همشهری آنلاین: به گفته یک کارشناس تغذیه، استراحت دستگاه گوارش و سم زدایی بدن از مهمترین فواید روزه‌داری است.

وعده افطار

علی اشرف رشیدی در گفت وگو با ایسنا گفت: امسال به علت واقع شدن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و گرمای فراوان افراد باید دقت بیشتری در خصوص تغذیه خود داشته باشند.

وی عنوان کرد: استفاده از همه گروه‌های غذایی از جمله شیر و لبنیات، گوشت، غلات، میوه و سبزیجات، حبوبات و حتی مقداری روغن برای وعده‌های غذایی رمضان ضروریست، اما روغن بهتر است در طبخ غذا مصرف شود.

این کارشناس تغذیه در خصوص وعده سحری یادآوری کرد: سحری باید یک وعده غذایی کامل باشد و از مصرف مواد پرچرب و پرنمک که باعث تشنگی در طول روز می‌شود در این وعده خودداری شود.

رشیدی با تاکید بر لزوم استفاده از میوه و سبزی در وعده سحر، خاطرنشان کرد: میوه هم قند خون بدن را در طی روز متعادل نگه می‌دارد و هم گرسنگی را کاهش می‌دهد به علاوه در تامین آب بدن هم موثر است.

به گفته این کارشناس تغذیه، می‌توان از شربت آبلیمو و عسل نیز در وعده سحر استفاده کرد.

وی گفت: بهتر است برای افطار از یک نوشیدنی گرم مثل شیر ولرم، چای کم رنگ، فرنی، حلیم، میوه خشک، کشمش و یا نان و پنیر استفاده شود و از خوردن مایعات خیلی سرد و خیلی گرم هم پرهیز شود.

رشیدی تصریح کرد: شام را باید یک ساعت بعد از افطار صرف کرد و پس از آن نیز از میوه و سبزی برای تامین ویتامین بدن استفاده کرد.

وی افزود: چون در زمان روزه‌داری دستگاه گوارش چند ساعتی از غذا دور بوده نباید یکباره از غذای فراوان استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه یادآوری کرد: بهتر است قندهای مصنوعی همچون زولبیا و بامیه کمتر مصرف شود و از قندهای جایگزین طبیعی به جای آن استفاده کرد.

کد خبر 222307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز