دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد سهامدارانی که از خرداد پارسال تا 30خرداد امسال در بورس حضور داشته‌اند به‌طور میانگین 87درصد سود کرده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، بدون درنظر گرفتن صعود‌های انفجاری شاخص بورس در تیر‌ماه امسال که میانگین سودآوری سهامداران را به‌شدت افزایش داده است، همه اطلاعات نشان می‌دهد عمده‌ترین محل کسب سود برای سرمایه‌گذاران در اقتصاد ایران در یک سال گذشته بورس تهران بوده است و بقیه بازار‌های رقیب که مردم عموما دارایی خود را برای سرمایه‌گذاری به آن منتقل می‌کنند، قدرت رقابت با بورس را نداشته‌اند؛

هرچند به‌طور سنتی برخی سرمایه‌گذاران همچنان دارایی خود را برای سرمایه‌گذاری به بازار‌هایی مانند طلا، ارز یا مسکن منتقل می‌کنند اما آمار و ارقام حرف‌های دیگری برای گفتن دارند و نشان می‌دهد اگر همین سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را به بورس منتقل کرده بودند ظرف یک سال گذشته سود بیشتری به‌دست آورده بودند، چرا که اطلاعات رسمی بورس تهران بیانگر آن است که بازده بورس تهران از خرداد سال گذشته تا پایان خرداد امسال به‌طور میانگین 87درصد بوده است، این در حالی است که این میزان سود با درنظر گرفتن کلیت بازار سهام محاسبه می‌شود و حتی برخی شرکت‌های بورس سود‌های بسیار بیشتری نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند؛ با توجه به افزایش اطمینان بازار به دولت جدید و همچنین رشد نقدینگی تا سقف 470هزار میلیارد تومان بخشی از نقدینگی ظرف ماه‌های آینده به بورس سرازیر خواهد شد؛ هر چند اطلاعات دقیقی در مورد میزان ورود نقدینگی جدید به بورس وجود ندارد اما اطلاعات آماری خرداد‌ماه نشان می‌دهد که سهامداران حقیقی پول‌های جدیدی وارد بازار کرده‌اند که این رقم تا پس از انتخابات نزدیک به 220میلیارد تومان بوده است. در حالی که سهامداران حقوقی در این مدت بیشتر فروشنده بوده‌اند و سهام خود را در بازار به سهامداران حقیقی واگذار کرده‌اند.

گزارش رسمی بورس تهران نشان می‌دهد که ارزش بورس تهران در خرداد‌ماه 24هزارو 394میلیارد تومان معادل6.9 میلیارد دلار (با احتساب ارز مبادله ای) افزایش یافته است. ارزش بورس تهران در یک سال گذشته نیز 109هزار میلیارد تومان معادل 43.6 میلیارد دلار افزایش یافته است.

همچنین در خرداد‌ماه امسال سهامداران حقوقی 1465میلیارد تومان سهام خریده‌اند درحالی‌که میزان سهام خریداری شده توسط سهامداران حقیقی در همین مدت 1796میلیارد تومان بوده است، این اطلاعات نشان می‌دهد که 55درصد از کل سهام مبادله شده در خرداد امسال توسط سهامداران حقیقی خریداری شده است و سهامداران حقوقی بیشتر سهام خود را در بورس فروخته‌اند.

کد خبر 222391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز