سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه "سفال زرین فام از دیروز تا امروز" با حضور "کوبه‌ای کاتو" از استادان سفال و زرین فام ژاپن در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

هنر سنتی

به گزارش مهر، سفارت ژاپن با همکاری موزه ملی ایران، انجمن هنرمندان سفالگر ایران و بنیاد ژاپن از تاریخ 13 تیر تا 2 مرداد با معرفی "کوبه‌ای کاتو"ی هفتم از استادان برجسته سفالگری ژاپن، نمایشگاه "سفال زرین فام از دیروز تا امروز" را برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه آثار کوبه‌ای کاتو و "تاکوئو کاتو"، پدر کاتو و گزیده ای از آثار زرین فام موزه ملی ایران و آثاری از انجمن هنرمندان سفالگر ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

علاوه بر برگزاری این نمایشگاه، سخنرانی توسط کاتو و تنی چند از هنرمندان انجمن هنرمندان سفالگر ایران در خصوص تکنیک زرین فام، برگزار شده و همچنین کارگاه سفال زرین فام تشکیل خواهد شد.

آثار زرین فام به گونه‌ای از سفالینه گفته می‌شود که بدون استفاده از طلا، درخشش زرین و بازتاب رنگارنگی را به همراه دارد.

اگرچه در قرن 10 الی 13 این تکنیک در ایران و خاورمیانه رونق گرفت ولی این صنعت رفته رفته روند آرامی را دنبال کرد.

استاد "تاکوئو کاتو" بعد از سال‌های متمادی تحقیق و مطالعه موفق شد تا این تکنیک را روز آمد کند و پسر وی، استاد کوبه‌ای کاتوی هفتم این هنر را از پدر خود به ارث برد.

در این نمایشگاه با کشف رازهایی در خصوص هنر سفال زرین فام و توجه ایرانیان، شاهد تبادل فرهنگی بین دو کشور ژاپن و ایران خواهیم بود.

مراسم افتتاحیه روز 13 تیر از ساعت 17:00 در موزه ملی ایران (گالری نمایشگاه های موزه اسلامی) واقع در خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان 30 تیر برپا می‌شود.

این نمایشگاه تا روز 2 مرداد دایر خواهد بود.

 

کد خبر 220263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز