همشهری آنلاین: چهل رسانه بین‌المللی فاش کردند لوکزامبورگ با ۳۴۰ شرکت چند ملیتی از جمله اپل، آمازون و پپسی توافق‌های محرمانه جهت کاهش مالیات آنها، امضا کرده است.

Luxembourg

به گفته کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه نگاري تحقيقي (ICIJ) و رسانه‌های همکار آن مثل لوموند فرانسه، گاردین انگلیس، آساهی ژاپن و سودویچه زایتونگ آلمان، این توافق‌ها که از سال 2002 تا 2010 حاصل شده‌ است، سبب از دست رفتن میلیاردها یورو از درآمد مالیاتی کشورهایی می‌شود که این شرکت‌ها در آنها فعالیت می‌کنند و سود می‌برند.

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاري تحقيقي ماه ژانویه هم از سرمایه گذاری‌ مقامات چینی در بهشت‌های مالیاتی خبر داده بود.
به نوشته لوموند، این کنسرسیوم در تحقیق شش ماهه خود موسوم به «نشتی‌های لوکزامبورگ» به 28 هزار صفحه «حکم مالیاتی» دسترسی یافت که نشان می‌‌دهند شرکت‌های بزرگ‌ چگونه با تکیه بر «قوانین مالیاتی لوکزامبورگ و نرمش‌های مالیاتی این کشور، و همچنین با بهره‌جویی از خلاء قوانین بین‌المللی، سودهای خود را به لوکزامبورگ انتقال می‌دهند تا در آنجا مالیات نپردازند و یا کم بپردازند.

ساز وکار «حکم مالیاتی» که قانونی است به یک شرکت اجازه می‌دهد از پیش درخواست کند دستگاه مالیاتی یک کشور چگونه با وضعیت شرکت برخورد می‌کند وچگونه ‌می‌تواند ضمانت‌هایی قضایی دریافت کند.

این شرکت‌ها -که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های اپل، آمازون، وریزون، ، پپسی، ایکئا و همچنین آکسا و کردیت اگریکال فرانسه اشاره کرد- با این ترتیب به مدد تاسیس شعبه در خاک لوکزامبورگ، کمترین مالیات ممکن را پرداخت می‌کنند و هر سال میلیاردها یورو به جیب می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، لوموند افزود این توافق‌ها محرمانه است و لوکزامبورگ شرکای اروپایی خود را از وجود آن‌ها آگاه نکرده است.

کمیسیون اروپا ماه ژوئن 4 تحقیق را در باره ساز و کار مالیاتی «احکام مالیاتی» در کشورهای عضو آغاز کرد.

کد خبر 276990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha