چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری با تایید مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان لردگان گفت: بررسی علت تلف شدن این پلنگ به دلیل نبود تجهیزات پاتولوژیک و کالبدشکافی این گونه زیستی، امکان پذیر نیست

کشف جسد یک قلاده پلنگ ایرانی در لردگان

به گزارش ایرنا، سعید یوسف پور، با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص تلف شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در روستای آنجو شهرستان لردگان از توابع چهارمحال وبختیاری، افزود: احتمالات مختلفی در مورد دلیل تلف شدن این گربه سان نظیر گزیدگی، بیماری یا مسمومیت وجود دارد.

وی ادامه داد: این پلنگ حدود یک ماه قبل تلف شده و به تازگی جسد این حیوان توسط گروهی کوهنورد پیدا شده که در این شرایط و با توجه به نبود امکانات بررسی کالبدشناسی و پاتولوژیک حیات وحش در استان، امکان شناخت علت مرگ این گربه سان وجود ندارد.

یوسف پور نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه مطالعات و تجهیزات کالبد شکافی حیات وحش و دامپزشکی حیات وحش در استان را از محدودیت‌های این بخش یاد کرد و افزود: تعداد متخصصان این حوزه در کشور به تعداد انگشتان یک دست نیز نیستند.

وی نبود اطلاعات جامع در حوزه حیات وحش به ویژه گربه سانان و پلنگ ایرانی را از دیگر ضعف‌های حوزه مطالعات علمی جانوری کشور عنوان کرد و گفت: نیاز است، پروژه ویژه‌ای در حوزه حیات وحش زاگرس و البرز برای حفاظت از این گونه انجام شود.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال وبختیاری تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حفظ گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش کشور به ویژه پلنگ ایرانی را ضروری بیان کرد و ادامه داد: پیشنهادهایی از سوی این اداره کل به معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص ارائه شده است.

یوسف پور مهم‌ترین دلیل تلف شدن گونه‌های زیستی در حال انقراض را تخریب زیستگاه‌ها و محدود شدن قلمرو این حیوانات بیان کرد و گفت: طرح‌هایی برای حفظ گونه‌های زیستی نظیر درنای سیبری و یوزپلنگ آسیایی انجام شده است و لازم است برای حفظ پلنگ ایرانی نیز اقدام عاجلی انجام شود.

کد خبر 222625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز