همشهری آنلاین: دومین همایش روابط عمومی الکترونیک همزمان با روز ارتباطات و روابط عمومی و با پیام رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز (27 اردیبهشت‌ماه) آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در این همایش در ابتدا امیر عباس تقی‌پور - دبیر همایش - با ارایه گزارشی اظهار کرد: برگزاری این همایش بهانه‌ای برای تبیین اهمیت موضوع و ترغیب دست‌اندرکاران صنعت ارتباطات برای روزآمد کردن و ارتقای جایگاه و نقش آن در وزارتخانه، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نام‌گذاری روزی به نام روز روابط عمومی در کشور گفت: تجهیز روابط عمومی‌ها به علوم و ابزار نوین اطلاعاتی و ارتباطی نه تنها یک انتخاب، بلکه اجباری است که تعلل در آن ناکارآمدی و بی‌کفایتی سازمان را در پی خواهد داشت.

در ادامه محمد سلطانی‌فر - رییس کمیته علمی همایش - گفت: امروز علمی پا به عرصه وجود گذاشته که اگر بخواهیم در این زمینه با دنیا همراه باشیم باید هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده را کنار بگذاریم.

سلطانی‌فر ادامه داد: در دنیای امروز روابط عمومی با خروجی از عالم فن و ورود به عالم علمی از فرصت‌های بیشتری برای نقد، تئوری‌پردازی و پژوهش برخوردار شده و این نوید بخش آینده‌ای روشن برای روابط عمومی‌هاست.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی روابط عمومی الکترونیک به عنوان محل تلاقی و در هم آمیخته شدن علوم ارتباطات با علوم فنی، از پتانسیل مضاعفی برای ارتقای عملکرد و دست‌یابی به جایگاهی ممتاز و بی‌بدیل در دست‌یابی سازمان و موسسات به اهدافشان برخوردار است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام - نیز در پیام تصویری خود، مجهز شدن کشور و روابط عمومی‌ها به ابزار الکترونیکی و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی را یک اجبار دانست و اظهار کرد: اطلاعات مبنای همه حرکت‌های درست است.

دکتر علی زارعی نجفدری - مشاور رییس جمهور - نیز در این مراسم گفت: این روز در تقویم سراسر کشور به عنوان روز روابط عمومی نام گرفت و این طلیعه‌ای نویدبخش برای این حوزه است.

وی تصریح کرد: راز و فلسفه تعبیه روابط عمومی در نهادها و سازمان‌های مختلف، مهندسی افکار عمومی است، افکار عمومی که زیرساخت بسیار مهم نظام مردم‌سالاری دینی و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه اجتماعی است.

وی گفت: در نظام مردم‌سالاری دینی یا در هر نظام مردم‌سالاری، مقبولیت حاکمیت با جلب اعتماد شهروندان تحقق می‌یابد و ایجاد این مقبولیت با روابط عمومی است؛ یکی از نهادهای مهمی که می‌تواند در ایجاد مقبولیت نقش داشته باشد روابط عمومی است.

نجفدری با طرح این سوال که رسالت ما در روابط عمومی چیست و چه اهدافی برای این رسالت برای خودمان تعریف کرده و برای رسیدن به این اهداف که در رسالت تعریف کردیم چه کار باید انجام دهیم،

گفت: در هر جامعه‌ای افکار عمومی جنس خاص خود را دارد و باید ببینیم افکار عمومی جامعه ما از چه جنسی است؟ افکار عمومی شاید از باورها و اعتقادات مردم جامعه شکل بگیرد اما باورها و اعتقادات دینی مردم جامعه‌ی ما، آموزهای ملی و دینی آن‌ها یا هنجارها و ناهنجاری‌هایی که در باورها و آموزهای دینی ما وجود دارد چیست و کدام است؟

وی گفت: نهاد روابط عمومی می‌تواند هم شکل دهنده افکار عمومی باشد و هم هدایت کننده اما قبل از هر چیز باید به این سوال‌ها بدون هرگونه تعصب جواب دهد.

همچنین در ادامه‌ی این مراسم، حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی - گفت: حقوق شهروندان اقتضا می‌کند مدیران ارشد سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی، اطلاع‌رسانی را وظیفه‌ی خود بدانند.

وی ادامه داد: شهروندان حق دارند بدانند چه کسانی در سازمان‌ها متصدی هستند و چه مسوولیت‌هایی برعهده دارند، چگونه به انجام وظایفشان می‌پردازند و چه برنامه‌هایی برای آینده دارند و در نهایت امکان به دست آوردن اطلاعات برای آن‌ها از برنامه‌هایی که به ثمر رسیده است، میسر باشد که البته این الزام برای مدیران، شرایط و لوازمی دارد که بدون آن‌ها نمی‌تواند این مهم را به نتیجه برسانند.

وی گفت: در بدنه‌ای که افرادش اطلاعات کافی و لازم ندارند، مدیر هرقدر هم بخواهد، امکان الکترونیکی کردن فعالیت‌ها را پیدا نخواهد کرد؛ اگر می‌خواهیم به جامعه جهانی اطلاعات دسترسی یابیم باید محیط توانمندساز داشته باشیم، محیطی که افراد مجبور هستند رشد کنند.

وی مسئولیتی که متوجه مسوولان روابط عمومی‌هاست را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و گفت: اگر مسوولان روابط عمومی با فضای الکترونیکی آشنا باشند، آنگاه وظیفه‌ی دیگری بر دوششان است و آن هم انتقال همراه با تکرار دانش و آموخته‌های خود به مدیران سازمان و سایر کارشناسان واحد روابط عمومی است.

شهریاری تأکید کرد: مدیران و مسئولان سازمان‌ها باید در یک گستره زمانی با دنیای دیجیتالی توجیه شوند و مدیران روابط عمومی در این زمینه وظیفه دارند و امیدواریم حضور در فضای وب یک وظیفه سازمانی و حضور نداشتن در آن یک قصور مدیریتی و نقش سازمانی تلقی شود.

در ادامه‌ی این همایش از دکتر یونس شکرخواه به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک با حضور دکتر عبدالله جاسبی و پروفسور کاظم معتمدنژاد تجلیل خواهد شد و از نویسندگان مقالات منتخب، تجارب علمی روابط عمومی الکترونیک و وبلاگ‌نویسان منتخب روابط عمومی تقدیر می‌شود.

کد خبر 22265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز