همشهری آنلاین: ده‌ها هزار تن از مردم هنگ کنگ به خیابان‌ها آمده و خواستار برکناری رهبر مورد حمایت چین از سمتش و انجام اصلاحات دموکراتیک برای انتخاب نماینده ارشد خود شدند.

تظاهرات در هنگ کنگ

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تظاهرات سالانه در سال‌های اخیر به شدت در میان مردم هنگ کنگ جریان یافته و شکاف میان این منطقه با چین را عمیق‌تر کرده است.

تظاهرات سال جاری به دلیل خشم و نارضایتی مردم هنگ کنگ از عملکرد لئونگ چون‌یینگ، رهبر این منطقه خودمختار است که توسط دولت پکن حمایت می‌شود. وی منتخب مردم نیست و از سوی یک کمیته که اکثرا از نخبگان حامی صنعت و پکن تشکیل شده به این سمت منصوب شده است.

سازمان دهندگان به تظاهرکنندگان که در زیر باران شدید دست به راهپیمایی اعتراضی زده بودند اعلام کردند: یک معترض، یک پا! لئونگ چون یینگ را بیرون کنید!

تظاهرکنندگان در حالی دست به این راهپیمایی اعتراضی زدند که فستیوال موسیقی پاپ کره‌ای و سایر فستیوال‌ها در هنگ کنگ در حال برگزاری است و منتقدان می‌گویند هدف اصلی معترضان عدم شرکت مردم در این فستیوال‌هاست.

سازمان دهندگان این تظاهرات گفتند که 430 هزار تن در این راهپیمایی شرکت کردند در حالیکه پلیس تعداد شرکت کنندگان را 66 هزار تن اعلام کرد. محققان دانشگاه هنگ کنگ نیز تعداد شرکت کنندگان را 88 تا 98 هزار تن اعلام کرد.

در سال 2003 میلادی نیم میلیون تن در اعتراض علیه قانون ضد خرابکاری که شوک عظیمی به پکن بود و برکناری رهبر وقت هنگ کنگ را در پی داشت شرکت کردند.

پکن متعهد شده است تا به هنگ کنگ اجازه دهد رهبر خود را انتخاب کند. البته این روند تا سال 2017 میلادی اجرایی نمی‌شود. البته مردم این منطقه خود مختار نسبت به این مساله که تاکنون هیچ نشانه‌ای از روند پیشرفت و اصلاحات از جانب دولت پکن ندیده‌اند، نگران هستند و بیم آن را دارند که این اصلاحات ممکن است هرگز رخ ندهند.

اندرو شوم، از جبهه حقوق بشر مدنی گفت: هنگ کنگ برای مدت طولانی منتظر کمک جهانی و ایجاد یک شهر دموکراتیک بوده است. بسیاری از مردم خشمگین هستند.

رهبر هنگ کنگ در سخنرانی خود در مراسم بازگشت این منطقه به چین گفت: دولت چین به دنبال گمانه زنی برای ایجاد یک دموکراسی کامل در هنگ کنگ است. دولت پکن به دقت به خواسته‌های معترضان گوش فرا می‌دهد.

میزان محبوبیت این رهبر مورد حمایت چین در اواسط ژوئن سال جاری میلادی به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

کد خبر 221460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز