چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیدین آغداشلو از چگونگی خلق تابلویی که در آن حضرت علی (ع) را به تصویر کشیده است، گفت و اینکه جمله "لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار" را به خط کوفی با آب طلا نوشته است.

نقاشی

به گزارش مهر، آیدین آغداشلو هنرمند پیشکسوت نقاشی و کارشناس هنری در مورد نقاشی‌ای که از وی با موضوع امام علی (ع) در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نمایش درآمده است، گفت: سال 79 بود که نام سال را به نام امام علی (ع) گذاشته بودند.

در همان زمان مدیر وقت موزه هنرهای دینی امام علی (ع)‌ به من زنگ زد و خواست که به مناسبت این نامگذاری با موضوع امام علی (ع)‌ یک اثر خلق کنم که مسلما من هم با آغوش باز پذیرفتم.

این هنرمند نقاش بیان کرد: مثل هر اثر دیگری که خلق می‌کنم از من خواسته شد که برداشت شخصی خودم را از زندگی و شخصیت امام علی (ع)‌ به تصویر بکشم.

برای چنین برنامه‌هایی معمولا یک سری داور وجود دارد که به کار خلق شده توسط هنرمند نظارت کرده و آن را از نظر مفهومی و تکنیکی مورد تائید قرار می‌دهند ولی در خاطرم هست که در آن جریان و در آن سال داور خود هنرمند بود.

در خلق آن آثار مهم این بود که برداشت خود هنرمند از زندگی امام علی (ع) چیست.

وی با اشاره به اینکه به هرحال هیچ‌کس هم انتظار این را ندارد که همه ویژگی‌های مرد بزرگی مانند امیرمومنان در قاب یک تصویر بگنجد، اظهار کرد:‌ زندگی حضرت علی (ع)‌ حوادث متعددی دارد و مالامال از وقایع مختلفی است.

این کارشناس هنری، آثاری که در آن سال خلق شدند را بخشی از ذهن یک هنرمند برای به تصویر کشیدن یک برهه از زندگی امام علی (ع) دانست و بیان کرد: موضوع اصلی امام علی (ع) بود و از ما خواسته شد که آنچه که از ایشان در ذهن داریم به تصویر بکشیم.

آغداشلو در مورد کار خود توضیح داد: برای من خیلی مهم بود که تنهایی آن حضرت را به نمایش بکشم.

همانطور که می‌دانیم بسیاری از افراد حتی وقتی در جمع افراد نزدیک به خود هم هستند، تنها هستند. این برهه از زمان زندگی امام علی (ع) را من به تصویر کشیدم.

وی ادامه داد: برای اینکه کار را به آن دوران هم نزدیکتر کنم با خط کوفی که خط رایج آن زمان بود جمله معروف "لافتی الا علی"‌ را با آب طلا نوشتم.

این هنرمند در مورد حسی که تابلو القا می‌کند،‌ توضیح داد:‌ این اثر حس من را در مورد زندگی امام علی (ع) تعبیر و منتقل می‌کند.

طبق سنت نقاشی ایران از کشیدن چهره مبارک ایشان اجتناب کردم و موقعیت این امام بزرگ را در آن تنهایی که به نظر من حضرت علی (ع) داشتند، نشان دادم.

آغداشلو در پایان گفت: امام علی (ع) بعد از فوت پیامبر و به خصوص در دوره اتمام ظاهری حکومت شان تا زمان شهادت‌شان بسیار تنها بودند و این تنهایی را در این اثر به تصویر کشیدم.

نمایشگاهی از هنرمندان بزرگ در مورد امام علی (ع)

امیر عبدالحسینی، مدیر موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و مدیر امور تجسمی و موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در مورد نمایشگاه جدید موزه گفت: سال 13879 که توسط مقام معظم رهبری به نام امام علی(ع) نامگذاری شد سالی بود که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای گرامیداشت امام اول شیعیان اقدام به خلق اثر هنری کرد.

وی افزود: در این سال با دعوت از نقاشان شاخص کشورمان از آنها خواسته شد که در مورد آن امام بزرگوار به خلق اثر بپردازند که در آن سال آثار بسیار خوبی خلق شد.

مدیر موزه هنرهای دینی امام علی (ع) با اشاره به اینکه در میان این آثار اثری نیز از آیدین آغداشلو در مورد حضرت علی (ع) هست، بیان کرد:‌ در آن سال به هنرمندان نقاش سفارش اثر داده شد و هنرمندانی چون آغداشلو به خلق دیدگاه‌های خود در مورد آن امام بزرگوار اقدام کردند.

وی اظهار کرد: امسال و همزمان با ماه مبارک رمضان زمان را مناسب دیدم که این آثار را از گنجینه بیرون آورده و به نمایش بگذاریم، به همین منظور طبقه همکف موزه را در این ماه به نمایش این آثار اختصاص دادیم.

مدیر امور تجسمی و موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان گفت: در این نمایشگاه علاوه بر تابلو "لافتی الا علی" اثر آیدین آغداشلو، از عبدالمجید حسینی‌راد، آنه محمدتاتاری، حبیب‌الله صادقی (2اثر)، مهدی حسینی، علی وزیریان، جمشید حقیقت‌شناس و عبدالمجید قدیریان (2 اثر) آثاری روی دیوار رفته است.

 

کد خبر 223565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز