ارومیه- روحینا مجیدی: نزدیک به یک دهه پیش بود که مردم شهرستان ماکو با شنیدن خبری مبنی بر ساخت و راه‌اندازی یک واحد تولیدی- صنعتی امیدوار به حل مشکلات اقتصادی و بیکاری در شهرستانشان شدند.

بی مهری‌کارخانه سیمان مهر، به سرمایه مردم ماکو

 پس از 4سال اما با بی‌رمق شدن ساخت کارخانه، ماکویی‌ها دلسرد از اتمام این طرح همچون بسیاری دیگر از طرح‌های صنعتی و تولیدی آذربایجان غربی آن را در ردیف دیگر وعده‌های عمل نشده قرار دارند.

آغاز سال 82، پایان نامعلوم

طرح ساخت کارخانه سیمان مهر ماکو همزمان با کارخانه‌های آذرآبادگان خوی و بوکان در سال82 آغاز شد و کلنگ عملیات اجرایی آن بر زمین جا خوش کرد اما طولی نکشید که این کارخانه از قافله طرح‌های هم‌دوره خود عقب افتاد تا جایی که امروز زمین مورد‌نظر برای ساخت این کارخانه تنها سنگینی تابلوی معرفی طرح را تحمل می‌کند و خبری از بساط کارخانه و واحدهای تولیدی‌ آن نیست.

از طرفی سال86 خبر فروش اوراق مشارکت ساخت این کارخانه از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع مردم رسید و بسیاری از اهالی استان برای درآمدزایی و از طرفی کمک به اجرای طرحی اقتصادی برای توسعه این منطقه، نسبت به خرید اوراق مشارکت اقدام کردند اما امروز نه تنها ریالی به سرمایه‌شان اضافه نشده است بلکه بیم از دست رفتن همان مقدار اولیه هم وجود دارد. هادی غلامی، یکی از شهروندان ماکویی که سهام کارخانه سیمان ماکو را خریده است، در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: سال86 که سهام کارخانه سیمان مهر ماکو فروخته شد، قرار بر افتتاح این طرح در سال90 بود که این وعده محقق نشد.

وی افزود: مسئولان، بخش خصوصی را متولی اجرای این طرح می‌دانند و از هر نوع پاسخی در مقابل مردمی که سرمایه‌شان نابود شده است اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند اما اگر توان حمایت از طرح و به سرانجام رسیدن آن را ندارند لااقل تکلیف پول مردم‌ را مشخص کنند. رضا اربابی هم که از ارومیه اقدام به خرید سهام کارخانه کرده است، اظهار کرد: از مسئولان عاجزانه می‌خواهم فکری به‌حال کارخانه سیمان ماکو یا برگشت پول مردم‌ بکنند. من تمام پس‌اندازم را برای خرید سهام از سیمان مهر ماکو خرج کردم ولی هنوز هیچ خبری از اتمام آن نیست و اندک سرمایه‌ام بر باد رفته است. وی اضافه کرد: متأسفانه در سال86 تبلیغ و اطلاع‌رسانی فروش سهام و وعده‌های مسئولان، مدینه فاضله را در مقابل چشمانمان ترسیم کرد اما بعد از گذشت سال‌ها پی به اشتباه بزرگم بردم و شماره تلفن‌هایی هم که در دفترچه راهنمای سهام قید شده بود عوض شده و اگر کسی بخواهد جوابی بشنود باید از شهر خود عازم ماکو شود.

این خریدار سهام کارخانه سیمان ماکو بیان کرد: آن زمان 20میلیون تومان برای خرید سهام ‌ هزینه کردم که اگر در جای دیگری این سرمایه‌گذاری را انجام داده بودم هم اکنون سرمایه‌ام 10برابر شده بود، اما افسوس. نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار تأسف از تاخیر به‌وجود آمده در اجرای این طرح گفت: کارخانه سیمان ماکو توسط بخش خصوصی در این شهر کلنگ‌زنی شد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید در سال90 به اتمام می‌رسید اما 2سال از زمان وعده داده شده برای بهره‌برداری می‌گذرد و این طرح اندر خم یک کوچه است. محمد علیپور با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون از کمتر از 10‌درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: این در حالی است که کارخانه‌های سیمان خوی و بوکان که همزمان با این طرح و شاید دیرتر از آن آغاز به کار کرده بودند در حال کار هستند.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی در بی‌توجهی به تخصیص اعتبارات برای ساخت این کارخانه اظهار کرد: سال84 در خزانه دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی از طریق طرح بنگاه‌های زودبازده اقتصادی باز بود اما مسئولان استانی به‌راحتی از کنار آن گذشتند و کارخانه‌ای که می‌توانست اقتصاد شمال استان را متحول کند، در کام مرگ فروبردند. نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید اهرم فشاری برای بازگشت سهام مردم به خودشان باشد، یادآور شد: اگر این طرح قرار است به ‌سرانجام نرسد دولت باید قبل از اینکه دیرتر شود پول مردم را ‌ برگرداند؛ هرچند این سهام در مقایسه با روزی که پرداخت شده بود ارزش کمتری دارد اما امیدواریم که همان مقدار هم به جیب صاحبان اصلی‌شان بازگردد.

علیپور در خصوص اعتبار مورد نیاز برای ساخت این کارخانه اضافه کرد: 10سال پیش با 100میلیارد تومان امکان ساخت و بهره‌برداری از این طرح وجود داشت اما در زمان کنونی رقم ریالی مورد نیاز ‌ نزدیک به 8برابر شده است. وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار همشهری که نظر وی در مورد انداختن توپ تعلل طرح کارخانه سیمان ماکو به میدان بخش خصوصی توسط مسئولان دولتی تصریح کرد: مسئولان چرا زمانی که خبر از بهره‌برداری از این طرح به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واحدهای اقتصادی استان بودسعی در ثبت آن در کارنامه کاری خودشان می‌کردند و مدال افتخار را بر گردن خود آویخته بودند اما امروز که نتایج غفلت‌هایشان باعث بی‌انگیزه‌شدن سرمایه‌گذار طرح و توقف آن شده است شانه از بار وظایفشان خالی می‌کنند؟ متأسفانه همین بی‌مسئولیتی‌هاست که ماکو و آذربایجان غربی را به محرومیت کشانده است.

هزینه شخصی برای اتمام کار

قاسمی، مجری طرح ساخت سیمان ماکو نیز در خصوص میزان آورده ‌برای اجرای طرح ساخت کارخانه سیمان ماکو اضافه کرد: از ابتدای زمان اجرای طرح تاکنون 15 الی 16میلیارد تومان برای ساخت کارخانه سیمان ماکو به صورت شخصی هزینه شده است. ما مشکل اعتباری و پرداخت تسهیلات نداریم. تمام مصوبات لازم برای اختصاص اعتبارات را به صورت مستقیم از طریق وزارتخانه حل کردیم اما متأسفانه مسئولان استانی سنگ‌انداز اصلی این طرح هستند.

وی با اشاره به برخی‌ مشکلات اجرای طرح افزود: مشکلات یک یا دو مورد نیست که قابل ذکر باشد اما یکی از آنها نامه‌های پنهانی مسئولان استانی برای بازپس‌گرفتن طرح از ماست. برخی مسئولان در نامه‌نگاری‌هایشان از واگذاری طرح به ما انتقاد کرده و اظهار کرده‌ا‌ند که این طرح توسط اتباع خارجی ساخته می‌شود در حالی که اینگونه نیست. مجری طرح کارخانه سیمان ماکو اظهار کرد: از طرفی در همه کشورهای دنیا سعی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی با جذب سرمایه‌گذاران می‌شود در حالی که مسئولان آذربایجان غربی به سد بزرگی در مقابل سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند و امکان هر نوع پیشرفتی را از این استان گرفته‌اند.

وی در خصوص آینده طرح هم تصریح کرد:100در‌صد طرح ساخت سیمان ماکو اجرا و به مرحله بهره‌برداری هم خواهد رسید. در هفته جاری تمام مصوبات لازم از وزارتخانه متبوعه اخذ شد. به لحاظ اعتبارات هم موانع پیش رو را از میان برداشتیم و فقط از مسئولان استانی می‌خواهیم اگر دستمان را نمی‌گیرند حداقل پاگیرمان نشوند.

پیشرفت 22درصدی با رکود 22ساله

مجری طرح ساخت سیمان ماکو‌ با بیان اینکه کارخانه سیمان مهر ماکو در زمینی به مساحت 50هکتار ساخته می‌شود، گفت: این طرح تاکنون‌حدود 22درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. لازم به ذکر است که این طرح هم اکنون از رکودی 22ساله رنج می‌برد اما مسئولان همیشه سعی در پنهان کردن این موضوع داشتند. مهربان قاسمی افزود: 22 سال پیش طرح ساخت کارخانه سیمان ماکو با تولیت استانداری و سازمان همیاری شهرداری‌ها آغاز شد اما به‌دلیل ناتوانی در اجرا، ساخت طرح متوقف شد که در سال84 با اتمام یک طرح اقتصادی- تولیدی در شهر ماکو در موعد مقرر، مسئولان استانی وقت از ما خواستند طرح ساخت کارخانه سیمان ماکو را به دست بگیریم . وی اضافه کرد: البته قول مساعدت و همراهی در اجرای این طرح را دادند اما تاکنون مسئولان فعلی نه تنها به وعده‌های داده شده پایبند نبوده‌اند بلکه خود به یکی از عوامل اصلی در تاخیر طرح تبدیل شده‌اند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مشکل اعتباری تنها مانع اجرای طرح نیست؟ اظهار کرد: نه. ما از ابتدای کار درخواست هیچ نوع منابع مالی از دولت نداشتیم. در ابتدای کار سعی در جلب توجه یک سرمایه‌گذار از کشور ترکیه برای ساخت این کارخانه کردیم که با وجود نتیجه‌بخش بودن تلاش‌هایمان، به‌دلیل آغاز تحریم‌ها سرمایه‌گذار مربوطه در سال85 از ادامه همکاری سر باز زد.

کد خبر 216290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز