سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاتمی خواستار گفتگوی بیشتر غرب و جهان اسلام شد و از سیاست‌های آمریکا در منطقه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران امروز در اسلو خواستار گفتگوی بیشتر غرب و مسلمانان شد و از اقدامات آمریکا در جهان عرب به شدت انتقاد کرد.
خاتمی پس از امضای توافقنامه همکاری میان موسسه خود (باران) و مرکز صلح و حقوق بشر اسلو با هدف فعال‌سازی مبادلات میان تمدن‌ها گفت: «در جهان بسیار خشونت‌بار و پیچیده امروز به گفتگو به شدت نیازمندیم.»
وی در زمینه بحرانی که کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند نیز گفت: «راه‌حل، گفتگو و گفتگو و باز هم گفتگو است.»
خاتمی که از سال 1376 تا 1384 شمسی برابر با 1997 تا 2005 میلادی رئیس‌جمهور ایران بود بار دیگر اعلام کرد تهران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و با این امر مخالف است اما حق دارد از انرژی هسته‌ای برخوردار باشد.
خاتمی همچنین اظهار داشت: «آمریکا کفایت حل مشکل خاورمیانه را ندارد زیرا کسی که می‌خواهد مشکلی را حل کند باید بی‌طرف باشد.»
وی درباره جنگ با تروریسم نیز گفت آمریکا میزان تلفات خود را در عراق که بر اساس آمار وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) سه هزار و 400 نفر کشته بوده، درست برآورد نکرده است و سیاست‌های این کشور در افغانستان تروریسم را در آن شعله‌ورتر کرده است.
رئیس‌جمهور پیشین ایران در ادامه سخنان خود خشونت و تندروی را خطرناک دانست و تشکیلات القاعده و نومحافظه‌کاران تندرو را که بر دولت آمریکا سیطره یافته‌اند محکوم کرد.
خاتمی افزود: «من شخصا به حذف و برچیدن هیچ ملتی از روی نقشه معتقد نیستم و زمانی که کشتاری روی می‌دهد باید آن را محکوم کرد اما نباید کسانی که با این کشتار ارتباطی ندارند مجازات شوند.»
کد خبر 22134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز