گروه اجتماعی:‌ مبارزه با مواد‌مخدر به یک تدبیر همیشگی و بین‌المللی نیاز دارد و برای نماد این تدبیر، 26سال است که یک روز را در سراسر جهان روزجهانی مبارزه با مواد‌مخدر و قاچاق آن می‌خوانند.

مواد مخدر

روزجهانی مبارزه با مواد‌مخدر و قاچاق آن که 26ژوئن برابر با 5تیر خورشیدی است، در ایران نیز محل توجه به مبارزه با مواد‌مخدر است. قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه پنجم تیر‌ماه، مناسب‌ترین زمان برای نشان‌دادن اقدامات و دستاوردهای کشورمان در امر مبارزه با موادمخدر است، گفت: برگزاری مراسم و امحای 100تن موادمخدر در تهران و 16استان دیگر کشور با هدف نمایش اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه مقابله با عرضه مواد‌مخدر از اهم برنامه‌های امسال ستاد به مناسبت این روز است.

طه طاهری با اشاره به شعار امسال سالروز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر اظهار کرد: سازمان ملل هر ساله شعاری را در روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر به‌عنوان شعار سال اعلام می‌کند و امسال نیز شعار «نشاط زندگی را در سلامتی جست‌وجو کن نه در مواد‌مخدر» را برای این روز اعلام کرده است. او درباره اهمیت شعارهای سالانه سازمان ملل افزود: اگر این شعارها را نماد عزم جهانی و تعیین اولویت‌های سازمان ملل متحد به‌عنوان مرکز تجمع و گردآمدن کشورها بدانیم، شعارها می‌توانند رویکردهای مطرح در جهان را در وضعیت فعلی تبیین کنند و همچنین همزمان با مخاطب قرار‌دادن دولت‌ها، ملت‌ها را نیز در سطح وسیعی، از اثرات روانی و ذهنی آن بهره‌مند سازند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه سال 91سرانه کشف شیشه از کارگاه‌ها نسبت به سال 90به میزان 63درصد کاهش داشت، گفت: قاچاق شیشه به دیگر کشورها خصوصاً کشورهای آسیای جنوب شرقی ‌ و دورشدن کارگاه‌ها از پایتخت به مناطق مرزی به‌طور چشمگیری کاهش یافته و از رشد فعالیت کارگاه‌ها و تبدیل آنها به لابراتوار جلوگیری شده است.
او درباره این بحران که در حوزه مبارزه با موادمخدر در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد کارگاه‌های زیرزمینی تولید مخدرهای جدید و مواد روانگردان هستیم و دسترسی به مواد پیش‌ساز بسیار آسان شده است، گفت: 2 عامل مهم در این زمینه نقش بازی می‌کنند که یکی معضلات اقتصادی و به موازات آن ارزش افزوده فراوانی است که تولید، قاچاق و عرضه این قبیل مواد روانگردان و صناعی نصیب سودجویان و متخلفین می‌کند.

طاهری ادامه داد: نقش عوامل بیرونی و کشورهای بیگانه در این ماجرا از فاکتورهای دیگر است، چرا که از سال 2002 و با حضور کشورهای غربی در افغانستان که با شعار مبارزه با تروریسم و ریشه‌کنی مواد‌مخدر همراه بود، نه‌تنها از سطح زیرکشت خشخاش و حجم تولید تریاک و مشتقات آن همچون هروئین و مرفین کاسته نشد بلکه این کشور در کشت شاهدانه و تولید حشیش
گوی سبقت را از دیگر کشورها خصوصاً مراکش ربود و به بزرگ‌ترین تولید‌کننده این ماده تبدیل شد.

به اعتقاد قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، به موازات این امر سعی شد با هدایت کنترل‌شده و هدفمند جریان تولید و قاچاق مواد‌مخدر به کشورمان، الگوی مصرف مواد‌مخدر از سنتی به سمت مواد‌مخدر صنعتی، محرک‌ها و روانگردان‌های پرخطر تغییر یابد. همچنین تولید و عرضه کراک افغانی که از حیث موادتشکیل‌دهنده آن بر پایه هروئین با خلوص بالاست و باز‌کردن جبهه‌های مختلف از مرزهای جنوب شرق تا غرب و شمال غرب کشور برای گسیل محموله‌های مواد پیش‌ساز شیشه در این چارچوب قابل تحلیل است.

او با اشاره به تاریخچه نامگذاری 26ژوئن به‌عنوان روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف تقویت اقدامات و برنامه‌های جهانی در مبارزه با موادمخدر، در 7دسامبر سال 1987اقدام به تصویب قطعنامه شماره 42/112کرد و براساس آن، 26ژوئن به نام روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر نامگذاری شد. به گزارش همشهری، این سند خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات در امر کنترل مواد‌مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص و آنان را متعهد کرده است تا اقدامات بین‌المللی درخصوص مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر را قاطعانه دنبال کنند.

در این کنفرانس سندی در 4فصل تنظیم شد که بیش از 35مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه‌کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد‌مخدر، همکاری‌های حقوقی کشورها و غیره را در خود جای داده است.

کد خبر 220377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز