گروه شهری - محمد باریکانی: «من یک پیمانکار سازمان میراث فرهنگی هستم که برای پرداخت پول‌هام بهم زنگ زدند و گفتند بیا سازمان... رفتم دیدم چند نفر دیگه هستن .

میراث فرهنگی

 به من میگن اگه 50درصد تخفیف ندی پولتو نمیدیم. . . کجای عدالت اینو میگه. . . . همه ناراضی بودن منم به 10درصد تخفیف به زور راضی شدم که فقط پولمو بگیرم. . . شما رو به خدا اطلاع‌رسانی کنید تا به گوش آقایونی که ادعا دارن برسه. . . بلد نیستم که کجا شکایت کنم. . . همه کسایی که اونجا بودن به 20درصد و 25درصد و 15درصد و 10درصد راضی شده بودن به زور ... گفته بودن اگر قبول نکنین پولتونو کلا نمیدیم».

این گزارش از همین نامه ارسال شده به روزنامه همشهری شروع می‌شود و به جایی می‌رسد که مشخص می‌شود سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در عمل به تعهدات خود با پیمانکاران طرف قرارداد دچار مشکل شده است. همچنین برخی پیمانکاران طرف قرارداد با روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و مدیریت کاخ گلستان در تماس با روزنامه همشهری اعلام کردند که سازمان میراث فرهنگی و ذی‌حسابی آن سازمان به پیمانکارهای طرف قرارداد با مدیر سابق کاخ گلستان تهران و سرپرست پیشین روابط عمومی و امور بین‌الملل آن سازمان گفته است تنها درصورتی قادر به پرداخت طلب پیمانکارهای آن سازمان است که آنها 20تا 50درصد از تعهدات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را که عمده آنها مربوط به تعهدات مدیر پیشین کاخ گلستان و مدیر قبلی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی کشور است، به‌عنوان تخفیف به آن سازمان ارائه کنند. همین شرط نیز موجب اعتراض برخی پیمانکارهای طرف قرارداد با سازمان میراث فرهنگی شده است.

در همین رابطه یکی از پیمانکارهای طرف قرارداد با سازمان میراث فرهنگی که مدیریت برگزاری دو جشن از جشن‌های آن سازمان را برعهده داشته است - به شرط آنکه نامی از او در این گزارش برده نشود - به همشهری گفت: به من گفته‌اند باید 20درصد از مبلغ قرارداد خود را به آن سازمان تخفیف بدهم تا آنها تعهدات مالی خود را پرداخت کنند. به گفته وی، در سازمان میراث فرهنگی گفته‌اند که اگر 20درصد از طلب خود را به آن سازمان تخفیف ندهد طلب او به دیون دولت می‌رود و مشخص نیست چه زمانی این مبلغ پرداخت شود. آنطور که این پیمانکار طرف قرارداد با سازمان میراث فرهنگی می‌گوید، در کاسبی اگر فردی ورشکست شود می‌گوید مثلا فلان مبلغ را ببخش تا بتوانی بخشی از پول خود را بگیری. بدین‌ترتیب باید گفت که سازمان میراث فرهنگی از من خواسته است که مبلغ قرارداد خود را با آن سازمان تومنی هشت هزار حساب کنم. به گفته وی که در برخی جشن‌های سازمان میراث فرهنگی قرارداد پذیرایی از مهمان‌ها را برعهده داشته است مبلغ قرارداد وی با سازمان میراث فرهنگی نزدیک به 30میلیون تومان است که آن سازمان از این پیمانکار خواسته است 20درصد از مبلغ قرارداد به سازمان میراث فرهنگی تخفیف داده شود تا پیمانکار جشن‌ها بتواند بخشی از مبلغ خود را بگیرد. پیمانکار طرف قرارداد با سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: به پیمانکاران طلبکار گفته‌اند که به‌دلیل نبود بودجه، این درخواست از پیمانکارهای طرف قرارداد صورت گرفته است.

بودجه نیست، همایش برگزار می‌شود

محمدحسین گلفشان، تهیه‌کننده تلویزیون و جانباز 25درصد نیز که بخشی از مستندسازی‌های پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان را برعهده داشته به همشهری گفت: متأسفانه سازمان میراث فرهنگی در پرداخت تعهدات خود درخصوص مستندسازی‌های پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان شش‌‌ماه تأخیر کرده و سؤال من این است که اگر سازمان میراث فرهنگی بودجه ندارد چگونه میتینگ بزرگ ورزشگاه آزادی را برگزار می‌کند؟ وی گفت: یکی از تعهدات ما ساخت مستندهای مرمت کاخ گلستان بود که تابستان سال گذشته انجام شد. به گفته وی، مرمت کاخ گلستان ظاهرا چند میلیارد تومان هزینه داشته است که البته شنیده می‌شود در برخی مرمت‌ها خرابکاری‌هایی انجام شده تا ثبت جهانی کاخ گلستان را به تأخیر بیندازد. به گفته وی، قراردادهای دیگر او با مدیر سابق کاخ گلستان مربوط به تبلیغات و انتشارات و چاپ پوستر بوده است که به او گفته‌اند دو سند از کارهای او نیز گم شده است. گلفشان گفت: سندها را دوباره درست کردیم و یکی را قبول کردند و یکی دیگر را هنوز نپذیرفته‌اند.

از سوی دیگر رئیس جدید کاخ گلستان تعهدات مرتضی شریفی رئیس سابق را قبول نمی‌کند و من از آنها می‌پرسم که پیمانکاری که با شما قرارداد دارد، باید چه کار کند؟ گلفشان با اشاره به اینکه مبلغ دو سند وی تنها هفت میلیون تومان است که مجبور شده برای دریافت بخشی از این مبلغ سند مصالحه با تخفیف 15درصدی به سازمان میراث فرهنگی امضا کند، افزود: گفتند اگر تخفیف ندهید طلب شما جزو دیون دولت محسوب می‌شود و مشخص نیست چه زمانی پرداخت شود. این تهیه‌کننده تلویزیون با تأکید بر اینکه مبلغ 20میلیون تومان نیز بابت مستند‌سازی‌‌ها و عکاسی از مرمت‌های کاخ گلستان به‌منظور تکمیل پرونده ثبت جهانی آن کاخ از سازمان میراث فرهنگی طلبکار است، گفت: مدیر کنونی کاخ گلستان با پرداخت این مبلغ موافقت نمی‌کند. گلفشان افزود: گفته‌اند که اگر 50درصد تخفیف به سازمان میراث فرهنگی بابت تعهدات آن سازمان ندهیم نمی‌توانیم پول خود را به شکل کامل دریافت کنیم و مبلغ جزو دیون دولت محسوب می‌شود که مشخص نیست چه زمانی باید دریافت کنیم. جدای از این برخی پیمانکارهای طرف قرارداد با سازمان میراث فرهنگی که به دلایلی رغبت چندانی به انتشار گفت‌وگوی خود نداشتند اعلام کردند که به این رفتار سازمان میراث فرهنگی اعتراض دارند و چنین رفتاری از سوی این سازمان با پیمانکارهای طرف قرارداد با آن سازمان مناسب نیست. برخی نگران بودند که درصورت گفت‌وگو با روزنامه همشهری درخصوص تعهدات سازمان میراث فرهنگی، آن سازمان به تعهدات خود در برابر پیمانکارهای طلبکار عمل نکند و یا آنکه پروسه پرداخت طلب‌های آنها را طولانی و زمانبر کند.

کد خبر 211569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز