همشهری آنلاین: تعدادی از پر رفت‌و‌آمد‌ترین اقیانوس‌های جهان به کانونی برای غرق شدن کشتی‌ها به واسطه بد بودن شرایط جوی تبدیل شده‌اند.

براساس گزارش دیسکاوری، گزارشی جدید نشان می‌دهد دریاهای جنوب چین و هند شرقی، شرق مدیترانه و دریای سیاه و دریای شمال و جزایر بریتانیا در سال‌های 1999 تا 2011 بیشترین تعداد سوانح را داشته‌است.

در این دوره زمانی 293 سانحه در دریاهای جنوب چین و هند شرقی رخ داده‌است،‌ منطقه‌ای که بیش از 70 درصد از صخره‌های مرجانی رشد می‌کنند. این منطقه به‌خاطر تنوع گونه‌های زیستی دریایی از شهرت زیادی برخوردار است.

مطالعه بر روی ترسناک‌ترین اقیانوس‌های جهان توسط محققان دانشگاه ساوث‌همپتون و به سفارش صندوق جهانی حیات وحش انجام گرفته است.

بیشتر کشتی‌های غرق شده در این منطقه کوچک بوده و بیشتر از 20 سال سن دارند. عملیات‌ دریایی در این منطقه عموما برروی قایق‌های غیر استاندارد و به وسیله خدمه بی‌تجربه انجام گرفته است و بیشتر سوانح به دلیل به گل نشستن، نشت کردن یا غرق شدن رخ داده‌اند و برخورد کمترین تاثیر را در تعداد این سوانح داشته‌است.

براساس این مطالعه پیش‌بینی‌های تغییرات جوی دلایل بروز سوانح را تشدید می‌کنند: توفان، تغییرات شدید در وزش باد و امواج و رویداد‌های شدید اقلیمی از دیگر دلایل بروز سوانح گزارش شده‌اند.

با این‌همه صنعت کشتیرانی از سال 1980 به بعد ایمنی خود را ارتقا داده و به واسطه این رویکرد 18 درصد از میزان سوانح دریایی کاسته است. سوانح دریایی تغییراتی را در سیستم قانون‌گزاری کشتیرانی ایجاد کرده‌است که منجر به بهبود کیفیت کشتی‌ها شده‌است. اولین این قانون‌ها، پیمان ایمنی زندگی در دریا است که در سال 1912 پس از غرق شدن کشتی تایتانیک به تصویب رسید.

حادثه دیگر به گل نشستن نفتکش اکسون والدز در سال 1989 بود که در پی آن 11 میلیون گالن نفت خام به دریا ریخته شد. همچنین در سال 1996 نیز نشت نفتکش Sea Empress  منجر به ریخته شدن 72 هزار تن نفت خام به میان آب دریا شد. در همان سال نیز غرق شدن کشتی دیگری باعث نشت 6 هزار و 200 تن نفت به دریا شد.

سانحه‌ای مشابه در سال 1998 نیز در دریای شمال باعث شد بخش بزرگی از ساحل به نفت آلوده شده و هزاران پرنده دریایی از بین بروند.

در سال 2002 نفتکش پرستیژ بزرگترین فاجعه زیست‌محیطی در اسپانیا و پرتغال را به وجود آورد و توفان باعث شد 70 هزار تن نفت خام وارد آب‌های اقیانوس اطلس شود.

در سال 2011 نیز نشت نفت طی حادثه‌ای دیگر منجر به مرگ دوهزار مرغ دریایی شد و برخورد کشتی ماهیگیری چینی در سال 2013 به صخره‌ مرجانی 500 ساله‌ای در فیلیپین به سه هزار و 902 متر مربع از این صخره آسیب وارد کرد.

کد خبر 217960

برچسب‌ها