گروه اجتماعی: در زلزله بم ۴۲ هزار نفر کشته شدند که آمار تکان دهنده‌ای بود اما ما هر دو سال یکبار، زلزله بم را در جاده‌های کشور تجربه می‌کنیم.

تصادف

این آمار در مراسم رونمایی از کتاب «قربانیان حوادث رانندگی دهه 80از نگاه آمار» اعلام شد.در این مراسم رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی هم از آمار مرگ 241هزار نفر در حوادث ترافیکی دهه 80پرده برداشت و گفت: تعداد قربانیان دهه 80در حوادث ترافیکی 12درصد بیشتر از شهدای 8سال دفاع‌مقدس بود.

همچنین در این مراسم رئیس پلیس راهور کشور خبر داد: نیمی از قربانیان تلفات رانندگی در مسیر انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.در کتاب «قربانیان حوادث رانندگی دهه 80از نگاه آمار» که بعد از 2سال کار مداوم در 570صفحه و 18فصل به مرحله انتشار رسید، آمار قربانیان حوادث رانندگی برحسب وسیله نقلیه، محل فوت، علت نهایی فوت، جنسیت و مانند آن تدوین شده است.

تنها منبع آمار رسمی

آمارهای هولناک مقامات پزشکی قانونی از آمار کشته‌شدگان تصادف‌ها در حالی اعلام شد که رئیس پلیس راهور تأکید کرد: تنها سازمان اعلام‌کننده آمار نهایی، پزشکی قانونی است. سردار اسکندر مومنی با اشاره به اهمیت آمار در تدوین و تعیین برنامه‌های استراتژیک، گفت: بدون آمار صحیح، برنامه‌ریزی، مفهومی ندارد، چرا که آمار مبنای برنامه‌ریزی و ارزشگذاری است.

برنامه‌ریزی درست براساس اطلاعات و آمار درست انجام می‌گیرد و آمار کمک می‌کند برنامه‌ریزی، قضاوت و ارزشگذاری درست مشخص شود. او با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50درصد از کشته‌شدگان تصادفات در صحنه حادثه جان خود را از دست می‌دهند، گفت: مابقی کشته‌شدگان بعد از صحنه تصادفات جان می‌بازند و این امر نشان می‌دهد که دستگاه‌های امدادرسان می‌توانند با افزایش اختصاص منابع و راه‌اندازی سیستم‌های هوایی و امدادی این رقم را کاهش دهند.

هر دو سال یک زلزله بم

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این آیین رونمایی گفت: آمار کشته‌شدگان زلزله بم که جان حدود 42هزار نفر از هموطنان ما را گرفت اینقدر تکان‌دهنده بود که در صدر اخبار جهان قرار گرفت اما ما هر روز تلفات جدیدی بعد از این حادثه داریم که بر اثر یک حادثه طبیعی و غیرقابل پیشگیری مثل زلزله به‌وجود نیامده است. احمد شجاعی ادامه داد: ما هر دو سال یک‌بار زلزله بم را در جاده‌های کشور شاهدیم که بیش از زلزله بم جان هموطنان ما را می‌گیرد و کسی به این مطلب توجهی ندارد. او ادامه داد: در همان سال‌ها بالای 24هزار نفر کشته داشتیم که در سال رقم بالایی است. فقط آمار تلفات نیست بلکه مصدومیت، معلولیت، صدمه به خانواده و وارد شدن هزینه به کشور از تبعات این حوادث است.رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تأکید کرد: البته آمار به سرعت در حال کاهش است. در اردیبهشت سال‌جاری آمار بالایی از کاهش داشته‌ایم و در مجموع 3ماهه اول کاهش3.2 درصد از تلفات رانندگی داشته‌ایم.

37نفر از هر 100هزار نفر

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور هم در سخنان خود، آمار تکان‌دهنده‌ای را از کتاب تازه منتشرشده این سازمان اعلام کرد. محمود خدادوست گفت: به‌طور متوسط به ازای هر 100هزار نفر 37نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که این آمار در تهران 22نفر و در سمنان 78نفر است. میانگین سنی قربانیان تصادفات نیز 37سال است. او ادامه داد: حدود 51درصد قربانیان در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند. 39درصد نیز در بیمارستان و 9درصد حین انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند. یک درصد قربانیان نیز در خانه می‌میرند. علت مرگ در 55درصد سوانح ضربه به سر است که 41درصد قربانیان راننده، 34درصد سرنشین و 34درصد عابر بودند که بیشتر قربانیان درخصوص عابرین پیاده مربوط به تهران است.

کد خبر 222407
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز