همشهری آنلاین: ژان کلود یونکر (Jean-Claude Juncker) نخست وزیر لوکزامبورگ تحت فشار مخالفانش برای کناره گیری از قدرت، از تصمیم خود برای استعفا و برپایی انتخابات زودهنگام خبر داد.

Jean-Claude Juncker

ژان کلود یونکر رکورد دار طول مدت نخست وزیری در اروپا است. او اداره لوکزامبورگ را از سال ۱۹۹۵ در اختیار دارد. از آنجایی که وی در انتخابات زودهنگام بار دیگر شرکت خواهد کرد، رای پارلمان لزوما به معنای آن نیست که حیات سیاسی او پایان می‌گیرد. انتخابات زود هنگام احتمالا در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

ژان کلود یونکر، نخست وزیر مستعفی لوکزامبورگ، که پس از هجده سال صدارت از سمت خود کناره گیری می‌کند، کهنه کارترین رهبر در اتحادیه اروپا محسوب شده و لقب آخرین دایناسور تشکیلات این اتحادیه را به خود گرفته است. او که  58 سال دارد، رکورد طول عمر سیاسی در میان رهبران اروپایی را شکست و در سال 1995 یعنی زمانی که هلموت کهل و فرانسوا میتران در آلمان و فرانسه زمام امور را در دست داشتند، به نخست وزیری کشور کوچک لوکزامبورگ برگزیده شد.  از شکست معاهده قانون اساسی اروپا در سال 2005 تا اجرای معاهده لیسبون در سال 2009 و نهایتا دوره بحران بدهی‌ها و طرحهای نجات یورو که او بعنوان رییس گروه یورو به شدت از اجرای آنها دفاع می‌کرد، از دوره‌هایی هستند که یونکر آنها را تجربه کرده است.

خبرنگار یورونیوز می‌گوید یونکر ضمن اعتراف ضمنی به اشتباهاتش گفت: من بدون اشتباه نیستم. من مسئول اشتباهاتم هستم، این اشتباهات کوچک. من به اعتراضاتی که پارلمان طرح کرده بود پاسخ دادم. اما پارلمان به اعتراضات من نسبت به این اعتراضات پاسخی نداده است. بنابراین هیچ گزینه ای جز سازماندهی انتخابات زودهنگام باقی نمی ماند.

روز چهارشنبه متحدان سوسیالیست او، وی را رها کردند و به این ترتیب حزب متبوع او با ۲۶ کرسی از شصت کرسی از ۶۰ کرسی در اقلیت قرار گرفت.

نخست وزیر لوگزامبورگ در پی بالا گرفتن رسوایی استراق سمع غیرقانونی و فساد مالی عصر چهارشنبه برای پاسخگویی به اتهام‌های مطرح در کمیته ویژه تحقیق و تفحص پارلمان حاضر شد.

در همین زمینه کلود مایش، سخنگوی حزب دموکرات گفت: آنچه در حال حاضر روی داده این است که ما بعنوان حزب دموکرات چهار هفته گذشته از دولت او خواستیم تا کارش را پایان و جای خود را به دولت بعدی بدهد و یک انتخابات جدید برگزار شود چون لوکزامبورگ مشکلات زیادی دارد و می بینیم که دولت او درگیر رسوایی ها و موارد مربوط به سرویس های مخفی و امنیتی است.

کد خبر 222807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز