مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: راه یکی از مهم‌ترین عناصر برای پیشبرد اهداف اقتصادی، صنعتی و کشاورزی به‌حساب می‌آید اما استان کردستان از این حیث با عقب‌ماندگی روبه‌روست.

جاده استان کردستان

  به گفته نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان، وضعیت راه‌های کردستان تمام مسائل استان را تحت‌الشعاع قرار داده و توسعه این استان به‌همین‌خاطر عقب افتاده است. این استان با کمترین میزان بهره‌مندی از آزادراه‌ها و شبکه‌های هوایی و ریلی، استانی فقیر در توسعه شبکه راهی کشور محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که متوسط بهره‌مندی راه‌های روستایی این استان کمتر از 30درصد است. شهرستان سقز به‌عنوان دومین شهرستان استان به لحاظ جمعیت و وسعت، در حوزه راه‌های روستایی وضعیت مطلوبی نداشته و شهر اشنویه و روستاهای حومه آن، چندین سال است که با مشکل نامناسب‌‌بودن وضعیت جاده‌ها روبه‌رو هستند. همچنین مدت ٢٠سال است که از سوی شهرداری ماکو وعده بازسازی جاده‌های این شهر داده شده اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

به‌همین‌خاطر حسن بیگلری، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه، سیداحسن علوی و سالار مرادی نمایندگان مردم شهرستان‌های سنندج‌، دیواندره وکامیاران، سیدمحمدبیاتیان نماینده مردم شهرستان بیجار و حامد قادرمرزی نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی، اعتراض خود را به وضعیت راه و مسکن در استان کردستان اعلام کردند. نمایندگان در این نامه درخصوص بحث مسکن مهر نیز عدم‌آماده‌سازی زمین توسط مسکن و شهرسازی، ‌مهیانبودن زیرساخت‌ها و در ‌‌نهایت دو ‌برابر تمام شدن قیمت مسکن مهر نسبت به استان‌های همجوار حین تحویل را ازجمله مواردی برشمردند که نارضایتی مردم را در پی داشته است.

در همین رابطه نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: کردستان در همه خطوط ارتباطی چه ریلی، چه هوایی و چه زمینی مشکل دارد. سیداحسن علوی با بیان اینکه کردستان در بحث راه روستایی نیز در رده 29 استان‌های کشور قرار دارد، افزود: راه‌های بین‌شهری استان و به‌ویژه جاده‌های قدیمی به‌طور کلی از بین رفته‌اند و از این نظر ‌با نگاه خوش‌بینانه در رتبه 22تا 25کشور هستیم. وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین محورهای‌های بین‌شهری نیمه‌کاره گفت: حدود 300کیلومتر از ساخت محور همدان- سنندج انجام شده ولی از سال 88 به بعد می‌توان گفت کار خاصی صورت نگرفته است. این نماینده مجلس با اعلام اینکه کردستان حتی یک‌ بزرگراه هم ندارد، اظهار کرد: آزاد‌راه میاندوآب- کرمانشاه به‌عنوان یک ‌کریدور شمال به‌ جنوب با کمبود اعتبار روبه‌روست و عملیات اجرایی آن در اغلب مناطق کردستان یا تعطیل‌شده یا نیمه‌فعال است. علوی وضعیت نامناسب جاده‌های قدیمی و روستایی استان کردستان را یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تصادف در این استان دانست و عنوان کرد: در این استان تقریبا 620کیلومتر راه روستایی وجود دارد که فقط 240کیلومترش آسفالت است. وی اضافه کرد: 280کیلومتر راه روستایی شوسه و قدیمی وجود دارد که نیاز به بازسازی اساسی دارند.

مسکن مهر و گران شدن مسکن

نماینده مردم سنندج و دیواندره درخصوص مشکلات مسکن مهر حوزه انتخابیه خود‌ گفت: در استان کردستان به‌لحاظ توپوگرافی و تپه‌ماهور بودن منطقه و شیب تند، خاکبرداری به‌خاطر وجود صخره‌ هزینه زیادی دارد و این مسئله روی قیمت مسکن مهر تأثیرگذار بوده است؛ به‌همین دلیل برخی از اعضا، مسکن خود را به دلالان فروخته‌اند و این موضوع قیمت مسکن را هم افزایش داده است. وی با اشاره به اینکه متقاضیانی که اغلب از تمکن مالی برخوردار نیستند کم‌کم به اجاره‌نشینی روی آورده‌اند، افزود: هزینه اجازه نیز به این سبب افزایش چشمگیری یافته است.

تردد با تراکتور

از سوی دیگر نماینده مردم شهرستان بیجار نیز به خبرنگار ما گفت: کردستان از نظر راه روستایی جزو 2، 3 استان آخر کشور به‌حساب می‌آید. سیدمحمد بیاتیان اظهار کرد: کاش راه سنندج- دیواندره-سقز خاکی باشد؛ راه‌ باریک است، آسفالت افتضاحی دارد و هیچ اقدامی برای بازسازی آن انجام نشده است. وی با بیان اینکه چندی پیش در دیدار با‌ وزیر راه و شهرسازی از وضعیت اسفناک راه‌های کردستان سخن گفتم، افزود: اگر از ‌ بیجار به سمت همدان حرکت کنیم، پس از اینکه از حوزه استحفاظی کردستان خارج‌شده و وارد همدان ‌‌شویم، انگار از یک‌کشور عقب‌افتاده به یک‌کشور مدرن وارد‌ شده‌ایم؛ این محور در حوزه استحفاظی 2 استان از نظر زیرساخت‌ها، آسفالت، تابلوها و علائم هشداری، پارکینگ، امکانات خدماتی و رفاهی و... تفاوت اساسی دارد. بیاتیان اضافه کرد: محور بیجار- زنجان حدود 3سال است که نیمه‌کاره مانده و راه‌های سنندج به سمت سقز و بیجار، سنندج‌ به مریوان و بانه به مریوان نیز مشکل اساسی دارند. این نماینده مجلس در سخنان پایانی خود گفت: در یک‌کلام می‌توان گفت که راه‌های روستایی و قدیمی به‌طور کل تخریب شده‌اند و در طول ماه‌های سرد و زمان بارش باران و برف مردم مجبورند به‌جای ‌خودرو سواری با تراکتور رفت‌وآمد کنند.

ضرورت تعامل

این در حالی است که امیر قادری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان قیرپاشی و آسفالت محورهای شمال، جنوب و محور همدان - سنندج را اولویت کاری در راستای تسریع در افتتاح این پروژه‌های عمرانی دانست و گفت: پیگیری‌های لازم برای تأمین قیر برای مسیرهای آماده آسفالت صورت گرفته است و در این راستا هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 221538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز