شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فشار بر توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان افزایش می‌یابد. اپوزیسیون این کشور وی را متهم می‌کند که پارلمان را از شمار واقعی سانحه‌هایی که برای پهپادهای این کشور رخ داده، مطلع نکرده است.

germany drone

ماجرای هواپیماهای بی‌سرنشین در آلمان پایانی ندارد. اتهامات تازه‌ای متوجه توماس دمزیر، وزیر دفاع این کشور شده است. حزب چپ‌آلمان، وزارت دفاع این کشور را متهم می‌کند که سال‌ها اطلاعات نادرستی درباره ابعاد سوانحی که برای پهپادهای ارتش آلمان پیش آمده، به پارلمان این کشور داده است.

اپوزیسیون در این زمینه به پاسخ دولت آلمان به استعلام فراکسیون حزب چپ در این رابطه استناد می‌کند. طبق این پاسخ کتبی که آندری هونکو، نماینده حزب چپ در صفحه اینترنتی خود منتشر کرده، ارتش آلمان از ۸۷۱ فروند پهپادی که در اختیار دارد، ۱۲۴ فروند را بر اثر سوانح از دست داده است.واکنش وزارت دفاع به اتهامات

سخنگوی وزارت دفاع آلمان اتهام لاپوشانی این موضوع را رد کرد و روز شنبه (۲۲ ژوئن) در یک موضعگیری اعلام کرد، پاسخی که از طرف این وزارتخانه در پی استعلام فراکسیون حزب چپ در پارلمان داده شده، توسط روزنامه‌"فرانکفورتر آلگماینه" به صورت خلاصه منتشر شده است.

بر این پایه، در میان ۱۲۴ پهپادی که از دست رفته‌اند، شماری نیز وجود داشته‌اند که در جریان "فرود منطبق با سیستم" چنان آسیب دیده‌اند که تعمیر آنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده است. در توضیح این امر گفته شده "در چنین مواردی چتری بطور خودکار گشوده می‌شود و پهپاد را کنترل‌شده بر زمین می‌نشاند".

سخنگوی وزارت دفاع آلمان افزود، بیشتر مواردی که در پاسخ استعلام پارلمانی ذکر شده شامل سیستم‌های کوچک برای نمونه پهپادی به نام "لونا" می‌شود. وی گفت: «من این اتهام را که وزارت دفاع آلمان، پارلمان را در وضعیت ناروشن نگاه داشته یا به نمایندگان پارلمان اطلاعات غلط داده آشکارا رد می‌کنم».

روزنامه یاد شده گزارش داده بود که وزارت دفاع آلمان در مارس ۲۰۱۱ صرفا از سقوط ۱۲ پهپاد خبر داده بود. در فوریه ۲۰۱۲ روی هم از ۱۷ سقوط سخن رفته بود. در حالی که در همین زمان، ارتش آلمان از ۱۱۶ سانحه خبر داده بود.

هونکو به روزنامه یادشده گفت: «من باید بنا را بر این بگذارم که به پارلمان بطور آگاهانه دروغ گفته شده است. بنابراین کمیسیون تحقیق درباره پهپادهای "یورو هاوک" باید سیاست اطلاع‌رسانی وزارت دفاع و موضوع دیگر پهپادها را نیز بررسی کند».

رادیو دولتی آلمان می‌افزاید توماس دمزیر از هفته‌ها پیش زیر فشار است، زیرا دشواری‌هایی را که در رابطه با پهپادهای جنگی "یورو هاوک" وجود داشته لاپوشانی کرده است.

احزاب اپوزیسیون متشکل از سوسیال دمکرات‌ها، چپ‌ها و سبزها وی را متهم می‌کنند که با دیرکرد زیاد این پروژه را متوقف کرده و بدین ترتیب صدها میلیون یورو پول مالیات‌دهندگان را از بین برده است.

انتقادات تازه به دمزیر

هنوز ماجرای "یورو هاوک" به پایان نرسیده، فشار و انتقادات تازه‌ای متوجه توماس دمزیر شده است. هانس پتر بارتلس، کارشناس دفاعی حزب سوسیال دمکرات آلمان، بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون در این کشور، روز شنبه در گفت‌وگو با "اشپیگل آنلاین" اتهامات تازه‌ای متوجه وی کرد.

بارتلس گفت وزیر دفاع آلمان در جریان تغییر سفارش برای خرید هلیکوپترهای نظامی "معامله حقیرانه‌ای" با پول مالیات‌دهندگان انجام داده است. به گفته این سیاستمدار، دمزیر "به‌رغم کاهش زیاد شمار هلیکوپترها، صرفه‌جویی اندکی انجام داده" است. بارتلس افزود، به نظر می‌رسد که صنایع تسلیحاتی، وزیر دفاع را فریب داده‌اند.

گفتنی است که "اشپیگل آنلاین" هفته‌‌ها پیش از این معامله نامتناسب خبر داده بود. اکنون جزئیات این امر آشکارتر شده است. در این معامله، با این که شمار هلیکوپترهای سفارشی از ۲۰۲ فروند به ۱۳۹ فروند کاهش یافته، ولی در کل هزینه‌ها فقط ۲ درصد صرفه‌جویی صورت گرفته است.

کد خبر 219957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز