گروه اقتصادی: 800میلیارد تومان منابع مالی بخش سلامت در سال 90 برای اجرای طرح‌های مهر ماندگار به وزارت راه و شهرسازی تقدیم شده است.

به گزارش همشهری، درحالی‌که در سال‌های اخیر بخش سلامت کشور به‌شدت در مضیقه مالی قرار داشته و این مسئله باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم و مراکز درمانی شده‌است، دولت به منابع اندک و قانونی این بخش هم رحم نکرده و به‌صورت غیرقانونی در حدود 800 میلیارد تومان از منابع مالی آن را به طرح‌های عمرانی بخش وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده است.

تعدد طرح‌های عمرانی که در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم به‌وفور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، از نتایج حراج کردن منابع مالی بخش سلامت کشور است. پیش از این برخی مسئولان وزارت بهداشت نسبت به بی‌مهری دولت با بخش سلامت تذکر داده‌بودند که نتیجه آن برکناری وزیر بهداشت بود. اما گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات در سال90، موید بی‌مهری دولت با بخش سلامت و حاتم ‌بخشی منابع آن به دیگر بخش‌های غیراولویت‌دار است.

براساس گزارش دیوان محاسبات کشور که مهر آن را منتشر کرده است در سال1390 کل کشور، مبلغ 9.2 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور معادل صد هزار و 14 میلیارد ریال براساس مصوبات غیرقانونی هیأت وزیران برخلاف احکام تعیین شده در این بند به مصرف رسیده است.

بر این اساس مبلغ 8 هزار میلیارد ریال از سهم بخش سلامت که در اجرای اهداف بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه می‌بایست مصرف شود، برخلاف حکم قانونی برای اجرای طرح‌های مهر ماندگار به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته که به‌استثنای مبلغ 600میلیارد ریال که بابت طرح‌های بیمارستانی در اختیار سازمان مجری ساختمان‌های عمومی و تاسیسات دولتی قرار گرفته، مابقی اعتبارات مذکور برخلاف حکم قانون بودجه به مصرف رسیده است.

همچنین به‌رغم تأکید قانونگذار در جزء الف بند 2 مبنی بر در اولویت بودن پرداخت کامل 3میلیارد دلار تقویت بنیه دفاعی نسبت به سایر اجزا، مبلغ یک هزار و 500میلیارد ریال کمتر از میزان تعیین شده در قانون برای تقویت بنیه دفاعی پرداخت شده است.

کد خبر 220390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز