همشهری آنلاین: سودان به سودان جنوبی هشدار داده است که در صورت حمایت جوبا از شورشیان، انتقال نفت از این کشور را قطع خواهد کرد.

عمرالبشیر

به گزارش شبکه پرس تی وی، عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سودان روز دوشنبه (۶ خرداد) در تلویزیون دولتی این کشور، با اشاره به شورشیانی که در بعضی از مناطق سودان حضور دارند، گفت: «اکنون برای آخرین بار به برادرانمان در سودان جنوبی هشدار می‌دهم که اگر آنان از خائنانِ حاضر در دارفور، کردفان جنوبی و نیل آبی حمایت کنند برای همیشه خطوط انتقال نفت را قطع خواهیم کرد.»

ارتش سودان در تاریخ ۲۶ می با گروهی مسلح از جبهه انقلابی سودان (SRF) در دندور، واقع در کردفان جنوبی درگیر شدند. خارطوم می‌گوید جوبا از شورشیان جبهه انقلابی حمایت می‌کند؛ این در حالی است که جوبا این اتهامات را رد می‌کند.

بارنابا ماریال بنجامین، وزیر اطلاعات سودان جنوبی به واسطه هیاتی از اتحادیه آفریقا راه حلی را برای تنش‌های موجود بر سر نفت و زمین‌های تحت مناقشه خواستار شده است.

وی گفت: «هر مشکلی با مذاکره حل می‌شود. ما آماده‌ایم مذاکره را ادامه دهیم. رئیس‌جمهور کشور ما چندین بار اعلام کرده است که ما به هیچ طریقی از شورشیان سودان حمایت نمی‌کنیم.»

سودان شمالی و جنوبی در ماه مارس توافق کردند که صادرات نفت جنوب از طریق خط لوله‌های شمال را از سر بگیرند. آنان همچنین توافق کردند تا نیروهای خود را از مناطق مرزی تحت مناقشه بیرون بکشند و بدین سبب تنش‌ها را کمتر و از سرگیری صادرات نفت را تسهیل کنند.

سودان جنوبی ژانویه سال ۲۰۱۲ در پی افزایش اختلاف بین دو کشور بر سر هزینه انتقال نفت و زمین‌های تحت مناقشه، تولید نفت خود را متوقف کرد.

سودان جنوبی در جولای سال ۲۰۱۱ میلادی، بر اساس قرارداد صلحی که با سودان امضا کرد مستقل شد. این استقلال به عنوان بخشی از توافق صلح ۲۰۰۵ که به ده‌ها سال جنگ میان دو طرف پایان داد، صورت گرفت.

جنگ سودان جنوبی و سودان که از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ میلادی ادامه داشت، دو میلیون کشته برجا گذاشت.

دو طرف به رغم صلح ظاهری، اختلافات حل‌نشده‌ای دارند که مناسبات آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده است به حدی که درگیری‌های بهارِ سال گذشته، دو کشور را تا آستانه جنگ مجدد پیش برد.

کد خبر 216441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز