یک روز پس از ابراز تمایل گروه 1+5 در نشست بروکسل که برای تصمیم‌گیری بر سر چگونگی ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران برگزار شد وزیرامورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران تأکید کرد که قطعا مذاکرات با 1+5 ادامه خواهد داشت و منتظریم آقای روحانی مسئولیت را به‌عهده بگیرند و گروه مذاکره‌کننده را تعیین کنند.

 این در حالی است که در آخرین دور مذاکرات قرار شد اشتون پس از مشورت با کشورهای عضو به پیشنهادهای ایران پاسخ دهد اما با استفاده از فرصت انتخابات بدون پاسخ مشخص به ایران از ادامه مذاکرات دامنه‌دار سخن می‌گوید. علی‌اکبر صالحی با اشاره به یکی از سخنان سال گذشته خود که در آن پیش‌بینی کرده بود سال آینده خورشیدی یعنی امسال سال خوبی است و نسبت به آن ابراز خوشبینی کرده بود گفت که علائم این موضوع دارد خودش را نشان می‌دهد که امسال سال خوبی است.

با وجود اینکه برخی مقامات اروپا و آمریکا همچون جان کری وزیرامورخارجه ایالات متحده تا قبل از برگزاری انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران اعلام می‌کردند این انتخابات تأثیری در برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داشت، اما با تحولات سیاسی رخ داده در داخل کشور و در آستانه تغییر دولت‌ها نماینده 6کشور طرف مذاکره با ایران از ادامه مذاکرات سخن گفته و نسبت به آن استقبال نشان داده است. کاترین اشتون پس از نشست بروکسل از سرگیری «هرچه سریع‌تر» مذاکرات میان 1+5و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران را خواستار شد و اعلام کرد:

منتظر دیدار با تیم جدید هسته‌ای ایران در اسرع وقت هستیم. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که پس از نشست سه‌شنبه نمایندگان گروه موسوم به 1+5در بروکسل منتشر شد اعلام کرد که گروه 1+5 میانجیگران بین‌المللی در حل‌و‌فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران علاقه‌مند هستند تا دور بعدی مذاکرات با طرف ایرانی در آینده‌ای بسیار نزدیک انجام شود.

با وجود آشکار شدن چنین علائمی در ادامه مذاکرات میان ایران و 1+5 به گفته صالحی هنوز نامه‌ای دراین‌باره ردوبدل نشده اما به‌طور قطع مذاکرات ادامه خواهد داشت. صالحی بر این نکته تأکید کرد که طرف مقابل هم برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است. دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان برگزار شد اما طرف غربی هنوز پاسخی به پیشنهادهایی که ایران در آلماتی2 مطرح کرد، نداده است. پیشنهادهای ایران مبتنی بر همان طرح 5محوری بود که در مذاکرات مسکو در سال 91ارائه کرده و قرار بود اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نظر کشورهای اروپایی را در این خصوص پس از مشورت از طریق یک تماس تلفنی به مذاکره‌کننده ایرانی اعلام کند که چنین اتفاقی نیفتاد. به نظر می‌رسد گروه 1+5 از فرصت تغییر در دولت ایران، استفاده کرده و با فرار به‌جلو تلاش دارند از پاسخگویی به پیشنهادهای ایران در مذاکرات آلماتی طفره روند.

خاویر سولانا، جک استراو، ویلیام هیگ و چهره‌های شناخته شده دیگر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آمریکا ازجمله افرادی بوده‌اند که طی سخنان و مطالبی با استقبال از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران خواستار آغاز هرچه سریع‌تر دور جدید مذاکرات هسته‌ای شده و اعلام کرده‌اند نباید فرصت را برای آغاز هرچه سریع‌تر دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران از دست داد.

مقامات سیاست خارجی کشورمان اعلام کرده‌اند که تصمیم‌گیری درخصوص دور بعدی مذاکرات معطوف به تشکیل دولت جدید در ایران و اقداماتی است که در این خصوص انجام می‌دهد ضمن آنکه 1+5 باید به پیشنهادهای ایران که در مراحل قبلی مطرح شده پاسخ دهد. با وجود این پیشاپیش نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان روز سه‌شنبه با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دور هم جمع شدند تا درخصوص ادامه مذاکرات پس از آلماتی، روند تحریم‌ها و بهترین تاریخ برای برگزاری دور آتی مذاکرات با ایران گفت‌وگو کنند.

برخی منابع خارجی در گزارش خود از این نشست که وندی شرمن و پونیت تالوار از آمریکا، سایمون گس سفیر پیشین انگلیس در ایران و سرگئی ریابکوف از روسیه در آن حضور داشتند جست‌وجوی کانال‌هایی برای برقراری ارتباط با دولت جدید ایران تا قبل از دور بعدی مذاکرات را ازجمله مهم‌ترین اهداف این جلسه برشمرده بودند.

این درحالی است که طی روزهای قبل روزنامه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا، به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید گزارش داده بود که دولت باراک اوباما به‌دنبال برقراری ارتباط با رئیس‌جمهور جدید ایران است و هماهنگی‌های آن از طریق کاترین اشتون انجام خواهد شد. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس نیز در سخنانی گفته بود که این کشور آماده بهبود روابط با ایران است. برخی تحلیلگران معتقدند احیای این روابط می‌تواند به‌عنوان یک موضوع جانبی پیشبرد پرونده هسته‌ای ایران را در ابعاد دیگری تسریع کند.

کد خبر 223664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز