همشهری آنلاین: محققان کمیسیون انرژی اتمی فرانسه با بررسی اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های ثبت امواج مادون صوت دریافتند که امواج حاصل ازانفجار شهاب‌سنگ چلیابینسک که حدود چهار ماه قبل به روسیه اصابت کرد به قدری سهمگین بوده است که کره زمین را دوبار درنوردیده است

امواج انفجار شهاب‌سنگ چلیابینسک دوبار کره زمین را درنوردید

به گزارش ایرنا، امواج انفجار این شهاب‌سنگ ۱۰ هزار تنی، توسط ۲۰ مورد از حسگرهای مادون صوتی که برای تشخیص آزمایش‌های اتمی در سراسر جهان نصب شده‌اند، دریافت و ثبت شده است.

امواج حاصل از انفجار این شهاب‌سنگ به حدی بزرگ بودند که کره زمین را دو مرتبه درنوردیدند و در برخی از حسگرها دوبار ثبت شدند.

این اولین باری است موجی قادر به دوبار چرخش به دور زمین بوده است و این امر محققان را بسیار هیجان زده کرده است.

حسگرهای مادون صوت در واقع بخشی از سیستم کنترل بین‌المللی (IMS) هستند که توسط سازمان معاهده ممنوعیت سلاح‌های اتمی (CTBTO) ایجاد شده است.

این شبکه در اصل برای شناسایی و ثبت امواج صوتی کم فرکانس ناشی از انفجارات هسته‌ای طراحی و ساخته شده است اما قابلیت دریافت امواج تولید شده توسط سایر انفجارات از جمله انفجار عظیم شهاب‌سنگ‌ها را نیز دارد.

شهاب‌سنگ موسوم به چلیابینسک چندی قبل در نواحی کوهستانی اورال واقع در روسیه در نزدیکی زمین منفجر شد و بیش از ۹۰۰ نفر در ۶ شهر مختلف در اثر این انفجار زخمی شدند.

دانشمندان شدت این انفجار را معادل ۵۰۷ هزار تن ماده منفجره TNT برآورد کردند؛ این در حالی است که شدت انفجار بمب اتمی که شهر هیروشیما را در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان کرد، معادل ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن TNT بود!

پیش از این شهاب‌سنگ دیگری در سال ۱۹۰۸ در منطقه سیبری منفجر شده بود که در اثر آن ۱۲۰۰ مایل مربع از مناطق جنگلی با خاک یکسان شدند.

شهاب سنگ‌ها بنا به انرژی و شدت انفجار خود، امواجی شبیه به امواج زمین لرزه به زمین وارد می‌کنند و امواج صوتی حاصل از آنان نیز در اتمسفر پراکنده می‌شود.

محققان بر این باورند که این مطالعات زمینه بسیار خوبی برای کنترل زمین لرزه، آزمایش‌های هسته‌ای مخفیانه و سایر تمهیدات نظامی محسوب می‌شود.

انفجار شهاب سنگ نه تنها منجر به پرتاب سنگ به زمین می‌شود، بلکه موج ناشی از انفجار نیز خسارات جبران ناپذیری را برجای می‌گذارد.

کد خبر 221005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز