دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی 25 اردیبهست در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

در این مراسم که از ساعت 15 تا 21 سه‌شنبه برگزار می شود، صاحب‌نظران و محققان برجسته کشور، درباره این شاعر و شاهنامه به سخنرانی خواهند پرداخت.

فرامرز نجفی تهرانی و سیدمحمدعلی اسحاقی با موضوع «شاهنامه و آیین زورخانه»،  دکتر بهمن نامورمطلق با موضوع «شاهنامه، کتاب-اسطوره ایرانی»، احمد خاتمی درباره «حکمت و هنر در شاهنامه»، عبدالمجید شریف‌زاده در مورد «معرفی یک نسخه شاهنامه دوره صفوی» و عطاردی با موضوع «باستان شناسی جغرافیایی ایران کهن در شاهنامه»، به ایراد سخن می‌پردازند.

دکتر حسن حبیبی سخنران افتتاحیه این مراسم است و سیداحمد محیط‌طباطبایی نیز درباره «شاهنامه، آیینه تمام نمای هویت ملی» سخنرانی می‌کند.

شاهنامه خوانی ، ‌نقالی، ضرب و زنگ و اجرای چند قطعه موسیقی از دیگر برنامه های بزرگداشت حکیم فردوسی است.

علیرضا قربانی، خواننده نام آشنای موسیقی سنتی ایران در این برنامه به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

او  قرار است بخشی از آلبوم" از خشت و خاک" با موسیقی صادق چراغی را که یادمان حماسه سرای ایران زمین حکیم ابولقاسم فردوسی است، اجرا کند.

نقل و نقالی به وسیله سیدمصطفی سعیدی، و همچنین اجرای موسیقی یونانی نیز بخش‌های دیگری از این مراسم هستند.

در این روز موسسه فرهنگی هنری صبا نمایشگاهی از آثار هنرمندان را با الهام از شاهنامه با عنوان "صفیر سیمرغ" برگزار می‌کند.

این نمایشگاه شامل مجموعه ای از آثار هنری گردآوری شده از هنرمندان ایرانی است که با الهام از مضامین و داستانهای شاهنامه یا در خصوص شخصیت و اندیشه های حکیم ابوالقاسم فردوسی آفریده شده است.

آثار به نمایش درآمده شامل نقاشی قهوه خانه، نگارگری، مجسمه سازی وحجم است.

همزمان با برپائی نمایشگاه، همایش « شاهنامه نگاری» با حضور اساتید، صاحبنظران و کارشناسان فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران در این مجموعه برگزار خواهد شد.

مجموعه فرهنگی و هنری آسمان در خیابان ولی عصر (عج)، انتهای خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، نرسیده به خیابان فیروزکوه، شماره 67 قرار دارد.

کد خبر 21970

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز