مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک شرکت تازه کار ژاپنی نوعی ابریشم سبک مصنوعی با کاربردهای متنوع و امکان تولید انبوه ارائه کرده است که قابلیت استفاده در صنایعی چون اتومبیل سازی و پزشکی را دارد

ابریشم عنکبوت، 5 برابر محکم‌تر از فولاد

به گزارش مهر، ابریشم عنکبوت چهار یا پنج برابر فولاد مقاومت دارد اما بسیار سبک است.

ابریشم عنکبوت پروتئینی است که توسط عنکبوت تولید می‌شود. عنکبوت از ابریشم خود برای تنیدن تار، ساخت خانه یا دیگر سازه‌ها استفاده می‌کند که به صورت تار عنکبوت‌های مشبک برای شکار دیگر موجودات یا تار و پیله برای فرزندانش است.

شرکت اسپایبر به عنوان یک شرکت تازه تأسیس در شمال ژاپن نخستین لباسی را که از ابریشم مصنوعی عنکبوت تولید شده به نمایش گذاشته است.

این شرکت یکی از چندین گروهی است که چگونگی ساخت و استفاده از ابریشم مصنوعی عنکبوت را بررسی می‌کند، کاری که گفته شده، تاکنون برای دانشمندان بسیار چالش برانگیز بوده است.پیراهنی از ابریشم عنکبوت

لباس آبی براقی که توسط این شرکت ازایه شده از موادی تحت عنوان کومونوس (Qmonos) تولید شده است. این شرکت مواد خود را کومونوس نامگذاری کرده که در زبان ژاپنی به معنای تارعنکبوت است. این مواد بسیار محکم بوده و انعطاف پذیری آن بیشتر از نایلون است.

درحال حاضر این لباس در مجتمع روپونجی هیلز توکیو به نمایش گذاشته شده است.

پرورش عنکبوت‌ها دشوارتر از کرم ابریشم است. بنابراین محققان به جای پرورش عنکبوت فناوری را تولید کردند که از ژن‌ها و باکتری‌هایی استفاده می‌کند که ساختار پروتئینی ابریشم عنکبوت را می‌سازند.

کومونوس جدا از لباس برای ساخت ژل، اسفنج، رگ‌های خونی مصنوعی و نانوفیبر کاربرد خواهد داشت.

این شرکت به عنوان بخشی از دانشگاه کیوتو است که تاکنون برای ثبت اختراع خود در زمینه ابریشم مصنوعی عنکبوت 16 درخواست ارائه کرده است.

این شرکت همچنین قرار است با همکاری صنایع کوجیما که سازنده قطعات اتومبیل است کارخانه‌ای راه اندازی کند که ماهانه 100 کیلو ابریشم مصنوعی تولید کند.

شرکت ژاپنی اسپایبر همچنین ابراز امیدواری کرده است تا سال 2015 موفق به تولید انبوه این محصول به میزان سالانه 10 تن بشوند.

کازوهیده سکییاما رئیس این شرکت گفت: این محصول در صنایع مختلفی چون اتومبیل سازی و پزشکی کاربرد خواهد داشت و اولین گام مهم در راستای فرآیند تولیدی است که به نفت خام وابسته نیست.

کد خبر 216308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز