سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعضای اتحادیه آفریقا با اشاره به اینکه 99درصد کیفرخواست‌های صادره در دیوان بین‌المللی کیفری علیه آفریقایی‌هاست، این دیوان را به نژادپرستی متهم کردند.

آنها گفته‌اند که دیوان کیفری بین‌المللی نهادی برای شکار آفریقایی‌هاست. شرکت‌کنندگان در نشست سران این سازمان در آدیس‌آبابا خواستار آن شدند که این دیوان روند دادرسی علیه رئیس‌جمهور کنیا را که به جنایت علیه بشریت متهم است، متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هایله‌ماریام دسالگن نخست‌وزیر اتیوپی و رئیس نشست اتحادیه آفریقا گفت: رهبران آفریقا به این اجماع رسیده‌اند که رویه دیوان کیفری بین‌المللی که در آفریقا اجرا شده است، دارای نقص است.

وی که در اختتامیه این نشست دو روزه سخن می‌گفت، افزود: مقصود از کار دیوان، اجتناب از هرگونه مصونیت بود، اما این فرایند اکنون به نوعی شکار نژادی تقلیل یافته است. دیوان کیفری بین‌المللی مدتی پیش اوهورو کنیاتا رئیس‌جمهور کنیا را به جنایت علیه بشریت متهم کرد. دادگاه آقای کنیاتا برای تیر‌ماه تعیین شده است.

اتهام وی در ارتباط با انتخابات جنجالی سال 2007است که وی به برانگیختن خشونت‌ در سطح کشور متهم شده است. ویلیام روتو معاون وی نیز با اتهام مشابهی روبه‌رو است. هر دو نفر این اتهام را رد کرده، اما برای همکاری با این دیوان اعلام آمادگی کرده‌اند. اتحادیه آفریقا در قطعنامه‌ای که تصویب کرد از دیوان کیفری بین‌المللی خواست محاکمه کنیاتا و روتو را متوقف کند و روند رسیدگی را به دادگاه‌های داخلی این کشور بسپارد. در مقابل، فادی عبدالله سخنگوی دیوان که مقر آن در لاهه است، با رد اتهام نژادپرستی گفت این دیوان واکنشی به قطعنامه‌های اتحادیه آفریقا نشان نمی‌دهد. وی تصریح کرد:

محاکمه مقامات کنیایی در کشورشان انجام نمی‌شود. عبدالله خاطرنشان کرد: از 8موردی که در آفریقا به دیوان ارجاع شده است، 4مورد را خود کشورها ارجاع داده‌اند. عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان نیز با اتهام نسل‌کشی روبه‌رو است؛ هر چند که آن را ردکرده است. دیوان کیفری بین‌المللی در سال 2002برای بررسی جنایات هولناک در سراسر جهان تأسیس شد و 43کشور آفریقایی اساسنامه آن را امضا و 34کشور هم آن را تصویب کرده‌اند. سرعت کند دادرسی در این دادگاه از دیگر مسائلی است که اغلب باعث انتقاد از آن شده است. نخستین حکم این دادگاه پارسال برای توماس لوبانگا صادر شد. وی به جرم استفاده از سربازان کودک در ارتش شورشی خود در کنگو به 14سال زندان محکوم شد.

پرونده مقامات کنیایی پس از آن به لاهه منتقل شد که دادگاه داخلی این کشور نتوانست در رسیدگی به آن پیشرفت کند. اما حالا اتحادیه آفریقا استدلال می‌کند اصلاحاتی که در این کشور انجام شده است، ازجمله تصویب قانون اساسی جدید و بازنگری در ساختار دستگاه قضایی زمینه را برای بازگشت این پرونده به رویه دادرسی داخلی فراهم کرده است. این نخستین‌باری است که اتحادیه آفریقا به دیوان اعتراض می‌کند. تمامی کشورهای حاضر در نشست آدیس‌آبابا با اجماع قطعنامه مربوط را تصویب کردند، به جز گامبیا و بوتسوانا که نسبت به آن اظهار تحفظ کردند.

در این حال، برخی سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی از اقدام اتحادیه آفریقا ابراز نگرانی کردند. عفو بین‌الملل تصویب این قطعنامه را اقدام نگران‌کننده مقامات کنیایی برای پرهیز‌کردن از عدالت خواند. نشست سران اتحادیه آفریقا که امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت، روز دوشنبه پس از 2روز بحث و مذاکره به پایان رسید. روز شنبه سران این سازمان در مراسمی با حضور برخی از مقامات بین‌المللی سالگرد تأسیس آن را جشن گرفتند. سران اتحادیه تصمیم گرفتند نیروی نظامی اضطراری برای فرونشاندن سریع جنگ‌ها در این قاره تشکیل دهند. این در حالی است که طرح ایجاد نیروی پاسدار صلح با شرکت نیروهای نظامی کشورهای این قاره پس از گذشت یک دهه هنوز به‌اجرا درنیامده است.

کد خبر 216425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز