دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: مدیر سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار شرکت ایران خودرو با ارائه توضیحی درباره صورت‌های مالی این شرکت گفت:با توجه به اینکه نتایج عملکرد ایران خودرو منتج به سود نشده، در مجمع عمومی امسال، احتمالا سودی تقسیم نخواهد شد.

بورس تهران

به گزارش همشهری، طبق اطلاعیه منتشر شده در بورس تهران، مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام شرکت ایران خودرو، روز دوشنبه 31 تیرماه برگزار خواهد شد، اما گفته می‌شود در مجمع عمومی امسال ایران خودرو، به‌دلیل مشکلاتی صنعت خودرو که ظرف یک سال گذشته با آن روبه‌رو بوده، احتمالا سودی تقسیم نخواهد شد. براساس آخرین اطلاعات مالی شرکت ایران خودرو در سال مالی 91برای نخستین‌بار با زیان 300میلیارد تومانی مواجه شده است، ضمن اینکه گفته می‌شود میزان زیان شرکت سایپا هم به 370میلیارد تومان رسیده و عملکرد شرکت پارس خودرو هم احتمالا با زیان همراه خواهد بود. درمورد شرایط تقسیم سود سایپا و پارس خودرو در مجمع عمومی امسال هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست.

مجمع ایران خودرو

محمد رضا نصرت نظامی، مدیر سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار شرکت ایران خودرو در گفت‌وگو با همشهری گفت:آخرین صورت‌های مالی شرکت به تازگی دربورس منتشر شده و در سایت اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال هم قرار گرفته است. عملکرد شرکت ایران خودرو در سال مالی 91منتج به سود نشده، بنابر این احتمالا هیچ سودی در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت تقسیم نمی‌شود. البته طبق قانون تصمیم‌گیری در این باره بر عهده مجمع عمومی است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا میزان زیان این شرکت درصورت‌های مالی تلفیقی تغییر خواهد کرد؟ گفت:صورت‌های مالی ارائه شده به بورس و منتشر شده در سایت کدال، مربوط به عملکرد شرکت اصلی است و ظرف روز‌های آینده صورت‌های مالی تلفیقی گروه ارائه خواهد شد و به‌صورت رسمی روی سایت کدال قرار خواهد گرفت. هنوز نتایج نهایی این صورت‌های مالی مشخص نیست، چون نتایج آن به‌طور کامل آماده نشده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای فروش 40درصد از سهام بانک پارسیان متعلق به گروه ایران خودرو در دستور کار است یا خیر؟ گفت:در این زمینه به‌خصوص باید هیأت مدیره شرکت نظر نهایی خود را دهد و من نمی‌توانم در این‌باره اظهارنظر کنم.

ماجرای پارسیان

در حال حاضر شرکت ایران خودرو به‌ طورمستقیم و غیرمستقیم40درصد ازسهام بانک پارسیان را در اختیار دارد و به‌نظر می‌رسد با فروش این بخش از سهام، بخش زیادی از مشکلات مالی این شرکت رفع خواهدشد اما با وجود آنکه سال‌هاست برسر این موضوع بحث‌های اقتصادی و رسانه‌ای وجود دارد اما شرکت ایران خودرو هنوز به‌دلیل موانعی که وجود دارد موفق به فروش سهام خود در بانک پارسیان نشده است. در سال 86شورای پول و اعتبار اعطای یک بسته 1000میلیارد تومانی را به شرکت ایران‌خودرو به تصویب رساند که واریز این مبلغ مشروط به فروش سهام ایران خودرو در بانک پارسیان بود اما در همان زمان به‌دلیل موانعی که عمدتا از سوی دولت ایجاد شد طرح فروش سهام بانک پارسیان معطل ماند.

آمار‌ها نشان می‌دهد فروش سهام بانک پارسیان اثر قابل‌توجهی درصورت‌های مالی این شرکت خواهد داشت چون مبلغ کل 40درصد از سهام بانک پارسیان معادل کل ارزش سهام ایران خودرواست. در حال حاضر ارزش کل سهام ایران خودرو 1300میلیارد تومان و بانک پارسیان 3400میلیارد تومان است که مبلغ کل 40درصد سهام ایران‌خودرو معادل کل ارزش 1300میلیارد تومانی شرکت ایران خودروست و می‌تواند بخش زیادی از مشکلات مالی این شرکت را بر طرف کند.

کد خبر 223287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز