همشهری آنلاین: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم در گذشته آثار سوء «بگم بگم» را در فضای جامعه دیده‌اند، گفت: شخصی که «بگم بگم» راه می‌اندازد آیا پایبند به مصالحی که فکر می‌کرده هست یا خیر؟

آیت‌الله حسن عالمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی فارس در مشهد، با اشاره به وعده‌هایی که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به مردم می‌دهند، اظهار کرد: افرادی که امروز می‌خواهند جایگاهی در نظام جمهوری اسلامی ایران به دست آورند باید بدانند که مخاطب آنها عموم ملت هستند بنابراین باید وعده‌هایی دهند که به راحتی قابل اجرا باشد.

وی افزود: اینگونه نباشد که امروز وعده‌ای داده و بعدها اعلام کنند به دلیل فراهم نشدن مقدمات نتوانستم اجرا کنم چراکه این به دور از اخلاق است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در حقیقت اخلاق این است که کاندیداها وعده‌های قابل اجرا دهند؛ باید توجه داشت که نامزدهای انتخابات در گروی وعده‌های خود هستند.

عالمی تصریح کرد: همچنین باید وعده‌های کاندیداها در راستای ارزش‌ها و آرمان‌های این مردم و نظام جمهوری اسلامی و در راستای تامین نیازهای مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا مردم پس از رای آوری از منتخب خود وعده‌های داده شده را مطالبه می‌کنند، اذعان داشت: در واقع عمل به وعده‌ها آزمونی برای وعده دهنده در مقابل ملت است چراکه بدین صورت ملت بزرگ ایران می‌توانند به صادق بودن آن فرد پی ببرند؛ هرچند که تمام هشت کاندیدای احراز صلاحیت شده انسان‌هایی ارزشی هستند ولی در عین حال باید توجه جدی داشت که وقتی آنها وعده‌ای می‌دهند در گروی آن وعده هستند.

* مردم در گذشته آثار سوء «بگم بگم» را در فضای فکری ـ فرهنگی جامعه دیده‌اند

عالمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی در مورد جریان «بگم بگم» که اخیراً در اظهارات برخی کاندیداهای انتخاباتی دیده شده است، اظهار کرد: جریان «بگم بگم‌ها» که در دوره گذشته شاهد مطرح شدن آن بودیم آثار سوئی داشت که البته همه مردم در گذشته این آثار سوء را در فضای فکری و فرهنگی جامعه دیده‌اند.

وی با بیان اینکه به واقع نظام از جریان «بگم بگم‌ها» سودی نبرد، یادآور شد: نه تنها فضای فکری و فرهنگی جامعه ما در پی آن جریان التیام نیافت بلکه آسیب جدی دید حقیقا به ارزش‌هایی که در اندیشه‌های مردم وجود داشت آسیب وارد شد؛ از طرفی در نگاه مردم به انقلاب اسلامی و نیز نسبت به افرادی که می‌خواهند در این کشور و نظام مسئولیت برعهده گیرند، اثر سوء داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سئوال که کلمه «بگم‌ بگم» چه معنا و مفهومی دارد، تصریح کرد: آیا معنا و مفهوم این جریان این است که یک حقیقتی بوده که شخص گوینده برای مصالح خود آن را نگفته است و یا برای مصالح جامعه آن را کتمان کرده و حال می خواهد بگوید؟

وی ادامه داد: حال جای این سئوال از آن شخصی که «بگم بگم» راه می‌اندازد باقی است که آیا پایبند به مصالحی که فکر می‌کردی هستی یا خیر و آیا آن چیزهایی که ارزش بوده و مطلبی که می‌خواهی آن را بگویی موضوعاً از بین رفته و یا می‌خواهی آن را لحاظ نکنی؟ قطعا اگر به این گونه بوده و فرد نخواهد آن را لحاظ کند این معصیت است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: گذشته از همه مسائل، در واقع «بگم بگم‌ها» یا غیبت بوده و یا تهمت است چراکه اگر موضوعی وجود داشته باشد و سری را از کسی بخواهند افشا کنند که غیبت است؛ از طرفی اگر وجود نداشته و چیزی را به کسی نسبت دهند تهمت است و هر دو نیز جزو گناه‌های کبیره محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: قطعا فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی را برعهده گیرد باید در ابتدا تقوا را حفظ کند که البته حفظ تقوا با سخنی که در آن غیب و تهمت باشد در منافات است؛ به هرحال معنای تقوا این بوده که صاحبش را از گناه حفظ کند.

عالمی خاطرنشان کرد: در عین حال اگر مطلبی از موضع خیرخواهی، تبیین حقایق و بدون ضرر رساندن به آبروی کسی و در راستای تنویر افکار عمومی گفته شود عیبی ندارد.

کد خبر 216570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز