یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلانی: رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌ها گفت: فرصت تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی شورای شهر تا ۸ صبح ۲۳ خرداد ماه است و از تمامی نامزد‌ها در خواست داریم تا قوانین تبلیغاتی را رعایت کنند و به سایر نامزد‌ها احترام بگذارند.

حسین طلا

به گزارش ایلنا، حسین طلا، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر، در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه در رابطه با انتخابات شوراهای اسلامی شهر گفت: تهران با یک ششم جمعیت کشور و ۴۱ شهر و همچنین ۴۱۶ روستا بزرگ‌ترین انتخابات شورای اسلامی شهری را به خود اختصاص داده است.

 ادامه داد: در بخش شهری استان تهران از بین ۴ هزار و ۶۰ داوطلب تایید شده ۳۵۱ نفر انتخاب می‌شوند و بر کرسی‌های شورای شهری استان تهران در ۴۰۱ شهر می‌نشینند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ۸۵ درصد ثبت نام کنندگان بخش روستایی تایید صلاحیت شده‌اند گفت: ۳ هزار ۴۹۶ نامزد روستایی برای هزار و ۳۹۴ کرسی روستایی در ۴۱۶ روستا به رقابت می‌پردازند.

طلا با تاکید بر اینکه ۱۲۷ نفر از داوطلبان شورای شهر تهران تایید صلاحیت نشده‌اند گفت: با توجه به ائتلاف ۴۶ نفر در این رقابت می‌توان گفت که هزار و ۸۷۵ نفر برای رسیدن به کرسی‌های شورای شهر تلاش می‌کنند و این در حالی است که به طور میانگین برای رسیدن به هر یک از کرسی‌های شورای شهر ۵۷ و نیم نفر در رقابت هستند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر در تشریح روند بررسی صلاحیت نامزد‌ها اظهار کرد: پس از مهلت هفت روزه ثبت نام هیات اجرایی با همکاری ۴ مرجع وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و ثبت احوال در مدت زمان ۷ روز، صلاحیت نامزد‌ها را بررسی کرد و نامزدهایی که پس از بررسی صلاحیت‌ها مورد تایید قرار نگرفتند به هیات نظارت استان شکایت خود را اعلام کردند.

طلا افزود: در مرحله دوم نیز صلاحیت تایید شدگان توسط هیات نظارت بخش و شهرستان‌ها بررسی شد که برخی از نامزد‌ها در این بخش تایید صلاحیت نشدند که آن‌ها نیز اعتراض خود را اعلام کردند.

این نماینده مجلس در رابطه با سن نامزدهای شورای شهر این دوره گفت: در بخش شهری ۵۸۱ نفر کمتر از ۳۰ سال، هزار و ۱۷ نفر بین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۴۶۳ نفر بالای ۵۵ سال سن داشتند و همچنین در طی بررسی‌های انجام شده هزار و ۳۳۹ داوطلب در این بخش کارمند بوده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده شغل ۷۷۷ نفر آزاد؛ ۶۰۳ نفر فرهنگی، ۱۷۳ نفر بیکار، ۳۲ نفر روحانی و ۵۴۹ نفر شغل‌های متفاوت دیگری داشته‌اند.

طلا در رابطه با اشتغال نامزدهای شورای شهر روستا‌ها افزود: ۱۹۲۶ نفر شغل آزاد، ۴۳۹ نفر کارمند، ۳۳۶ نفر بازنشسته، ۱۱۶ نفر بیکار، ۳ پزشک و یک استاد دانشگاه داشته‌اند.

طلا با بیان اینکه ۶۸ درصد نامزدهای شهری دارای مدرک کار‌شناسی بوده‌اند خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد نامزد‌ها دارای مدرک فوق لیسانس، ۲۳۲ نفر دکترا، ۴۲ نفر حوزوی، ۷۱ نفر دیپلم در این رقابت شرکت کرده‌اند که البته در شهر‌ها کمترین مدرک فوق دیپلم بود ولی کسانی که سابقه حضور در یک سمت را داشته‌اند در صورتی که بخواهند در‌‌ همان حوزه فعال شوند از ارائه مدرک معاف هستند چرا که در چند سال اخیر برخی از روستا‌ها به شهر‌ها الحاق شده‌اند و بر اساس آخرین تحقیقات حداقل مدرک تحصیلی در روستاهای کمتر از ۲۰۰ خانوار خواندن و نوشتن و در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار این مدرک تحصیلی بالا‌تر در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس درباره مدرک تحصیلی نامزدهای شوراهای شهر و روستا گفت: هزار و ۲۰۳ نفر در حد خواندن و نوشتن، ۲۰۱ نفر ابتدایی، ۲۱۷ نفر راهنمایی، سه نفر دکترا، ۳۲ نفر فوق لیسانس، ۴۵۷ نفر دارای مدرک کار‌شناسی بوده‌اند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌ها تصریح کرد: نظارت با مجموعه هیات‌های منصوب از مجلس انجام می‌شود و بر سر هر شعبه ناظرانی در نظر گرفته شده است که تعداد این افراد در کل استان‌ها ۱۵هزار و ۹۲۸ نفر است که مدرک غالب این افراد کار‌شناسی است که در بین این افراد نیز ۶۹۹ نفر با مدرک تحصیلی دوره متوسطه حاضر هستند.

وی ادامه داد: ‌در شهر تهران نیز ۹ هزار و ۶۳۱ نفر در شعب و اجرای انتخابات ناظر هستند که از این میان بیشترین تعداد دارای مدرک کار‌شناسی و فوق دیپلم هستند.

طلا ضمن تاکید بر رعایت اصول تبلیغات انتخاباتی از سوی نامزد‌ها خاطرنشان کرد: تبلیغات تا ۸ صبح ۲۳ خرداد ادامه دارد و از داوطلبان می‌خواهیم قانون تبلیغات را رعایت کنند و به دیگر رقبای خود احترام بگذارند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: هر گونه دیوار نویسی راه اندازی کاروان، استفاده از بلندگو خارج از ستاد و استفاده از امکانات و بودجه‌های دولتی در روند تبلیغات ممنوع است. همچنین هر گونه فعالیت تبلیغاتی توسط مجریان و ناظران انتخابات برخلاف قوانین و ممنوع است و از نامزد‌ها درخواست می‌شود تا در درج مدارک و سوابق خود و آوردن اسم افراد دقت لازم را به عمل آوردند چرا که در قبال آوردن هر گونه اسم و یا امتیاز برخلاف مستندات و واقعیت برخورد می‌کنیم.

طلا با بیان اینکه در هر منطقه شهری، نامزدهای انتخاباتی دو ستاد می‌توانند داشته باشند گفت: این ستاد‌ها مشروط به آن است که لیست مکان ستاد و اسامی مسئولان به فرمانداری اعلام شود و نامزدهایی که در ایام تبلیغات به قانون احترام نگذارند بدون شک نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که در زمان حضور خود در شورای شهر به قانون احترام بگذارند.

وی فعالیت‌های هیات نظارت بر انتخابات را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: یکسری از فعالیت‌ها به قبل از شروع تبلیغات برمی گردد که هیات نظارت اطلاعیه‌ها و درخواست‌ها را به فرمانداری و ستاد پیگیری قوه قضاییه ابلاغ می‌کنند و همچنین از طریق فرمانداری با نامزد‌ها رابطه برقرار می‌کنیم تا قوانین انتخابات را رعایت کنند.

طلا در رابطه با فعالیت هیات‌های اجرایی و نظارتی گفت: تیم‌هایی متشکل از ناجا، ناظران، قوه قضاییه نسبت به مستند سازی و اجرای قوانین اقدام می‌کنند و اگر در نظارت با مواردی همچون خرید رای و سایر تخلفات رو به رو شویم اقدام جدی خواهیم داشت.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر اظهار کرد: در این انتخابات از معتمدین محلی و همچنین اعضای هیات اجرایی و ناظرین استفاده می‌کنیم که تاکنون جلساتی در حد منطقه‌ای و ناحیه‌ای داشته‌ایم و در روز انتخابات تفاهم ناظرین شورای نگهبان و مجلس همراه با اقلام در مجموعه شعب انجام می‌شود.

وی در رابطه با روند نظارت بر انتخابات سال ۸۸ خاطر نشان کرد: در سال ۸۸ تصور بسیاری از انتخابات در این بود که وزارت کشور برگزارکننده اصلی بوده است در حالی که وزارت کشور در انتخابات نقش پشتیبان را داشته و در ‌‌نهایت جمع آوری نهایی آرا بر عهده وزارت کشور بوده است که تمامی اسناد و آمار جمع شده در یک جلسه‌ای با هم تطبیق داده می‌شوند.

وی ادامه داد: در ‌‌نهایت می‌توان گفت به هیچ عنوان هیات ناظر و اجرایی نمی‌تواند در نتایج آرا دخل و تصرفی داشته باشد.

طلا همچنین در رابطه با اعضای هیات اجرایی شعب مدارس و مساجد اضافه کرد: هیات اجرایی ۱۱ نفر است که هشت نفر از آن‌ها معتمدان ناحیه و منطقه هستند و سه نفر دیگر از دستگاه‌های دیگر همچون ناجا و قوه قضاییه هستند. در شعب مساجد از معتمدان محله و مساجد استفاده می‌کنیم و به همین طریق از شعب مدارس از کادر آموزشی استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 218024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز