همشهری آنلاین: مهم‌ترین موشک بالستیک دریایی سپاه پاسداران می‌تواند اهداف متحرک شناوری را با دقتی در حدود هشت و نیم متر مورد اصابت قرار دهد.

موشک

به گزارش فارس، اخیرا اطلاعات جدیدی از موشک «خلیج فارس» به عنوان مهمترین موشک بالستیک و مافوق صوت دریایی سپاه پاسداران از سوی فرمانده نیروی هوافضای سپاه منتشر شد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده با اشاره به اقدامات سرلشکر شهید حسن طهرانی‌مقدم در طراحی و ساخت این موشک اظهار داشت: وقتی موشک خلیج فارس در دومین تست خود، با دقت 30 متر به هدف شناور متحرک اصابت کرد، احساس کردیم موفقیت بسیار بزرگی به دست آورده‌ایم.

وی افزود: وقتی گزارش این کار خدمت حضرت آقا رسید، ایشان فرمودند اینکه دقت آن را به 30 متر رسانده‌اید، عالی است ولی خواسته من این است که دقت این موشک را بالا ببرید و به زیر 10 تا 15 متر برسانید.

حاجی‌زاده تاکید کرد: پس از این موضوع، کمتر از 6 ماه کارشناسان ما دقت این موشک را به 8.5 متر رساندند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین اظهار داشت: با عملیاتی شدن موشک بالستیک خلیج فارس، شمارش معکوس پایان ماموریت قایق‌های توپ‌دار کشورهای فرامنطقه‌ای کلید زده شد.

به گزارش فارس، موشک هوشمند و بالستیک «خلیج فارس» یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می‌کنند اما «خلیج فارس» با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

آشنایی با موشک خلیج فارس - ایران

شعاع برد عملیاتی موشک خلیج فارس 300 کیلومتر بوده و این موشک به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی، بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت موشکی که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

در آخرین ارتقای موشک خلیج فارس که در رژه نیروهای مسلح نیز به نمایش درآمده، این موشک می‌تواند از لانچرهای سه تایی شلیک شود که این موضوع توانایی مقابله این موشک با اهداف بیشتر را در آن واحد بالا می‌برد.

سوخت موشک «خلیج فارس» جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

بنا بر این گزارش، موشک خلیج فارس در تست‌های اولیه خود هدفی را مورد اصابت قرار داد که سطح مقطع آن یک دهم اهداف شناوری بزرگ مثل ناوهای هواپیمابر بود.

کد خبر 219399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز