گروه اجتماعی - مینا شهنی: حمایت دولت در بخش بیمه زنان خانه‌دار فقط شامل حال زنانی می‌شود که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

مریم مجتهدزاده، ‌رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، 3 روز پیش اعلام کرد که دولت 10میلیارد تومان برای بیمه 200هزار زن خانه‌دار در سال‌جاری درنظر گرفته و اسامی افرادی که تحت حمایت بهزیستی قرار دارند از سازمان بهزیستی گرفته شده و کسانی که در صف پذیرش بهزیستی قرار دارند نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند و تا پایان این هفته تمام اولویت‌های مشمولان بیمه زنان خانه‌دار مشخص می‌شود. گفته‌های مجتهدزاده یک تناقض آشکار دارد.

اگر بنا باشد دولت 200هزار زن خانه‌دار را بیمه کند آیا فهرست این زنان را از سازمان بهزیستی می‌گیرد؟‌ مسلما پاسخ این سؤال منفی است. وقتی قرار باشد زنانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند از سوی دولت بیمه شوند، نام این پروژه را نمی‌توان بیمه زنان خانه‌دار گذاشت بلکه این طرح ادامه بیمه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی است که در سال گذشته هم انجام شده است و طی آن 55هزار زن از سوی سازمان بهزیستی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

جزئیات بیمه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی از این قرار بود که پارسال همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد که 55هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرارگرفتند. براساس این خبر حداکثر سن این زنان نمی‌بایست از 55سال بیشتر شود، زنانی که 55سال سن دارند با پرداخت 10سال حق بیمه در سن 65سالگی به کسوت بازنشستگی درخواهند آمد، بنابراین حداقل زمان برای بیمه پردازی این زنان 10سال و حداکثر آن 30سال خواهد بود و این زنان از تمامی خدمات ازکارافتادگی، فوت و مستمری‌بگیری و دریافت خدمات درمانی پس از بازنشستگی برخوردار خواهند شد و اگر پیش از این زمان کسی دچار حادثه شد و از کار افتاده شد می‌تواند از مستمری ازکارافتادگی بهره‌مند شود و اگر بیمه‌شده‌ای فوت کرد بازماندگانش مستمری دریافت خواهند کرد.

همان زمان اعلام شد که بودجه این بیمه از محل هدفمندی یارانه‌ها تأمین شده است و این سؤال پیش آمد که با توجه به اینکه ردیف بودجه‌ای جداگانه برای این کار درنظر گرفته نشده است چگونه می‌توان ادامه این بیمه را درسال‌های آینده تضمین کرد؟ پاسخ قانع‌کننده‌ای به این پرسش داده نشد و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی برای یک سال بیمه شدند، در بودجه امسال 92 ردیف جداگانه‌ای برای بیمه این دسته از زنان در مجلس به تصویب رسیده و پیش‌بینی مسئولین این است که بین 100 تا 200 هزار زن امسال از این بیمه استفاده کنند.

مریم مجتهدزاده، رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، به هنگام اعلام این خبر گفته که بیمه زنان خانه‌دار یکی از اقداماتی بود که در دولت دهم به نتیجه رسید و برای عملیاتی‌کردن آن، جلسه‌ای با مسئولان سازمان‌ بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی برگزار کردیم تا این نهادها، شاخص‌های زنانی را که در مرحله اول باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند مشخص کنند.

با توجه به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی‌شدن بیمه زنان خانه‌دار تا پایان این هفته اولویت مشمولان بیمه زنان خانه‌دار مشخص می‌شود. او توضیح داده که برای اجرایی‌شدن بیمه زنان خانه‌دار 7 مدل پیشنهاد شده که در آن صندوق بیمه روستائیان و عشایر نیز گنجانده شده است که با توجه به درآمدزایی این صندوق‌ها می‌توانند سهم قابل‌توجهی از حق بیمه زنان خانه‌دار را پرداخت کنند. به‌نظر می‌رسد مجتهدزاده، بیمه زنان خانه‌دار را با بیمه زنان سرپرست خانوار تحت‌پوشش نهادهای حمایتی اشتباه گرفته و در اعلام خبر از عبارت زنان خانه‌دار استفاده کرده است حال آنکه بیمه زنان خانه‌دار طرح دیگری بوده که از سال 80 در 6 استان کشور به‌صورت پایلوت اجرا شد اما دولت نهم در سال 85 این بیمه را به‌صورت یکطرفه باطل کرد و تلاش‌های زنانی که 5سال حق بیمه‌پرداخت کرده‌بودند و عضو این طرح بودند نیز به جایی نرسید.

کد خبر 218780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز