همشهری آنلاین: تورم 30 درصد است و اعتراضی نمی‌کنیم. اما وقتی در گروه مواد غذایی این تورم می‌شود حدود 48 درصد و در 11، 12 قلم کالای اساسی که نود درصد زندگی مردم را تامین می‌کند این تورم به 150 درصد هم می‌رسد دیگر نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. ما قصد داریم قیمت اقلامی که روی زندگی مردم تاثیرگذار است را تثبیت کنیم و کاهش قیمت دهیم.

محمدباقر قالیباف نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمع کثیری از مردم استان اردبیل که استقبال بی نظیری از وی در مسجد قدس داشتند حضور یافت و سخنرانی کرد.

او در ابتدا از حضور پرشور مردم تقدیر کرد و گفت: خداوند بزرگ را شاکر هستم که توفیق پیدا کردم که در این شب جمعه و در این ماه عزیز رجب در جمع شما مردم ولایتمدار، شهیدپرور، عالم‌پرور و مجاهدپرور اردبیل و مخصوصا در جمع خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و علمای بزرگوار و بزرگان و معتمدین و افرادی که از راه دور و نزدیک آمده‌اند هستم. از عشایر و طوایف مختلف که به بنده منت گذاشته‌اند و در اینجا حضور پیدا کرده‌اند هم تشکر می‌کنم.

وی در ادامه گفت: امروز در این مجلس باشکوه و در این جمع که نگاه می‌کنم جوانان عزیز و غیرتمند این استان را می‌بینم که همیشه در سختی‌ها یار و یاور انقلاب بوده‌اند و انشاالله خواهند بود و از همه شما عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنم.

فرهنگ شما مثال‌زدنی است

قالیباف با بیان اینکه استان اردبیل در همه تاریخ نقش‌های بزرگی برای این سرزمین ایفا کرده است گفت: نقش مردم این استان؛ هم علمای بزرگی که از مرزهای دینی ما دفاع کردند، همچون آیت‌الله محقق اردبیلی و هم علمای بزرگی که اخیرا داشتیم، همچون مرحوم حضرت آیت‌الله مشکینی و حضرت آیت‌الله مروج و هم شخصیت‌های دیگر استان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و... با روحیه مجاهدت و مبارزه برای مبارزه با استکبار جهانی و دشمنان خارجی انصافا قابل چشم‌پوشی نیست.

وی ادامه داد: محبت مردم استان اردبیل به اهل‌بیت(ع) به خصوص در ماه‌های محرم و صفر مثال زدنی است. حتی ما که آذری نیستیم وقتی عشق و محبت شما به اهل‌بیت را می‌بینیم انصافا لذت می‌بریم و تحت تاثیر فرهنگ قوی مذهبی شما مردم در این خطه هستیم.

محمدباقر قالیباف در ادامه اظهار داشت: خوشحالم که در جمع چنین جوانانی و مردم عزیزی توفیق حضور دارم لذا برای اینکه وقت مردم را بیش از این نگیرم نکاتی را بسیار فشرده بیان می‌کنم.

سه هدف مهم انقلاب اسلامی

وی با اشاره به اینکه درخرداد، ماه وقایع بزرگ حضور داریم، اظهار داشت: 15خرداد 42 آغاز نهضت ماست. نهضتی که این مرد الهی، امام راحل رهبری کرد، مبارزه کرد و مجاهدت در راه خدا کرد و انقلاب به پیروزی رسید. 14 خرداد را پیش رو داریم که امام عزیز از میان ما رفت، امامی که جزو برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت. امام عزیز و شهدای گرانقدر و جانبازان عزیز ما مجاهدت کردند و پایه نظام اسلامی را به امانت به دست من و شما سپردند.

قالیباف با بیان اینکه این انقلاب اسلامی 3 هدف بزرگ داشت گفت: اولین هدف مبارزه با دشمنان خارجی و استعمار خارجی و کوتاه کردن دست چپاولگران خارجی از این کشور بود. آنهایی که وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد نمی‌خواستند این پیروزی را بپذیرند، حرفشان این بود که ما در ایران منافع داریم. امام(ره) دست آنها را قطع کرد. در استبداد داخلی نیز مبارزه کردیم و طاغوت را شکستیم و از ظلمات به سمت نور آمدیم و اسلام را در مرکز قدرت قرار دادیم.

وی ادامه داد: به همت شما مردم، روحانیت، دلدادگان، مراجع عظام و مردمی که به عشق دین ایستادند، مبارزه کردیم و بعد مورد تهاجم قرار گرفتیم. ما در این ماه، سوم خرداد را داریم که روز آزادسازی خرمشهر است. روزی که نقطه عطفی برای همیشه تاریخ در تبلور دفاع از دین خواهد بود. این مردم متدین از عزت و ناموس سرزمین خودشان دفاع کردند و این انقلاب را برای همیشه در تاریخ ثبت کردند.

قالیباف با اشاره به سومین خواسته و هدف انقلاب اضافه کرد: سومین خواسته‌ای که برای تداوم انقلاب ما ضرورت دارد تداوم انقلاب است. همه ما می‌دانیم تداوم انقلاب اسلامی اگر سخت‌تر از پیروزی انقلاب نباشد آسان‌تر نیست. تداوم انقلاب در گروی این است که ما بتوانیم نظام اسلامی را که در این سرزمین مستقر است و ما در سایه آن زندگی می‌کنیم تداوم ببخشیم. انقلاب باید بتواند یک زندگی جهانی برای مردم خودش درست کند، یعنی مردم در سایه نظام اسلامی به دنیای خود برسند، دنیایی که آخرت آنها را ضمانت می‌کند، نه دنیایی که از آخرت غافل می‌کند.

خطر فقر برای دین مردم

قالیباف در جمع گسترده مردم استان اردبیل گفت: انسان به 2 صورت از آخرت غافل می‌شود؛ یکی اینکه به غیر از مادیات و زندگی صرف مادی به چیز دیگری فکر نکند که ما برای این به دنیا نیامده‌ایم. یک راه دیگر هم این است که خدای نکرده فقر در جامعه به گونه‌ای توسعه پیدا کند که انسان‌ها را از دین باز بدارد. هم فقر ممکن است ما را از مسیر تربیتی و اسلام و بندگی خدا دور کند و هم ثروت حرام و دنیاگرایی ما را از راه آخرت و سعادت باز می‌دارد. در نظام اسلام باید دقت کنیم که یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب ما این بوده که یک زندگی رحمانی و یک زندگی مومنانه در جامعه داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دستاوردهای بزرگی دست یافته، تاکید کرد: نباید بی‌انصافی کنیم. امروز انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی دارد که در این محفل فرصت بیان آنها را ندارم. مخصوصا با دشمنی‌هایی که با انقلاب شده هر کدام از این توطئه‌ها کافی بود که یک کشور را به نابودی بکشاند و یک ملت را از بین ببرد و یک نظام را ساقط کند. اما ما ده‌ها توطئه عظیم را پشت سر گذاشتیم و در چنین شرایط سختی باز هم توانستیم چنین پیشرفت‌هایی را داشته باشیم. کسانی که زحمت کشیدند دستشان را می‌بوسیم و از همه آنها تشکر می‌کنم، اما زندگی مردم را هم می‌بینیم. شرایط اقتصادی امروز کشور ما و شرایط فرهنگی با وجود این ظرفیت‌های اقتصادی زیبنده این مردم نیست.

مهم‌ترین دغدغه‌ها؛ گرانی و بیکاری

قالیباف در جمع مردم شهر اردبیل ادامه داد: امروز بحث گرانی و بیکاری مهم‌ترین دغدغه ماست. شما از مرکز کشور در تهران گرفته تا دورترین نقاط کشور و مناطق مرزی شرایط سخت اشتغال و موضوع گرانی را می‌بینید. این مشکل باعث شده کانون‌های گرم خانواده‌ها دچار چالش جدی شود. من در مصاحبه تلویزیونی خود هم گفتم این دغدغه باعث شده هم پدرها شرمنده فرزندانشان بشوند و هم فرزندان و جوانان غیرتمند ما که احساس می‌کنند در سن کهولت پدر و مادر باید از خانواده دستگیری و کمک کنند می‌ببینند که از عهده این خواسته خود برنمی‌آیند. این موضوع باعث سرشکستگی شده و تبدیل به عقده‌ای در گلوی جوانان ما می‌شود. اینها باعث شده سرمایه اجتماعی ما که نهاد خانواده است دچار آسیب شود. به همین استان اردبیل نگاه کنید؛ نیروی جوانی دارید، نیروی کار وجود دارد، از جهت اقلیمی بهترین سرزمین و بهترین شرایط وجود دارد به طوری که فصل بهار و زمستان به لحاظ جو جغرافیایی بسیار به هم نزدیک هستند. ظرفیت‌های بالایی در اینجا در حوزه کشاورزی و دامپروری وجود دارد در کمتر استانی می‌توان یافت. با این حال، مشکلات اردبیل از استان‌هایی که محرومیت زیادی دارند و هیچ برخورداری و ظرفیتی ندارند، بیشتر نباشند کمتر نیست. امروز بزرگترین دغدغه این استان نیز بیکاری و گرانی است.

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه سوءتدبیر نگران کننده‌تر از فقر است تاکید کرد: نبی مکرم اسلام می‌فرمایند ما از فقر جامعه نگران نیستیم، ولی از سوءتدبیر نگرانیم. دلیلش این است که وقتی در جامعه‌ای همه حرکت‌ها برای ایجاد اقتصادی عظیم باشد، اما سوءتدبیر وجود داشته باشد جامعه فقیر می‌شود.

سوءتدبیر مهم‌ترین چالش ماست

قالیباف در جمع مردم اردبیل ادامه داد: ما از مکتب اسلام می‌فهمیم که سوءتدبیر مهم‌ترین چالش ماست که ما را به این وضع رسانده است. در شرایطی که ظرفیت‌های مادی و انسانی وجود دارد، در جامعه فقر به وجود آمده است، پس نگرانی نبی مکرم اسلام دقیقا مشخص است که چالش ما مدیریتی است.

شهردار کلانشهر تهران با بیان اینکه آذری‌زبان‌های زیادی در مناطق شهرداری تهران فعالیت دارند، اظهار داشت: من اکنون در شهرداری تهران توفیق خدمت دارم. در اکثر مناطق شهرداری دوستان آذری‌زبان مسئولیت دارند و کمتر منطقه‌ای است که آذری‌زبان‌ها در آن نباشند. با توجه به اینکه در شهرداری مشکلات مالی زیادی داشتیم، اما نمی‌خواهم گلایه‌گذاری کنم. تنها به مصوباتی اشاره می‌کنم که مجلس برای استفاده شهرداری از بودجه ملی، دولت را متعهد کرده بود که هیچگاه به این مصوبات قانونی عمل نشد و همچنین به شرایط اقتصادی سختی اشاره می‌کنم که مردم در آن بودند، اما می‌توانید امروز از مردم تهران سئوال کنید مخصوصا از مردم جنوب شهر تهران و بپرسید با این شرایط سخت اقتصادی و تنگناها در چندسال اخیر چه اتفاقاتی در تهران افتاد. آنچه امروز در تهران شاهد آن هستیم به کمک مردم و با برنامه‌ریزی و کار جهادی و خردجمعی و تدبیر انجام شد و امروز شهر متحول شده است. امروز مسایل و مشکلات مناطق محروم حل شده است.

این کشور نیازمند کار و تلاش است

وی خطاب به مردم اردبیل گفت: اجازه بدهید من به عنوان یک خدمتگزار که بیش از سی سال از اول انقلاب تاکنون در مقاطع مختلف با استعانت از خدا و با کمک از اهل‌بیت(ع) و ارواح طیبه شهدا و به غیرت شما مردم و جوانان این مرز و بوم توفیق خدمت داشتم بگویم که من هم یک جوان بیست ساله در دهه اول انقلاب بودم که این توفیق خدمت را یافتم. شهادت می‌دهم روحیه‌ای که از جوانان امروز می‌بینم باانگیزه‌تر و پایه کارتر از ماست فقط آن زمان فرصت برای ما فراهم شد، اما متاسفانه امروز فرصت برای جوانان ما فراهم نمی‌شود که هم مشکلات خودشان را حل کنند و هم مشکلات کشور را. نمونه این روحیه و توان جوانان در پروژه صدر و نیایش است. متوسط سن مهندسان و کارگران و افرادی که در این پروژه کار کردند 35 سال است، در حالی که برخی از مهندسان به ما می گفتند که کار کارگری ساده می‌خواهیم نه مهندسی، اما ما به عنوان مهندس در پروژه از آنها بهره بردیم و ظرفیتی که نمایان شد حاصل دست این جوانان بود که افتخاری عظیم به وجود آورد.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: ما ناامید نیستیم. امکانات داریم و نیازمند نیروهای جوان، باتدبیر و با فرهنگ جهادی که در آن محبت و گذشت و کار و تلاش باشد هستیم. من به عنوان یک مدیر از بعد از دفاع مقدس هرکجا کار کردم بدون استثنا، روزی را دیرتر از اذان صبح بیرون از خانه نیامدم، امکان ندارد روزی را برای صرف ناهار در منزل باشم یا شبی را زود به منزل بروم، زیرا این کشور نیازمند کار و تلاش است. کار و تلاشی که بر بستر عقلانیت و معنویت پیش برود. لذا در برنامه ها به شما قول داده‌ام و گفتم صدای مرا ضبط کنید و این را به عنوان سند و تعهد و میثاق من با شما مکتوب کنید. به خصوص جوانان عزیز که دست به دست هم دهیم و ظرف 2 سال اتفاقی را رقم بزنیم که آثار و برکاتش در زندگی همه، چه شهرنشینان و چه عشایر و طوایف و آنانی که در حوزه کشاورزی و تجارت هستند و چه در مرکز و چه در اقصی نقاط کشور همه احساس کنند حساب و کتابی و حرکتی در منطق زندگیشان از بعد اقتصادی شروع شده است. این تعهد من به شما مردم است.

شرط اول نداشتن تبعیض است

قالیباف در ادامه گفت: من جزو مدیرانی نیستم که شعار بدهم. زمانی که در نیروی انتظامی بودم اگر امکانی را برای یک کلانتری در بهترین نقطه تهران فراهم کردم، در کلانتری یک نقطه محروم و به دور از امکانات نیز همان امکان را فراهم کردم، زیرا معتقدم اساس نظام اسلامی این است که اولویت با محرومان و اقشار پایین جامعه باشد. اینکه مردم روستایی را بیمه کنیم و مزایای کمتری از بیمه شهری برای آنها در نظر بگیریم چه معنای دارد؟! مگر انسان، انسان نیست. مگر درد، درد نیست. مگر بچه‌ای که در روستاست بیماری متفاوتی با بچه شهرنشین دارد، مگر عاطفه پدر و مادر روستایی با عاطفه پدر و مادر شهری فرق دارد. اگر بناست عدالت باشد اگر ما به دنبال این هستیم که همبستگی و همدلی داشته باشیم، شرط اول این است که تبعیض نباشد.

وی ادامه داد: اگر جایی تبعیض باشد همدلی وجود ندارد. چطور یک جوان احساس کند درس خوانده، قابلیت دارد، کفایت دارد، ولی فرصت در اختیار ندارد، در حالی که فرصت برای کسی که توان و ظرفیت و قابلیت ندارد اما رابطه دارد ایجاد می‌شود. امروز دهک‌های پایین جامعه نیازمند توجه بیشتری هستند. مردم ایران نیز آنقدر سخاوتمند و جوانمرد هستند که همه دهک‌های جامعه بالا راضی باشند که به دهک‌های پایین جامعه توجه بیشتری شود، اما وقتی ما رفتاری کنیم که اعتمادشان از بین برود آن زمان است که حاضر نیستند چنین کاری انجام دهند.

اجرای سیاست‌های جبرانی

قالیباف خطاب به مردم استان اردبیل ادامه داد: من با اطمینان عرض می‌کنم که در دولت آینده، بنده به عنوان خدمتگزار شما اگر در حماسه سیاسی در این جایگاه قرار بگیرم و این مسئولیت را برعهده بگیرم و در این پست ادای دین کنم به شما عرض می‌کنم سیاست‌های جبرانی در حوزه مسایل کشاورزی، اقتصادی و صنعت راه انداخته می‌شود و اولویت بندی در حوزه صنایع کوچک و بزرگ ایجاد خواهد شد. همچنین در بحث مربوط به یارانه‌ها و هدفمندی یارانه‌ها اگر قرار است یارانه نقدی بدهیم قطعا یارانه تولید در روستا و در صنعت را تقویت خواهیم کرد. امروز بخش قابل توجهی از کشاورزان گلایه جدی دارند. درد کشاورزان این است که گندم و سیب‌زمینی می‌کارند اما ضمانتی در خرید نیست. بعضی کشت‌ها در زمین می‌ماند و از بین می‌رود. بعضی اوقات نرخ تضمین خرید داده می‌شود اما می‌بینند این نرخ در بعضی اقلام کیلویی 400 تا 500 تومان نسبت به کالایی که از خارج وارد می‌کنند ارزان‌تر می‌شود، آیا سزاوار است این را به دست بیگانه بدهیم، اما به دست کشاورز خود ندهیم. مردم این را نمی‌توانند تحمل کنند این همان سوءتدبیر است.

وی ادامه داد: کشاورز بعد از شصت سال سن اگر کشاورزی نکند زندگی خود را از کجا تامین خواهد کرد. در همه دنیا این منطق وجود دارد. کارگر ساختمانی چرا نباید بیمه باشد. ما امروز بیشترین مالیات را از کسانی می‌گیریم که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند. وقتی خط فقر در کشور بالای یک میلیون تومان است باید بگوییم از این رقم به پایین هرکه حقوق می‌گیرد دیگر حداقل مالیات نباید پرداخت کند. اینها سیاست‌های جبرانی است که باید برنامه ریزی شود.

هم تثبیت قیمت و هم کاهش آن

قالیباف گفت: بنده هرکجا توفیق خدمت داشتم به فضل الهی آنجا سروسامان پیدا کرد. هدفم این است ظرف مدت 2 سال آرامش را به اقتصاد برگردانم، البته نه به این صورت که در پایان دو سال شاهد این آرامش باشیم، بلکه گفته‌ام که حتما در شش ماه اول، یعنی شش ماهه دوم همین سال در تثبیت قیمت‌ها، کنترل گرانی و کاهش قیمت اقلام اساسی تاثیراتی را شاهد خواهید بود.

وی ادامه داد: تورم سی درصد است و اعتراضی نمی‌کنیم. اعتراضی نداریم اما وقتی در گروه مواد غذایی این تورم می‌شود حدود 48 درصد و در 11، 12 قلم کالای اساسی که نود درصد زندگی مردم را تامین می‌کند این تورم به 150 درصد هم می‌رسد دیگر نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. اقلامی که روی زندگی مردم تاثیرگذار است، هم قیمت آنها را تثبیت می کنیم و هم کاهش قیمت می‌دهیم. تا پایان سال 92 به کمک مردم و با برنامه‌ریزی این اتفاق قابل انجام است.

کد خبر 216732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز