گروه شهری - محمد باریکانی: معاونان سازمان میراث فرهنگی برای نخستین‌بار در آخرین روزهای دولت در ساختمان ارگ آزادی تهران در کنار یکدیگر نشستند تا در حضور خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و سؤالات بی‌حاشیه از یکدیگر بپرسند.

 نشست معاونان ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

رحمتی معاون صنایع‌دستی، منوچهر جهانیان معاون گردشگری و آتوسا مومنی معاون میراث فرهنگی کشور که به تازگی و یکی 2‌ماه مانده به تحویل دولت به کابینه جدید بر صندلی مسعود علویان صدر معاون پیشین این سازمان که صندلی معاونت میراث فرهنگی کشور را ناگهانی با چراغ خاموش و بدون سروصدا رها کرد و رفت، نشسته است با هدف اعلام زمان برگزاری 3نمایشگاه مرتبط در خردادماه جاری کنار یکدیگر نشستند و گپ زدند.

در نشست مشترک 3معاون سازمان میراث فرهنگی کشور این‌بار و برخلاف برنامه‌های مهم دیگر در سازمان میراث فرهنگی، سرپرست روابط‌عمومی آن سازمان که به‌تازگی در روزهای پایانی دولت موفق به گرفتن این سمت از رئیس سازمان میراث فرهنگی شده است، خبرنگاران بیشتر رسانه‌ها ازجمله برخی خبرنگاران منتقد به شیوه‌های مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی را دعوت کرد.

سه معاون ارشد سازمان میراث فرهنگی البته با سکوت اعتراضی خبرنگاران نسبت به مدیریت برخی بخش‌ها ازجمله روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی درحذف خبرنگاران این حوزه پس از انتشار گزارش‌هایشان از مراسم جشن بزرگ استادیوم آزادی و تعداد دیگری نیز پس از انتشار گزارش‌های انتقادی از مراسم بسیار ضعیف بزرگداشت روز فردوسی و ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی، روبه‌رو شدند. پیش از سکوت اعتراضی خبرنگاران، رحمتی معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که از پنجشنبه گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده است خبر داد. براساس آنچه معاون صنایع‌دستی کشور خبر داد، 122رشته از رشته‌های صنایع‌دستی اصلی از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور دارند که به گفته او ناب‌ترین صنایع‌دستی کشور را ارائه می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی کشور البته از رونمایی 2سایت این معاونت به‌منظور معرفی آثار دارای نشان مهر اصالت یونسکو و صنعتگران مطرح صنایع‌دستی و مکانیزه‌کردن صدور پروانه تولید و بهره‌برداری صنایع‌دستی به‌صورت اینترنتی نیز خبر داد. با پایان‌‌یافتن سخنان ابتدایی معاون صنایع‌دستی کشور سرپرست روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی از خبرنگارها خواست تا سؤالات خود را با معاون صنایع‌دستی کشور مطرح کنند که خبرنگاران حاضر در این مراسم در سکوت کامل از طرح سؤال خودداری کردند. این رفتار خبرنگارهای حوزه میراث فرهنگی و سکوت کامل آنها موجب شد تا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی متوجه اعتراض آنها به شیوه رفتار با خبرنگاران در سازمان میراث فرهنگی شود.

سرپرست روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز در حضور معاونان سازمان میراث فرهنگی به خبرنگاران اعلام کرد که درصورت ناراحتی از برخوردهای صورت‌گرفته می‌توان بحث کرد و به نتیجه رسید که این‌بار نیز از خبرنگاران حاضر در این مراسم هیچ سخنی نشنید. همزمان با تداوم این سکوت، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به ارائه آمارهایی از حوزه فعالیت خود در سازمان میراث فرهنگی پرداخت و البته این خبر را نیز اعلام کرد که در توافق با پلیس مهاجرت از این پس آمار گردشگران ورودی به کشور به‌صورت ماهانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. جهانیان البته پیش از این سخنان خود را نایب برخی خبرنگاران معرفی کرده بود و به معاون صنایع‌دستی کشور گفت که به نیابت از برخی خبرنگاران از او سؤال می‌پرسد تا رحمتی به سؤالات وی پاسخ بدهد.

وی در اقدامی عجیب و نادرست خود را نایب برخی خبرنگاران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور که در این مراسم سکوت کرده بودند خواند و با طرح پرسش از معاون صنایع‌دستی کشور درخصوص تمایز نمایشگاه کنونی صنایع‌دستی با نمایشگاه‌های قبلی و این سؤال که چه تعداد غرفه در این نمایشگاه حضور دارند و همچنین حضور صنایع‌دستی دارای نشان مهر اصالت، پای سخنان معاون صنایع‌دستی کشور نشست.

رحمتی در پاسخ به سؤالات جهانیان گفت: امسال میزان ورود و خروج کالا از سوی بازدید‌کنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا میزان استقبال از این نمایشگاه مشخص شود. تقدیر از صنعتگران صنایع‌دستی و معرفی برترین‌ها نیز از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته‌شده در این نمایشگاه است. پس از این پاسخ‌ها جهانیان با ارائه آمارهایی از گردشگری کشور از برپایی نمایشگاه گردشگری در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خبر داد و گفت: به‌منظور تشویق خانواده‌ها برای سفر با تور 160غرفه آژانس‌های مسافرتی تهران و سراسر کشور در این نمایشگاه پکیج‌های مسافرتی خود را با تخفیف 30درصدی به علاقه‌مندان و گردشگران عرضه می‌کنند.

آتوسا مومنی دیگر معاون میراث فرهنگی کشور نیز در ادامه این نشست به برگزاری نمایشگاه دیروز امروز فردا با موضوع تخریب آثار تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: معرفی ویژه آثاری که به ثبت جهانی رسیده است و تلاش برای ورود به رویکرد ثبت سریالی آثار تاریخی کشور همانند آنچه در موضوع باغ‌های ایرانی انجام شد از دیگر موضوعاتی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته شده است. وی همچنین از تفاهمنامه‌ای با معاونت گردشگری کشور خبر داد که به موجب آن با همکاری آن معاونت آثار طبیعی کشور در حوزه گردشگری که ظرفیت ثبت ملی و جهانی را داشته باشند مورد توجه قرار می‌گیرند.

کد خبر 217697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز