشورمان رفتاری مبتنی بر حسن نیت ارزیابی شود. بازخوانی روابط 2کشور در سال‌های اخیر گویای این نکته است که ایران نگرانی‌های غیرقابل انکاری نسبت به سیاست‌های دوگانه انگلستان دارد که لااقل در کوتاه‌مدت مانعی بر سر ایجاد اعتماد و خوش بینی در مقامات کشورمان نسبت به رفتار این کشور خواهد بود.

چه اینکه اظهارات جک استراو که در حال حاضر نماینده مجلس عوام انگلیس و از مسئولان گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران است، همانگونه که عباس عراقچی در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران هم بر آن تأکید می‌کند، تلاش‌های شخصی وی محسوب می‌شود و هنوز هیچ درخواست رسمی‌ای از سوی وزارت امور خارجه انگلیس صورت نگرفته است. انگلیس حتی آن زمان که هنوز روابط دیپلماتیک‌اش با ایران برقرار بود و قطع نشده بود هم جزو نخستین کشور‌هایی بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم قرارداد و در این سال‌ها هم همواره یکی از مدافعان و مشوقان جدی اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران بود.

همچنین ایران همواره نسبت به نقش انگلیس در حوادث پس از انتخابات سال 88 و دخالت‌های آشکار در موضوعات داخلی کشورمان به این کشور معترض بود. در یک نمونه انتشار یادداشتی از سایمون گس؛ سفیر پیشین بریتانیا در تهران که در آن ادعاهایی درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح شده و مجلس آن را دخالت آشکار در سیاست‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران و خلاف عرف بین‌المللی دانسته بود، به تجمع دانشجویان مقابل سفارت این کشور در تهران منجر و موجب شد تا کاهش سطح روابط ایران با انگلیس در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گیرد.

پیش از آن هم اظهارات جان ساورز، رئیس سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (MI6) که در آن به صراحت تأکید کرده بود برای متوقف‌کردن ایران مذاکره و دیپلماسی کافی نیست و باید از «عملیات اطلاعاتی» بهره گرفت و ترور 2دانشمند هسته‌ای کشورمان تنها به فاصله چند هفته پس از این اظهارات، موجی از خشم و نفرت را در ایران علیه سیاست‌های دوگانه این کشور به راه انداخته بود. اقداماتی که در کنار عملکرد مغرضانه بی‌بی‌سی فارسی در نهایت به مصوبه مجلس برای کاهش روابط ایران و انگلیس منجر شد.

کد خبر 223794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز