شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

علی‌اصغر‌محمدی: میزان سرانه‌های دانش‌آموزی در دوره‌های مختلف تحصیلی ناعادلانه است و باید در آن بازنگری شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان آموزش پرورش عمومی سراسر کشور با اعلام این مطلب گفت: با ایجاد تغییرات در سرانه‌های دانش‌آموزی، بسیاری از مشکلات مدارس حل خواهد شد.

حسین احمدی، میزان سرانه‌های دانش آموزی دوره راهنمایی ، پایه‌های متوسطه و دوره ابتدایی را به ترتیب هزار و500 ، حدود 3 هزار و زیر  هزار تومان اعلام کرد.

این در حالی است که معاون پشتیبانی سازمان آموزش و ‌پرورش استان کردستان اعلام کرد: سرانه دانش آموزی در این استان طی 2 سال اخیر با 100درصد رشد، بالاتر از میانگین کشوری است.

ذوالفقار نساج گفت: سرانه هر دانش‌آموز پیش دبستانی4هزارو 800 تومان، ابتدایی6هزارو300 تومان، راهنمایی8 هزارو 400تومان، متوسطه‌نظری 10 هزار و‌ 300 تومان، پیش دانشگاهی13هزارو 800 تومان، متوسطه فنی41هزارو 800 تومان، متوسطه حرفه‌ای29هزار و800 تومان، استثنایی 3 مقطع 26 هزار و800 تومان و سرانه هر دانش آموز در استعدادهای درخشان‌ 26800تومان است.

در همین حال مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: سرانه و کمک سرانه هر دانش آموز دوره‌های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی حدود 17 هزار تومان است که این میزان سرانه دانش‌آموزی کفاف امورات مدرسه را نمی‌دهد.

به گفته عباس رهی، سرانه هر دانش‌آموز ایرانی در سال 10 هزار تومان است و7هزار تومان نیز به عنوان کمک سرانه به دانش آموزان در سال گذشته اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: سالانه اعتباراتی نیز برای تجهیز مدارس به رایانه، میز و نیمکت ، وسایل کمک آموزشی و رنگ آمیزی به مدارس اختصاص می‌یابد.

بهبود روش‌های تدریس

معاون آموزش و پرورش عمومی  وزارت آموزش و پرورش، بهبود مستمر روش‌های تدریس معلمان، بهبود مسیر ارزشیابی‌های تحصیلی و تربیتی ، آیین‌نامه‌های اجرایی ، توجه به مراکز شبانه روزی و جشنواره‌ها را از عمده‌ترین اقدامات برای کیفیت بخشی به آموزش و پرورش دوره عمومی اعلام کرد.

احمدی، پیگیری مکاتبات انجام شده در انجام رفع تبعیض‌های آموزشی با معاونان سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌های مختلف، بهبود قوانین و مقررات و لغو مقررات و قانون‌های غیر‌عادلانه  و ارائه راهکارهای تشویقی را از اقدامات مورد توجه دوره ابتدایی دانست.

وی با اشاره به اینکه تغییر ساختار دوره آموزش و پرورش عمومی در حال گذر مراحل ابتدایی خود است گفت: نظام مشاوره فعلاً در دوره راهنمایی باقی می‌ماند و هدایت تحصیلی به معنای نظام مشاوره و راهنمایی با دامنه وسیع‌تر در دوره راهنمایی انجام می‌شود.

به گفته احمدی، توجه به جایگاه معلم مشاور در دوره ابتدایی، عمق بخشی به فعالیت‌های مشاوره‌ای دوره راهنمایی و ارتقای سطح توجه به فعالیت‌های تربیتی، سازشی و تحصیلی از جمله اولویت‌های رویکرد مشاوره‌ای در دوره راهنمایی خواهد بود.

وی،‌ پژوهش محوری ، گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی ، راه‌اندازی و گسترش فعالیت‌های فناوری ، بهبود مستمر فعالیت‌های جاری با انجام پژوهش،  توجه به دروس علوم و ریاضی و کیفیت بخشی به تمامی مراحل تحصیلی را از دیگر برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش برشمرد.

معاون آموزش و پرورش عمومی، پیگیری اجباری شدن آموزش تا پایان دوره راهنمایی(آموزش برای همه)، توجه به مناطق محروم ، روستاها، جلوگیری از افت تحصیلی ، بهبود کیفیت آموزش، کاهش مردودی و جذب افراد لازم‌‌‌التعلیم را از مهم‌ترین برنامه این معاونت اعلام کرد.

حذف مدیران دیپلمه از مدارس

در ادامه این گردهمایی معاون مدیر کل آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی از حذف مدیران دیپلمه مدارس تا سال 87-86خبر داد.

نصرت الله مومنی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مدیران دارای مدرک تحصیلی بالاتر جایگزین مدیران دارای مدرک تحصیلی دیپلم در مدارس سراسر کشور می‌شوند. وی افزود: البته برخی از استان‌ها برای اجرای این مصوبه، از شورای عالی آموزش و پرورش فرصت بیشتری  خواسته‌اند.

آموزش پیش دبستانی غیرانتفاعی می‌شود

معاون مدیر کل آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی درباره غیر انتفاعی شدن دوره‌های پیش دبستانی تاکید کرد: بر اساس جلساتی که تاکنون در این باره برگزار شده قرار است آموزش کودکان 5-4 ساله در مناطق برخوردار و نیمه برخوردار شهری، به  مؤسسات غیردولتی واگذار شود.

وی استفاده از معلمان مازاد با توجه به اولویت‌های آموزش و پرورش،  در دوره پیش دبستانی را از برنامه‌های آموزش دوره پیش دبستانی و دبستانی اعلام کرد.

کد خبر 21830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز