شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابداع یک حسگر جدید به زودی امکان عکاسی در نور کم بدون نیاز به منبع نوری مانند فلاش دوربین‌ها را به‌ وجود خواهد آورد.

حسگر

براساس گزارش لایو‌ساینس، محققان دانشگاه نانیانگ در سنگاپور حسگری جدید و حساس به نور فروسرخ و مرئی ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را در هر دوربینی،‌از دوربین عکاسی خانوادگی گرفته تا دوربین‌های تجسسی و دوربین‌های ماهواره‌ای، استفاده کرد.

این حسگر که نسبت به حسگرهای دوربین‌های عکاسی امروزی هزار برابر به نور حساس‌تر است، واکنش نوری بالای خود را مدیون ساختار خلاقانه‌ای است که محققان برای آن طراحی کرده‌اند. این حسگر از گرافن، لایه‌ای بسیار قوی از کربن که ساختاری لانه زنبوری داشته و قابل انعطاف است ساخته شده‌است. گرافن نسبت به سیلیکون از رسانایی بیشتری برخوردار است و مقاومت آن در برابر حرارت از الماس بیشتر است.

حسگر

مخترعان حسگر جدید معتقدند این اولین باری است که حسگری با طیفی گسترده و بسیار حساس به نور با استفاده از گرافن ساخته شده‌است. کلیدی‌ترین ویژگی این حسگر استفاده از نانوسازه‌های نورگیر است که گرافن را به عنوان پایه مورد استفاده قرار می‌دهند. این نانوسازه‌ها نسبت به حسگرهای معمولی برای مدتی طولانی‌تر برروی الکترون‌های نوری باقی می‌مانند.

این ترکیب موجب ایجاد سیگنال‌های الکتریکی قوی می‌شود که می‌توان آنها را در قالب یک تصویر پردازش کرد، مشابه تصویری که یک دوربین دیجیتال به ثبت می‌رساند. به گفته محققان حسگرهای مبتنی بر گرافن نسبت به حسگرهای مبتنی بر رساناهای اکسید فلزی از کارایی بیشتری برخوردارند و تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تری به ثبت می‌رسانند.

در نهایت این حسگرها می‌تواند به تولید دوربین‌های کوچکتر، سبکتر و ارزان‌قیمت‌تر منجر شود که طول عمر باطری آنها نیز بیشتر از دیگر دوربین‌ها خواهد بود.

کد خبر 216899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز