شهردار تهران در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست رویکرد جامعه جهانی به محیط‌زیست را مقوله‌ای مهم در جهت حفظ و استمرار حیات بشری در کنار سایر ابعاد حیات دانست.

محمدباقر قالیباف در پیام خود به این مناسبت آورده است: رویکردی که جامعه جهانی طی سالیان اخیر به موضوع محیط‌زیست داشته، موجب آن شده که همگان بیش از پیش دریابند که این مقوله به‌عنوان یک مسئله مهم در جهت حفظ و استمرار حیات بشری در کنار سایر ابعاد حیات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که برگزاری کنفرانس‌ها و انعقاد تفاهمنامه‌های بین‌المللی در حوزه‌های حفاظتی آب، خاک و هوا مؤید این ادعاست.

در عرصه داخلی نیز عقبه مذهبی و میهنی ما بر اهمیت حفاظت از محیط‌زیست و قوانین مترقی موجود تأکید دارد که شاه‌بیت آن اصل پنجاهم قانون اساسی است، اما متأسفانه با افزایش فشارهای محیطی، کیفیت محیط‌زیست کشورمان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد که مصادیق آن را می‌توان در بحران‌هایی همچون آلودگی هوای کلانشهرها، بحران آب، خشک‌شدن دریاچه ارومیه، پدیده ریزگردها، انقراض نسل گونه‌های گیاهی و جانوری مشاهده کرد.

وی در ادامه پیام با اشاره به اهمیت این موضوع و درنظر گرفتن آن از سوی دولت آینده نیز تأکید کرده است: به‌نظر می‌رسد دکترین دولت آینده می‌بایست مبتنی بر مدل توسعه پایدار جهت تحقق پیشرفت و عدالت باشد که در این بین رعایت الزامات زیست‌محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارتقای جایگاه دستگاه حاکمیتی محیط‌زیست، تشکیل مجدد شورای‌عالی محیط‌زیست، استفاده از نظر نخبگان و تشکل‌های زیست‌محیطی در فرایند تصمیم‌سازی‌، اولویت آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی‌ها، نگاه زیست‌محیطی به مقوله اقتصاد‌، جایگاه حقوق محیط‌زیست در نظام قانونگذاری و برخورد با متخلفین و در نهایت عمومی‌سازی فرهنگ محیط‌زیست نمونه‌هایی از نظام جامع مدیریت محیط‌زیست کشور است که دولت یازدهم می‌بایست در روزهای نخست فعالیت‌های خود جهت طراحی و عمل به آن لباس همت بر تن کند که البته اجرای آ‌ن میسر نیست الا با مشارکت معنادار مردم که صاحبان واقعی این سرزمین هستند.

در پایان پیام شهردار تهران نیز آمده است: 15خرداد مصادف با پنجم ژوئن از سوی مجمع بین‌المللی به‌عنوان روز جهانی محیط‌زیست نامگذاری شده که در ایران شروع هفته محیط‌زیست است. این نامگذاری بهانه‌ای است تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فعالان این عرصه ازجمله محیط‌بانان شهید که عمر و جان خود را صرف حفاظت از طبیعت ایران زمین کرده‌اند، مجددا به یادآوری محیط‌زیست بپردازیم. بنده به‌عنوان یک خدمتگزار، با همه دوستداران و عاشقان محیط‌زیست عهد و پیمان می‌بندم که در آینده اجازه ندهم حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان در وضعیت تخریب و آلودگی قرار گیرد که البته این مهم با همراهی شما محقق خواهد شد، به امید داشتن ایرانی سربلند‌.

 

کد خبر 217698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز