گروه سیاسی: دادستان تهران درخصوص آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضایی مانند پرونده فساد 3هزار میلیاردی، پرونده مرتضوی، مهدی و فائزه هاشمی، شکایت دولت از نمایندگان مجلس، محاکمه متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای و چندین مورد دیگر توضیح داد.

دستگاه قضایی

مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای جرائم رایانه‌ای که دیروز برگزار می‌شد بهانه‌ای شد تا خبرنگاران حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران در این مراسم را مغتنم یافته و از او درخصوص مهم‌ترین پرونده‌های قضایی کشور سؤال کنند.دادستان تهران با بیان اینکه شکایت دولت از 2نماینده مجلس تازه به دادسرا ارجاع شده است، درباره انتقاد وکیل مهدی هاشمی از طولانی‌‌شدن رسیدگی در دادسرا گفت: تحقیقات دادسرا در مورد پرونده مهدی هاشمی به‌زودی اعلام خواهد شد و نواقص متعددی در این پرونده وجود دارد.

آخرین وضعیت سعید مرتضوی

جعفری‌دولت‌آبادی درخصوص اینکه استاندار تهران روز دوشنبه اعلام کرده بود سال گذشته 1500قاچاقچی تحویل دادستانی تهران شده‌اند و آیا اجرای حکم اعدام در تهران هم متوقف شده، گفت: اقدامات قضایی تعطیل‌بردار نیست اما درباره آمار اعلامی استاندار تهران چنین چیزی نشنیده‌ایم ولی شاید منظورشان معتادان بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آزادی متهم پرونده تعاونی مسکن برق با وثیقه 8میلیارد تومانی گفت: این پرونده چندبار بین دادگاه و دادسرا مبادله شده است. تعداد شاکیان این پرونده زیاد است و تحقیقات تکمیلی آن در حال اجراست.دادستان تهران درباره آخرین وضعیت بمبگذاری در مهدیه تهران گفت: اطلاعات جدیدی از پرونده نداریم و نکته مهم این است که همان روز حادثه اعلام شد این اتفاق بمبگذاری تلقی نشده است.

حادثه مهدیه تهران اوایل اردیبهشت امسال بر اثر ایجاد آتش‌سوزی از سوی 2دختر صورت گرفته بود که در همان زمان دادستانی تهران اعلام کرد این حادثه بمبگذاری نبوده و پرونده توسط معاون دادستان تهران پیگیری می‌شود.جعفری‌دولت‌آبادی درباره پرونده فائزه هاشمی که به اتهام اغتشاش در نظم زندان مطرح شده، گفت: این پرونده در مرداد‌ماه رسیدگی می‌شود، البته خانم هاشمی اعتراض کردند ولی با این حال زمان رسیدگی به هر دو پرونده وی در مرداد‌ماه است. وی همچنین درباره پرونده دوم سعید مرتضوی که به‌علت آن بازداشت شده بود، گفت: نباید از متهمان اسم ببریم اما پرونده اول به نتیجه رسیده و پرونده دوم در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شنیده شده متهمان پرونده شرکت صدرا متواری شده‌اند، گفت: این پرونده 600شاکی دارد و احتمال افزایش شاکیان وجود دارد. این افراد برای تعویض خودروهای فرسوده خود اقدام به اخذ وام کرده، وام دریافتی را به‌همراه مبلغی دیگر تحویل این شرکت دادند که حجم بسیار زیادی شد و در حال حاضر پاسخگوی سپرده‌گذاران نیستند.جعفری‌دولت‌آبادی ادامه داد: طبق اطلاعات ما متهمان هنوز در کشور هستند و از نیروی انتظامی تقاضا داریم اقدامات لازم برای دستگیری این افراد را انجام دهد. او تأکید کرد که تاکنون هیچ متهمی در این زمینه دستگیر نشده است.

دادستان تهران در مورد پرونده سرقت مجسمه‌های تهران هم گفت: بروید از پلیس سؤال کنید که چرا پرونده را تحویل نمی‌دهد. در مورد پرونده شکایت دولت از قالیباف و مطهری هم باید بگویم پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است.

پایان محاکمه عاملان ترور دانشمندان

جعفری‌دولت‌آبادی درباره آخرین وضعیت پرونده عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: در این پرونده اقدامات و تحقیقات بسیار مفصلی صورت گرفت، برای بیش از 20نفر از متهمان کیفرخواست صادر شد که محاکمه 18نفر از آنها به پایان رسیده و بعد از صدور احکام اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این پرونده، پرونده بسیار مهمی درباره تروریست‌های بیگانه در ایران و همچنین پیروزی بزرگی برای دستگاه امنیتی کشور بود اظهار داشت: دستگاه امنیتی کشور موفق شد تمام متهمان این پرونده را در نقاط مختلف دستگیر کند.
دادستان تهران همچنین با بیان اینکه پرونده خبرنگاران دستگیر شده در زمینه ارتباط با بی‌بی‌سی هنوز به نتیجه نرسیده است گفت: خوشبختانه انتخابات امسال بدون کمترین تخلفات برگزار شد و از اینگونه دستگیری‌ها نداشتیم.

جزئیاتی درباره فساد 3هزار میلیاردی

جعفری‌دولت‌آبادی درباره اجرای حکم متهمان پرونده فساد 3هزار میلیاردی خاطرنشان کرد: در این پرونده بیش از 500نفر تحت تعقیب قرار گرفتند که پرونده 250نفر از آنها به‌دلایل مختلفی ازجمله پایان محاکمه یا قرار منع تعقیب مختومه شده است.
وی ادامه داد: برای 60نفر دیگر کیفرخواست صادر شده که 25درصد متهمان محاکمه شده و آخرین مورد هم پرونده بانک آریا بود که با 29متهم رسیدگی به آن پایان یافت.

دادستان تهران با بیان اینکه 20نفر در حال حاضر بازداشت هستند، گفت: درخصوص اجرای حکم با چند بانک ازجمله ملی، سپه، سامان و رفاه‌کارگران که بخش اعظمی از مطالبات مربوط به آنها بود توافق شده است.جعفری‌دولت‌آبادی همچنین در مورد پرونده بانک صادرات گفت: برای مدیرعامل سابق این بانک کیفرخواست صادر شده، پرونده به دادگاه رفته و در انتظار محاکمه است.

پرونده اخلالگران ارزی

وی با بیان اینکه در زمینه پرونده اخلالگران ارزی و همچنین پتروشیمی اقدامات خوبی انجام گرفته است، گفت: سلطان پتروشیمی همچنان در بازداشت است، در پرونده اخلالگران ارزی هم تحقیقات خوبی از بانک‌ها شده که در حال حاضر انتشار جزئیات مقدور نیست.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: در حوزه رسیدگی به پرونده‌های امور بین‌الملل خلئی داشتیم مبنی بر اینکه پرونده به‌صورت پراکنده رسیدگی می‌شد، موضوعاتی مانند نیابت‌ها، استردادها، رسیدگی به جرائم خارجی، اتهامات اتباع ایرانی علیه مقامات خارجی پراکنده بود و هر دادگاه به‌طور جداگانه رسیدگی می‌کرد اما برای اینکه این اقدامات متمرکز باشد پیشنهادی به رئیس قوه قضاییه دادیم که با موافقت ایشان مجتمع امور بین‌الملل برای رسیدگی متمرکز به این پرونده‌ها راه‌اندازی شد. دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: در این مجتمع هم دادسرا و هم دادگاه مستقر است.

وی همچنین توجه به حقوق شهروندان و حریم خصوصی را از اولویت‌های این دادسرا عنوان کرد.وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بیش از یک میلیارد پیامک جا به جا شده و 18هزار سایت و وبلاگ و صفحه فیس بوک فعال بوده‌اند، گفت: ما هرچه در فضای اینترنت و فضای مجازی سرمایه‌گذاری کنیم جای دوری نمی‌رود.

پایان تحقیقات در پرونده ستار بهشتی

دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: تحقیقات این پرونده به پایان رسیده و بازپرس در حال اخذ آخرین دفاع از متهم پرونده است و به‌زودی اظهارنظر نهایی می‌کند. جعفری‌دولت‌آبادی درباره پرونده فاضل لاریجانی که محمود احمدی‌نژاد در روز جلسه استیضاح شیخ الاسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی - که به یکشنبه سیاه مجلس معروف شد - آن را مطرح کرده بود، گفت:

در این پرونده تحقیقات خوبی انجام شد و آخرین متهم که پنجمین متهم در این زمینه بود قرار بود روز گذشته به دادگاه بیاید و از وی تحقیق شود. رئیس سازمان پزشکی قانونی از اتمام رسیدگی به پرونده ستار بهشتی در این سازمان و اعلام گزارش نهایی کمیسیون پزشکی خبر داد. دکتر احمد شجاعی گفت: در جریان معاینات تخصصی پزشکی قانونی 2 نظریه مطرح شد؛ درنظریه اولیه احتمال مرگ بر اثر فشارهای روحی و یا ضربه‌های وارد شده مطرح شد. اما پس از بررسی این احتمال، پزشکان اعلام کردند ضربات وارد شده به ستار بهشتی نوعا کشنده نبوده و نمی‌تواند منجر به مرگ شده باشد.

از سوی دیگر در آزمایش‌های سم شناسی نیز هیچ موردی مشاهده نشد که مرگ او را غیرطبیعی نشان دهد. رئیس سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: درنظریه دوم احتمال مرگ براثر ضربه و فشار روحی به‌صورت توامان مطرح شد که پس از بحث درباره این احتمال به‌عنوان گزارش نهایی پزشکی قانونی ارسال شد. البته پزشکی قانونی نتیجه معاینات خود را اعلام کرده و تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده قضات است.

کد خبر 222590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز