گروه ادب و هنر: در آخرین روزهای ماموریت دولت دهم فیلمبرداری فیلم «لاله» هم در مراحل پایانی‌اش قرار دارد.

نیک نژاد

جنجالی‌ترین پروژه سینمایی سال‌های اخیر که پس از انبوهی حاشیه و مخالفت از سوی اهالی سینما، نمایندگان مجلس و ... سرانجام کلید خورد و مراحل تولیدش به سرعت در حال انجام است. هرچند فیلمبرداری این پروژه که قرار است بین‌المللی باشد بیش از زمان عرف و معمول سینمای ایران به طول انجامیده است. درباره هزینه‌های این فیلم هم حرف و حدیث زیاد است و اینکه چنین پروژه‌ای با پول دولت جلوی دوربین رفته هم مخالفت‌های فراوانی را برانگیخته است. سابقه اسی نیک‌نژاد در هالیوود را که اولین جنجال‌ها را درباره لاله کلید زد هم نباید فراموش کرد.

اسی نیک‌نژاد که در یکی از سفرهای احمدی‌نژاد به نیویورک با رئیس‌جمهور و اطرافیانش به ایران آمده بود، با وجود تمام مخالفت‌ها در نهایت با پیگیری و سماجت رئیس‌ سازمان سینمایی فیلم لاله را کلید زد. تهیه‌کننده فیلم هم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که وظیفه سازمانی‌اش حمایت از فیلم اولی‌هاست. البته سازنده لاله را هم می‌توان یک فیلم اولی محسوب کرد. او قبل از مهاجرت در تلویزیون ایران فیلم‌های مستند، داستانی و سریال معروف «پاییز صحرا» را کارگردانی کرد و چند سکانس از فیلم «برنج خونین» را ساخت و در هالیوود هم بیشتر در سمت مدیر تولید و مجری طرح فعال بود. به همین دلیل لاله را می‌توان اولین فیلم سینمایی نیک‌نژاد دانست. آنچه در مورد این پروژه انتقاد اهالی سینما را برانگیخته هزینه تولید آن است که نیک‌نژاد دیروز پرهزینه بودن لاله را تکذیب و اعلام کرد ریز هزینه‌های فیلمش را منتشر خواهد کرد. فیلمی که براساس زندگی لاله صدیق قهرمان سابق اتومبیلرانی جلوی دوربین رفته است. قبلا گفته می‌شد لاله برای پخش جهانی ساخته می‌شود اما نیک‌نژاد می‌گوید فیلم هندوانه به شرط چاقوست و نمی‌توان قبل از ساخت، فروختش! کارگردان لاله گفت: من از همان ابتدا گفتم که دست خدا پشت این پروژه است و هر اشکالی که هر کس جلوی راه ما انداخته، بهترش برای ما درست شده‌است.

کارگردان پروژه‌ای که بارها وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی را به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشاند از جمله معروف محمود احمدی‌نژاد نیز در صحبت‌هایش استفاده کرد و گفت: من همیشه شعار «ما می‌توانیم» را باور دارم. دیروزمان هر چه بود، گذشته است و باید بیاموزیم که فردا بهتر باشیم. نیک‌نژاد در مورد سینماگرانی که از پروژه لاله انتقاد کرده‌اند نیز به ایسنا گفت: کارنامه من از خیلی‌هایشان پربارتر است؛ هم کارنامه دانشگاهی و علمی‌ام و هم کارنامه کاری‌ام.

پروژه لاله ابتدا قرار بود با حضور بازیگران معروف هالیوودی ساخته شود ولی در نهایت با بازیگران ایرانی جلوی دوربین رفت و حالا نیک‌نژاد می‌گوید افتخار می‌کند که لاله را با ایرانی‌ها ساخته است. لاله، زمانی آماده نمایش خواهد شد که عمر دولت دهم به سر آمده است و با تغییر مدیران وزارت ارشاد، سرنوشت این فیلم برای اکران مبهم به نظر می‌رسد. در مورد اکران جهانی هم به نظر می‌رسد حرف‌هایی که در روزهای اول تولید این فیلم از سوی مسئولان سینمایی بیان شد بیشتر مصرف داخلی داشته و برای توجیه ساخته شدن فیلم با سرمایه دولت عنوان شده‌‌است. شاید اگر فیلم کمی زودتر ساخته و اکران می‌شد شمقدری آن را به‌عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی می‌کرد ولی در شرایط فعلی همین که لاله قبل از به اتمام رسیدن ماموریت دولت دهم دست‌کم فیلمبرداری‌اش تمام شود، کفایت می‌کند.

کد خبر 220964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز