سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴

همشهری آنلاین: مجموعه‌ای بسیار کم‌نور متشکل از هزار ستاره در مدار کهکشان راه شیری توسط دانشمندان به عنوان سبک‌وزن‌ترین کهکشانی که تاکنون کشف شده معرفی شده‌است.

کهکشان

براساس گزارش لایو‌ساینس، این کهکشان کوتوله که Segue 2 نام دارد با توده‌ای نه‌چندان بزرگ از ماده تاریک پیوند خورده و ترکیب شده‌است. دانشمندانی که با استفاده از تلسکوپ کک در هاوایی این کهکشان را مورد بررسی قرار داده‌اند می‌گویند این کشف می‌تواند از نظریه‌هایی که درباره شکل‌گیری جهان هستی وجود دارند، پشتیبانی کنند.

به گفته جیمز بولاک کیهان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، کشف کهکشانی به کوچکی Segue 2 درست مانند یافتن فیلی به کوچکی یک موش است.

مدل‌های رایانه‌ای نشان می‌دهند اطراف منطقه کیهانی ما باید مملو از کهکشان‌های کوچک باشد اما دانشمندان تاکنون تعداد کمی از کهکشان‌های کوتوله بسیار کوچک را در گروه‌های محلی کیهانی کشف کرده‌اند. ناتوانی اخترشناسان در یافتن و شناسایی این اجرام کیهانی به معمایی بزرگ تبدیل شده بود و به گفته بولاک نشان می‌داد شاید درک نظری ما از شکل‌گیری ساختاری در جهان به شکلی جدی دچار نقص است.

کهکشان

میزان درخشش این کهکشان جدید 900 برابر نور خورشید است، درحالی که درخشش کهکشان راه شیری 20 میلیارد برابر است.

آنچه این کهکشان را از یک خوشه ستاره‌ای مجزا می‌سازد،‌ هاله ماده تاریکی است که به عنوان پیوند‌دهنده اجزای کهکشان را به هم چسبانده است. با محاسبه محدوده وزنی 25 ستاره اصلی در این کهکشان کوتوله محققان دریافتند وزن این کهکشان 10 برابر کمتر از وزنی است که در گذشته برای آن محاسبه شده‌است.

بولاک این یافته جدید را کشف قله کوه یخی توصیف کرد که ادامه آن در اعماق دریا پنهان شده و آن را مقدمه‌ای برای کشف هزاران جرم کیهانی کم وزن در مدار کهکشان راه شیری می‌داند. به گفته محققان جدا از وزن و ابعاد بدیع این کهکشان، این یافته می‌تواند نشانه‌هایی جدید را برای مطالعه برروی چگونگی شکل‌گیری آهن، کربن و دیگر عناصر موجود در جهان در اختیار محققان قرار دهد.