پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ریزش تگرگ که گاهی درشتی بعضی از آنها به اندازه یک تخم مرغ بود، عصر پنجشنبه سبب بروز خساراتی در قسمتی از شهرستان اردبیل شد.

تگرگ

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ پس از یک روز آفتابی به دنبال رشد سریع ابرهای توفانزا موسوم به کومولونیمبوس، آسمان اردبیل عصر پنج‌شنبه به شکل ناگهانی تیره و تار شد و پس از وقوع چند رعد و برق تگرگ‌هایی به اندازه یک تخم مرغ از آسمان بر زمین ریخت.

ریزش تگرگ در قسمتی از شهر و به خصوص در بخش شمالی اردبیل اتفاق افتاد و این در حالی بود که ساکنان سایر محله‌های شهر اردبیل فقط آسمان ابری، صدای رعد و برق و بارش باران رگباری خفیف را تجربه نمودند.

ریزش تگرگ‌های درشت و کم سابقه بسیاری از رهگذران پیاده و سواره را غافلگیر کرد و افراد اغلب سعی داشتند برای در امان ماندن از خطر آسیب دیدگی در نقاط سرپوشیده از جمله در زیر پل پناه بگیرند.

درشتی تگرگ‌ها به اندازه ای بود که شیشه‌های صدها دستگاه خودرو را شکست و به علت اصابت آنها به سر رهگذران پیاده سبب مصدومیت چند نفر در این محله ها شد.

همچینن خساراتی به شیشه‌ها و سقف‌های شیروانی منازل و نیز سردرختی‌ها که به دلیل استقرار زودرس هوای گرم در منطقه سردسیر اردبیل امسال کمی زودتر به بار نشسته‌اند وارد آمد.

تگرگ ها به محض برخورد با زمین به چندین تکه کوچک تقسیم می‌شدند ولی درشتی آنها هنگامی مشخص می‌شد که در زمین‌های نرم خاکی و یا درون آب سقوط می‌کردند.

این شرایط جوی برای دقایقی سبب ایجاد اختلال در نظم عمومی و تردد رهگذران در محله های مذکور شد.

از تلفات و خسارات احتمالی این آشفتگی‌های جوی در سایر نقاط استان اردبیل به خصوص در نقاط کوهستانی و در روستاهای واقع در دامنه کوه‌ها خبری دریافت نشده است.

ساکنان اردبیل از هشت روز گذشته به شکل متوالی شاهد رشد ابرهای جوششی و وقوع رگبارهای موقتی و تند به خصوص در عصرها و ساعات پایانی روز هستند.

سالخوردگان اردبیل ۴۰ روز از فصل بهار یعنی از ۱۰ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد ماه را قیرخ ایکیندی (چهل بعداز ظهر) می نامند و بر این باورند که در این مدت در هر عصر بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق به وقوع می پیوندد.

کارشناسان هواشناسی اردبیل پیش بینی کرده‌اند که تا روز شنبه آینده امکان وقوع بارش‌های رگباری در عصرها و ساعات پایانی روز در بعضی نقاط این استان وجود دارد.

کد خبر 216725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز