گروه سیاسی: سرانجام پس از چند هفته بحث و کشمکش درباره عملکرد وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت،

اما محمود فرشیدی با رای اعتماد دوباره نمایندگان مجلس در وزارت آموزش و پرورش باقی ماند.

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان وزارت فرشیدی در آموزش و پرورش استیضاح وی به رای گذاشته شد که در جریان رأی‌گیری، از مجموع 238 کارت رای توزیع شده، 132 نماینده با استیضاح فرشیدی مخالفت کردند، 89 نماینده به استیضاح رای موافق دادند و 17 رای ممتنع نیز به صندوق‌ها ریخته شد.

میرمحمدی: اهانت به پیامبر جان مایه استیضاح

به گفته رئیس فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس، استیضاح نه موجب تضعیف دولت و نه تضعیف مجلس و نظارت است، بلکه یک وظیفه قانونی برای منتخبین ملت است.

سیدمحمد میرمحمدی، نماینده مردم قم که در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش سخن می‌گفت با اشاره به سیر استیضاح وزیر خاطرنشان کرد: در مراجعات مکرر مردم و فرهنگیان، گزارشات رسیده به کمیسیون‌های مختلف تخصصی از عملکرد آموزش و پرورش و عدم اقدام مناسب در رفع نارسایی‌ها، تحقیق و تفحص صورت گرفته و گزارشات دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی در ارزشیابی عملکرد برنامه‌ها هم به آن افزوده شد و با عملکرد وزارتخانه در سال گذشته عجین گردید و در نهایت استیضاح را پس از نظرسنجی شکل داد.

نماینده مردم قم استیضاح وزیر آموزش و پرورش را فراجناحی دانسته و جان مایه اصلی آن را اهانت به پیامبر عظیم الشأن اسلام در سؤالات موهن امتحانات ضمن خدمت فرهنگیان و عدم برخورد مناسب با آن عنوان کرد.

ضعف لایحه خدمات کشوری

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی وزیر در برابر اعمال وزارتخانه و ارگان‌های زیرمجموعه خود در برابر مجلس مسئول است و باید پاسخگو باشد، گفت: وزیر آموزش و پرورش در هرآنچه تصمیم دولت است مسئولیت دارد و در  قبال ضعف‌های لایحه خدمات کشوری که آن‌را جزء وظایف حاکمیتی ندانسته، مسئول می‌باشد.

آذر: استیضاح در راستای تقویت دولت

عادل آذر، نماینده‌ دهلران به عنوان موافق استیضاح فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش، با بیان این مطلب که مبنا را بر برنامه‌های وزیر می‌گذارم و بر این اساس صحبت می‌کنم، گفت: اتفاق عجیبی در آموزش و پرورش رخ داده و آن این که تمام مکانیزم‌های اداری و اجرایی در خصوص ارزشیابی معلمان و ارتقای حرفه‌ای آنها کنار گذاشته شده و هیچ چیز جای آن قرار نگرفته و این یعنی آشفتگی در یک سازمان بسیار بزرگ.

نماینده‌ دهلران با بیان این که این استیضاح در راستای تقویت دولت احمدی‌نژاد است، در ادامه، تصریح کرد: متاسفانه دیر زمانی است که آموزش و پرورش با نادیده گرفتن نقش راهبری معلم در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، بزرگ‌ترین حامی خود را از دست داده است.

آذر در ادامه ادعا کرد: کانون‌های برنامه‌ریزی غیررسمی در درون وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته، چون آقای فرشیدی این فضای فرهنگی و ادبیات و روانشناسی آموزش و پرورش را نمی‌شناسد. هر بخشنامه و دستورالعملی که صادر می‌شود با مقاومت همان مدیرانی که خودشان منصوب کردند، روبه‌رو می‌شود.

افزایش پلکانی حقوق

عادل آذر تصریح کرد: برنامه‌ امسال افزایش حقوق‌ها تحت عنوان فرمولی به نام پلکانی معکوس است که این فرمول وجهه قانونی ندارد. بر اساس قانون افزایش حقوق باید بر اساس تورم 5/13 درصد باشد. در حالی که طبق حکمی که زده شده حقوق سرایدار بیشتر از معلم آموزش و پرورش شده است، این چه عدالتی است؟

نماینده‌ دهلران با بیان این‌که باید بر اساس کارآمدی، کیفیت کار و خدماتی که فرد ارائه می‌دهد و ویژگی‌های شخصی و شغلی  پرداخت حقوق فرد انجام شود، گفت: این‌گونه خطاها در مدیریت سازمان‌های کوچک معمولاً برای مدیر قابل توجیه است ولی برای سازمان بزرگی مثل آموزش و پرورش این یک خطای نابخشودنی است.

آذر با بیان این‌که مدیریت باید پیکره‌ جامعه هدف را در بر گیرد، افزود: آمار نشان می‌دهد پیرترین وزارتخانه از نظر مدیریتی در درون دولت نسبت به آموزش و پرورش‌های قبلی، وزارت آموزش و پرورش دولت نهم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: فرزند ما، کنار گذاشتن جوانان و افراد پخته، خلاق و صاحب ایده و از نظر علمی به روز و به کار گماردن یکسری افراد که ادبیات‌شان متعلق به چند سال پیش است را نمی‌پذیرد. 

نماینده‌ دهلران به برنامه‌ فرشیدی در بحث ایجاد شرایط کار و استفاده از مدیران جوان و فرهنگی و ارتقای توانایی و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان نیز اشاره کرد و گفت: شما یک بار می‌گفتید من برنامه‌ چهارم را قبول ندارم و برنامه خودتان را بر اساس آن تدوین نمی‌کردید، تا تکلیف همه ما روشن می‌شد.

طلایی نیک: فقدان برنامه‌ریزی راهبردی

نماینده‌ مردم بهار و کبودرآهنگ که در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش سخن می‌گفت، استیضاح را در راستای پاسداشت مقام شهدا و عمل به وظیفه نظارتی مجلس دانست و با اشاره به مسئله انتخابات و چگونگی به‌کارگیری مدیریت‌ها و پست‌های تخصصی در آموزش و پرورش گفت: یکی از وظایف وزیر در حوزه ستادی آموزش و پرورش طبق مصوبه دوم آذر 1381 شورای عالی اداری که بر اساس قانون وزارت آموزش و پرورش مصوب و ابلاغ شده است، در حوزه ستادی امور راهبردی است که سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در سطوح راهبردی را از وظایف وزیر می‌داند. 

وی با تأکید بر این‌که کار گروه سند تدوین چشم‌انداز آموزش و پرورش تعطیل شده است، تصریح کرد: در حوزه برنامه‌ریزی راهبردی و سیاست‌گذاری هیچ برنامه‌ای تاکنون از سوی وزیر اعلام نشده است. 

پیگیری نکردن تخلفات

وی با اشاره به وظایف وزارت آموزش و پرورش، یکی از وظایف این وزارتخانه را پیگیری تخلفات بزرگ در وزارتخانه عنوان کرد و گفت: تخلفاتی قبل از دوره آقای فرشیدی صورت گرفته که پرونده آن در دیوان محاسبات مجلس مفتوح است و از سوی مدیریت وزارتخانه نیز اقدامی برای رسیدگی به آنها صورت نمی‌گیرد.

به ادعای نماینده‌ مردم بهار و کبودرآهنگ، نزدیک به نصف مدیران وزارتخانه و یک سوم مدیران استان‌ها از بازنشستگان سال‌های قبل اعاده به خدمت شده‌اند. 

وی با ادعای گزارش‌های متعدد رسیده به دیوان محاسبات درباره دریافت شهریه ثبت‌نام از مدارس مختلف، ادعای تخلفات مالی در برخی مناطق آموزش و پرورش تهران را مطرح کرد و گفت: چرا به تخلفات صورت گرفته رسیدگی نمی‌شود.

میرزایی: وزیر به تشکل‌های صنفی اعتقاد ندارد

غلامرضا میرزایی به عنوان موافق استیضاح با بیان اینکه این اقدام از هرگونه رنگ و بوی سیاسی مبراست، گفت: امیدوارم در میان این جناح‌بازی‌ها، حقایق ذبح نشود.

نماینده مردم بروجن در مجلس افزود: متأسفانه وزیر در زمان طرح سؤالات موهن آزمون ضمن خدمت فرهنگیان نه تنها به صورت صوری استعفاء ندادند، حتی مدیر مربوطه را هم برنداشتند که این امر برای ما جای سؤال است.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش اساساً به ارتباط با فرهنگیان و تشکل‌های صنفی اعتقادی ندارد، اظهار کرد: اگر این‌طور نبود شما به عنوان وزیر، پست مشاورت مربوطه را که 45 تشکل صنفی با آن مرتبط بوده، حذف نمی‌کردید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: نتیجه‌ این گونه مدیریت به این جا ختم شده که جمعی از فرهنگیان کشور را ناراضی کردیم.

بی‌توجهی به خدمات رفاهی فرهنگیان

این موافق استیضاح خطاب به وزیر آموزش و پرورش و با طرح این سؤال که با منابع سرشار مالی که در اختیار دارید برای رفاه حال فرهنگیان چه اقدامی انجام داده‌اید، تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان در حال حاضر 600 میلیارد تومان بودجه دارد و سالانه بیش از 300 میلیارد تومان به آن افزوده می‌شود و همچنین 300 هزار تومان موجودی معلمان برای وام ضروری است و در واقع بررسی افزایش بودجه و کار با آن میزان دست وزیر است.

گرامی مقدم: اشاره به وضع معیشتی معلمان 

نماینده بجنورد خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان از وضع رفاهی و معیشتی خود ناراضی هستند و آن آرامشی که شما در زمان رای اعتماد خود به آن اشاره کردید‌، اکنون در آموزش و پرورش وجود ندارد.

گرامی مقدم افزود: برای آموزش و پرورش باید مدیری با شناخت به این نهاد انتخاب کرده و مدیریت فرشیدی نشان می‌دهد باید تغییرات اساسی در مدیریت این وزارتخانه صورت بگیرد.

وی، کندی در صدور احکام فرهنگیان، از بین بردن تبعیض در پرداخت حقوق معلمان و کندی در مدیریت‌ها را از ضعف‌های این وزارتخانه برشمرد و اظهار داشت: من بارها در این خصوص به وزیر تذکر دادم ولی متاسفانه هنوز رفع نشده است.

پایین بودن قدرت خرید فرهنگیان

نماینده بجنورد پایین بودن قدرت خرید فرهنگیان را یکی از دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش دانست و گفت: با توجه به تاکیدات رئیس جمهور در زمینه لزوم عنایت به رفع دغدغه‌های معیشتی معلمان انتظار می‌رفت در حد منابع کشور این دغدغه‌ها کاهش یابد اما در دوره وزارت فرشیدی این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: فرشیدی وعده داده بود قدرت خرید معلمان را 2 برابر خواهد کرد اما در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفت به نحوی که حقوق فرهنگیان در سال 86 نسبت به سال 85 ، 1/6 درصد کاهش یافته است.

حمیدی: ابراز تأسف از بی‌خبری وزیر

نماینده سنندج با اشاره به ابراز بی‌خبری وزیر آموزش و پرورش از تجمعات گسترده معلمان در ماه‌های اخیر، این مسئله را مایه تاسف خواند و گفت: نباید مسئولیت خود را به بهانه آنکه دشمن چشم طمع به این تجمعات دارد، نادیده بگیریم.

هوشنگ حمیدی در جلسه علنی دیروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: وزیر پاسخ دهد که چرا در جریان اعتراضات معلمان اظهار بی خبری ‌می کنند و باعث رنجش بیشتر معلمان می شوند در نهایت می‌بینیم برخی از کلاس‌های درس به تعطیلی کشیده شد، در حالی که وزیر می‌توانست با تدبیر موضوع را مدیریت کند.

بهداشت مدارس و مسکن معلمان

حمیدی گفت: 25 میلیارد تومان برای بهبود بهداشت مدارس اختصاص یافته که هم اکنون اکثر مدارس فاقد آب آشامیدنی سالم هستند آیا این موضوع را یک خطر جدی برای دانش آموزان ما تلقی نمی کنید؟

نماینده سنندج تصریح کرد: شما در مورد آتش سوزی یکی از مدارس گفتید اگر این کار در دوره من اتفاق بیفتد استعفا خواهم داد، این در حالی است که در مناطق مختلف این اتفاق رخ داده آیا این کار را کرده اید؟

عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس یادآور شد: در خصوص مسکن معلمان، وزیر اعلام کرد که معلمان در دوره 4 ساله صاحب مسکن می شوند در گزارش وزیر در طول مدت دو ساله 23 هزار واحد مسکن واگذار شده است و این در حالی است که سالانه 30 هزار واحد باید واگذار شود و تنها 10 درصد تحقق پیدا کرده است.

کوهکن، مخالف استیضاح

اما محسن کوهکن، عضو هیات رئیسه مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه ها و عملکرد و آمار وارقام ارائه شده دلیلی برای موفقیت فرشیدی است.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان خطاب به طلایی نیک گفت: انتظار دارید در دولت نهم  وزیر آموزش و پرورش هنگامی که می خواهد طبق برنامه عمل کند، سندی را اجرا کند که در دولت اصلاحات طراحی شده و لذا باید قدری آن را تغییر دهد و باید اصلاحاتی انجام شود و بعد آن را اجرا کند.

کوهکن در مورد دیوان محاسبات تاکید کرد: دیوان محاسبات وقتی تخلفاتی را احصا می‌کند، پرونده را برای بررسی به دادگاه دیوان محاسبات می‌فرستد و اگر این دادگاه تشکیل شد و مصداقی را برای متخلف بیان نکرد دلیلی برای مخالفت با وزیر آموزش و پرورش در این زمینه وجود ندارد.

نماینده لنجان با اشاره به این که تعطیلی مدارس بواسطه اعتراضات فرهنگیان در سال 83 هفت برابر سال 86 است،  خاطر نشان کرد: آیا بدون استناد به اعداد و آمار و ارقام می‌توان در مورد مدیریت‌ها اظهار نظر کرد.

فرشیدی: به‌دنبال تحول در وزارتخانه بوده‌ام

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات کلیدی آموزش و پرورش ضرورت تحول در ساختار این وزارتخانه است که من در طول هجده ماه گذشته سعی کردم که آن را انجام دهم.

محمود فرشیدی در دفاع از خود در برابر استیضاح نمایندگان با اشاره به عملکرد 18 ماهه خود در منصب وزارت گفت: استیضاح فرصتی مناسب برای ارائه گزارش عملکرد 18 ماهه است و بنده از استیضاح استقبال می کنم و این مساله برکات زیادی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به آنچه که مشکلات ساختاری وزارت آموزش و پرورش توصیف کرد، اظهار داشت: طبعاً حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند ثبات و آرامش و عزم ملی است.

وزیر آموزش و پرورش با  ارائه آماری در مورد عملکرد وزارتخانه آموزش و پرورش در سالهای بعد از پیروزی انقلاب، گفت: رقم باسوادی از 5/47 درصد در زمان پیروزی انقلاب به 5/87 درصد رسیده است و تاکنون 400 هزار کلاس درس ساخته شده است.

وی افزود: در دولت نهم و مجلس هفتم به دلیل رویکرد فرهنگی که این دو نهاد داشتند، انتظار می رفت گام های بلندی برداشته شود و برای تحولات اساسی برنامه ریزی شود و تلاشهایی هم انجام شد.

فرشیدی تصریح کرد: البته در گذشته شاهد بودیم که با شعار تحول، کارها و تحولات شتابزده ای انجام شد که با ارزشهای نظام هماهنگ نبود.

وی ساختار آموزش و پرورش را یک ساختار دیربازده توصیف کرد و گفت: اولین گام برای اصلاح این ساختار، بازتعریف فلسفه آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی بود که ما تلاش کردیم با همکاری اساتید دانشگاه و اساتید حوزه علمیه این فلسفه را تدوین کنیم.

فرشیدی گفت: اصلاح نگرش به آموزش و پرورش ضروری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش حقوق معلمان در دوره وزارتش گفت: نرخ افزایش حقوق معلمان حتی از نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی بیشتربوده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: شورای راهبردی آموزش و پرورش با رویکرد پژوهش محوری در وزارتخانه تاسیس شده است که تاکنون 107 مصوبه داشته است.

کد خبر 22199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز