گروه شهری: شهر تهران امسال در روز بدون نایلکس تنها نیست و برای نخستین‌بار 11شهر دیگر کشور نیز در 21تیر‌ماه، روز بدون نایلکس را برپا می‌دارند.

دیروز مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران به همراه مدیران عامل شرکت شهروند و میادین میوه و تره‌بار و رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران در یک نشست خبری به تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته به‌منظور حذف ظروف پلاستیکی و نایلکس از سبد مصرفی شهروندان پرداختند. در این‌باره ابتدا عبداللهی از سرانه بالای مصرف ظروف یکبارمصرف پلاستیکی و نایلکس در میان شهروندان انتقاد کرد و خواستار افزایش اطلاعات مردم درباره ضرر و زیان‌های ناشی از این رفتار شد.

به گفته عبداللهی، نایلکس و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف تجزیه‌ناپذیرند و 300سال طول می‌کشد تا اثرات مخرب آن از محیط‌زیست پاک شود. به همین دلیل وی از اقداماتی سخن گفت که متعاقب آن هم منجر به راه‌اندازی یک کارخانه ساخت ظروف یکبار مصرف تجزیه‌پذیرشده و هم در سطح میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند ظروف پایه پلیمری و نایلکس به‌طور کل جمع‌آوری شد. در این‌باره گودرزی، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند نیز گفت:

در سال بیش از 50میلیارد تومان هزینه نایلکس‌های تجزیه‌پذیر است که تا‌کنون شهرداری راسا این هزینه‌ها را متقبل‌شده، به همین دلیل لازم است که این موضوع با توجه به اهمیت بالای محیط‌زیستی‌اش از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد؛ امری که به گفته رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران به‌دلیل اهمال و کم‌کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست باعث شده تا نتواند در قالب لایحه به صحن مجلس شورا برود و به قانون تبدیل شود.

در ادامه محمد هادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری همچنین خبر داد: با مذاکره‌ای که با دبیرخانه دائمی اجلاس کلانشهرهای آسیایی انجام‌شده، قرار است از سال آینده برنامه مشترکی بین شهرهای بزرگ آسیایی در جهت کاهش مصرف نایلکس و ظروف پلاستیکی به انجام برسد. بنابراین گزارش، امسال قرار است در 21تیرماه در تمامی فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار برنامه‌های آموزشی و فرهنگسازی‌ در مورد عدم‌مصرف نایلکس و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف برگزار شود. در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان میادین میوه‌و تره‌بار گفت: 7تا 8درصد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کیسه‌های نایلونی که در تهران مصرف می‌شود توسط بازار میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود به همین دلیل ظرف 2سال گذشته ما سیاستی را دنبال می‌کردیم تا به‌صورت پلکانی کار جایگزینی ظروف پلاستیکی با ظروف تجزیه‌پذیر انجام شود.

برنامه‌های خدماتی به مناسبت‌ ماه مبارک رمضان

دیروز مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران در حاشیه نشست خبری به مناسبت 21تیرماه و روز بدون نایلکس به تشریح اقدامات این معاونت به مناسبت‌ ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: با توجه به بلندی روزها در‌ماه رمضان در نظر داریم خدمات‌رسانی بیشتری به شهروندان داشته باشیم. به همین مناسبت 8فروشگاه شهروند به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند و همچنین 10میدان اصلی میوه و تره‌بار تا 12شب آماده خدمات‌رسانی به شهروندان خواهند بود.

کد خبر 222420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز