جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه سیاسی: لابه‌لای تمام گمانه‌زنی‌هایی که درباره کابینه دولت یازدهم می‌شود، این روزها، بحثی هم درباره تعامل دولت آینده با مجلس هم مطرح است.

مجلس دولت

اخبار مربوط به معرفی نمایندگان دولت منتخب در روز پنجشنبه یک تأییدیه و یک تکذیبیه داشت. درحالی‌که در‌پی توافق محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، حمیدرضا بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور و اکبر ترکان، معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی به‌منظور برنامه‌ریزی برای پیشبرد امور در دوره انتقالی، انتخاب و معرفی شدند؛ خبر مربوط به انتخاب محمدباقر نوبخت و محمد رضا باهنر به‌عنوان نمایندگان روحانی و لاریجانی از سوی معاون دفتر رئیس مجلس تکذیب و عنوان شد که در دیدار لاریجانی و روحانی، دوطرف تنها بر لزوم تعامل و افزایش سطح همکاری‌ها میان دولت و مجلس تأکید کردند و هیچ فردی از سوی آنها به‌عنوان نماینده برای تعامل قوه اجرایی و قانونگذاری تعیین نشد.

لاریجانی روز یکشنبه هفته گذشته با حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کرده بود و آنطور که خود او اعلام کرد این دیدار با هدف اعلام آمادگی مجلس برای تعامل و تفاهم با دولت جدید بود.
با وجود این نشانه‌های مثبتی که از مجلس می‌رسد نوید روزهای خوبی را بین مجلس نهم و دولت یازدهم می‌دهد، روزهایی که شاید خاطرات تلخ اختلافات دولت نهم و دهم با مجالس هفتم، هشتم و یک‌سال ابتدایی مجلس نهم را بتواند بزداید. در واقع چالش پاستور و بهارستان طی 4سال گذشته فصل زردی از تعامل 2قوه را برجای گذاشته بود و حالا دولتی که رئیس دولتش چند وقتی را هم نایب‌رئیس مجلس بوده، خود درس قانونگذاری پس داده، بر رابطه‌ای حسنه بین قوه اجرایی و قوه قانونگذاری تأکید دارد.

در همین راستا محمدرضا باهنر نیز با اشاره به تلاش مجلس نهم برای ایجاد تعامل مثبت با دولت یازدهم با بیان اینکه حضورم در تیم کارشناسی مجلس برای تعامل با دولت یازدهم مشخص نیست، اعلام کرده است: ایجاد یک تیم کارشناسی از طرف رئیس مجلس و اعضای هیأت رئیسه برای تعامل گسترده و مثبت با دولت یازدهم در دستور کار اعضای هیأت رئیسه مجلس قرار دارد که این موضوع به‌زودی محقق خواهد شد.

محمد دهقان، عضو فراکسیون اصولگرایان هم با بیان اینکه دلیلی ندارد مجلس با دولت آقای روحانی چالش داشته باشد؛ تعامل مثبت مجلس با دولت یازدهم را مشروط به داشتن کابینه‌ای با 2شرط مرزبندی با فتنه 88 و همچنین داشتن حساسیت ویژه برای مبارزه با فساد اقتصادی عنوان و تأکید کرد: از آن‌جا که آقای روحانی حقوقدان است طبیعتا ایشان در چارچوب قانون با مجلس و سایر قوا تعامل می‌کند.دهقان گفت: او بیشتر به قانون‌ پایبند است و انتظار می‌رود نماد قانونگرایی در دولت باشد.

کد خبر 219780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز