شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: پس از آغاز روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای واسطه‌ای نظیر ارز و سکه انتظار برای کاهش قیمت مسکن و تخلیه حباب در این بازار آغاز شده است.

tehran

به گزارش همشهری، نقدینگی سرگردان که طی سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته و از بازارهای غیرمولد نظیر ارز، طلا و مسکن سر‌درآورده است با توجه به پیش‌بینی بهبود اوضاع اقتصادی در ماه‌های آینده، در حال خروج از این بازارها است. کسانی که سرمایه خود را به این بازارها برده‌اند تا به کسب سود بپردازند با بازگشت اعتماد نسبی به بازار و انتظار کاهش قیمت‌ها، در حال خارج کردن سرمایه خود از این بازارها هستند از این‌رو پس از کاهش قیمت سکه و دلار، نشانه‌های تخلیه حباب مسکن نیز در بازار نمایان شده است.

بر این اساس بسیاری از مالکانی که به‌واسطه روند صعودی قیمت‌ها در شش‌ماه گذشته صبر کرده بودند تا با ادامه رشد قیمت‌ها، خانه خود را گران‌تر بفروشند، در شرایط جدید که پیش‌بینی‌ها از کاهش قیمت‌ها حکایت دارد، به فکر فروش ملک خود افتاده‌اند از این‌رو افزایش عرضه در بازار مسکن و کوتاه آمدن بر سر قیمت، واکنش جدید مالکان گزارش شده است.

به گزارش فارس، مشاوران املاک می‌گویند که این روزها با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و کاهش نرخ ارز بازار مسکن به ثبات رسیده و انتظار می‌رود قیمت‌ها رو به پایین باشد. آنان معتقدند حال که مشخص شده قیمت مسکن بعد از انتخابات افزایش نخواهد داشت اکنون فروشنده‌ها و خریداران مسکن تصمیم گرفته‌اند که همزمان با هم برای ورود به بازار مسکن اقدام کنند.

مشاوران املاک همچنین معتقدند: حال که برای دوره جدید رونق مسکن، هم خریدار و هم فروشنده تصمیم به ورود به بازار مسکن گرفته‌اند این موضوع مانع از افزایش قیمت خواهد شد.

پاییز ساخت‌وساز در فصل برگ‌ریزان 91

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان از پاییزی بودن ساخت‌وساز در کشور در فصل برگ‌ریزان سال گذشته دارد، چرا که آمارهای رسمی تأیید می‌کند که تقاضای بخش خصوصی برای احداث ساختمان در این فصل کمتر از پاییز 90شده است. افت صدور پروانه‌های احداث ساختمان در تهران و دیگر مناطق شهری ایران در پاییز پارسال نشان از کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد، به‌ویژه اینکه به‌نظر می‌رسد افزایش هزینه تمام‌شده ساختمان از یک سو و افزایش قیمت مسکن از سوی دیگر باعث شده تا برخی از فعالان صنعت ساختمان موفق نشوند سرمایه‌خود را از ساختمان‌های در دست خود خارج و دوباره به چرخه ساخت‌وساز برگردانند.

به گزارش همشهری، بررسی نتایج طرح جمع‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در پاییز91 بیانگر افزایش 6درصدی واحد‌های مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و نیم درصدی آن در سایر شهرداری‌های کشور در پاییز91 نسبت به پاییز90 است. این میزان رشد اندک به‌ویژه صفر شدن رشد احداث واحدهای مسکونی در مناطق شهری غیرتهران، آن‌هم در شرایطی که دولت تلاش دارد تا واحدهای مسکونی مهر را به خط پایان بهره‌برداری برساند، می‌تواند نشانه‌هایی از ناموزون بودن عرضه و تقاضا در بازار مسکن باشد.

دیروز مرکز آمار ایران اعلام کرد: در پاییز91، تعداد 45هزار و997واحد مسکونی در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 15درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 6درصد افزایش داشته است، این در حالی است که متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 9.7 واحد بوده است. همچنین تعداد 4735پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در پاییز91 صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 15.3درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 22.4درصد کاهش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در پاییز91، تعداد 160هزار و565 واحد مسکونی در پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود5.8درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود نیم درصد افزایش داشته است، این در حالی است که متوسط تعداد واحد مسکونی در هر‌پروانه احداث ساختمان 3.8واحد بوده است. بر این اساس تعداد 42هزار و692 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در پاییز91 صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 12.7درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 2.4درصد کاهش داشته است.

کد خبر 219938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز