همشهری آنلاین: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، با بیان اینکه یک‌ سوم بزرگسالان نارحتی عصبی و روانی داردند، افزود: هر زمان که می‌گوییم خانواده‌های آسیب پذیر را تحت پوشش قرار دهید، سازمان‌های مربوطه می‌گویند که اعتبار نداریم.

نارحتی عصبی روانی غم خستگی

ایسنا نوشت: مجتبی اعلایی در همایش "مددکاری اجتماعی و نشاط اجتماعی" عنوان کرد: به اندازه اعتبار خدمات مورد نیاز زندگی را به خانواده‌های آسیب پذیر ارائه می‌دهیم در حالی که باید نقش مددکاری اجتماعی گسترش یابد و خانواده‌های آسیب پذیر را رشد دهیم تا به لایه‌های بالاتری که در طرح لایه بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، دست یابند.

وی افزود: در این طرح فرد آسیب پذیر با بیمه کردن خود و تحت پوشش درآمدن در بیمه تامین اجتماعی می‌تواند شرایط مطلوبی را برای خود ایجاد کند.

به گفته وی، نگاه مددکاری در دستگاه‌های کشور مفقود است و باید به مددکاری به عنوان حلقه‌ای میان خانواده محروم و ارائه خدمات به آنها توجه شود تا بتوانیم با افزایش نقش مددکاری در حوزه حمایتی شرایط مطلوبی را رقم زنیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نباید مددکار اجتماعی به کارمند حوزه حمایتی تبدیل شود، بیان کرد: باید با توجه به سیستم غیردولتی، مددکار اجتماعی به کار گرفته شود تا رخت محرومیت را بربندیم تا جامعه‌ای شاداب و بانشاط داشته باشیم.

اعلایی با اشاره به اینکه جامعه امروزی با دردهایی دست و پنجه نرم می‌کند، خاطر نشان کرد: "اضطراب" یکی از مهمترین مشکلات انسان معاصر است و باید عصر جدید را به عنوان عصر اضطراب نیز نامگذاری کنیم.

وی ادامه داد: زندگی ماشینی، خانه‌ها و محیط اطراف مجموعا ما را گرفتار چنین عارضه‌ای می‌کند که تاثیرات زیادی در سلامت جسمی و روانی دارد.

به گفته اعلایی، در یک پژوهش عام به این نتیجه دست یافتند که یک سوم بزرگسالان دارای ناراحتی‌های عصبی و بعضا روانی هستند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی دیگر از بیماریهای عصر جدید را "استرس" عنوان کرد و گفت:‌ این بیماری نیز زاییده تمدن است و باید از آن به عنوان بیماری تمدن یاد کرد، چرا که هرچه متمدن می‌شویم این بیماری نیز در انسان شایع می‌شود.

وی افزود: استرس، فشار قلب، بزرگی غیر متعارف دریچه قلب و حتی مرگ ناگهانی از آثار چنین بیماریهایی است.

اعلایی در مورد اینکه چگونه بشر امروزی می‌تواند این بیماریها را درمان کند؟ اظهار کرد: در کنار این بیماریها باید به بحث شادابی و نشاط توجه شود، چرا که این مقوله نقش موثری در سلامت جسمی و روانی دارد و بنا بر تحقیقات به این نتیجه رسیده‌ایم که توانایی انسان‌های شاد 2 برابر انسان‌های ناشاد است.

کدام کشورها شادترند

اعلایی در ادامه به اینکه چگونه شادابی و نشاط را به وجود آوریم اشاره کرد و گفت:‌ طبق مطالعات انجام شده مشخص شد 10 کشور بزرگ از سایر کشورها شادتر هستند که دانمارک، هلند، نروژ جزو این کشورها هستند.

وی ادامه داد:‌ در این کشورها به میزانی که شادابی وجود دارد رضایت‌مندی نیز موجود است و این موضوع نشان می‌دهد که رضایت مندی با شادابی در تناسب است.

اعلایی به پژوهشی که در زمینه مشخص شدن عوامل شادابی و شادکامی وجود دارد اشاره کرد و گفت:‌ این پژوهش به نظریه شادکامی پایدار معروف شده است و جزو اصلی‌ترین نظریات در این زمینه است.

وی در مورد این پژوهش خاطر نشان کرد: سه عامل اصلی در این نظریه برای شادابی و نشاط وجود دارد که عوامل ژنتیکی با فراوانی 50 درصد اصلی‌ترین عامل برای نشاط و شادابی است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کمترین عامل در ایجاد شادابی و نشاط عوامل خلاف تصورات عامه، عوامل محیط زندگی، اقتصادی، عوامل معیشتی و سن است که 10 درصد عوامل شادابی و نشاط را شامل می‌شود.

به گفته وی، 40 درصد عوامل باقی مانده نیز به عوامل مرتبط با فعالیت‌های ارادی و هدفمند مربوط می‌شود و اینها فعالیتهایی هستند که انسان برای رسیدن به مقصدی مشخص به صورت ارادی دنبال می‌کند که نتیجه آن حضور در عرصه‌های خدمت و خیر رسانی به دیگران است.

اعلایی افزود: هر کسی که در عرصه خدمت و خیررسانی فعالیت داشته باشد خود به خود به نشاط و شادابی پایدار می‌رسد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در احکام دینی ما نیز به خدمت رسانی به دیگران تاکید شده است، بیان کرد: اصولا احکام اجتماعی ما عمدتا برای شاداب نگه داشتن جامعه است و همین حکم امر به معروف و نهی از منکر از جمله این احکام است.

اعلایی با بیان اینکه تجلی و تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر در کشور وجود ندارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی توجه به دیگران و مسئولیت پذیری که باید در جامعه به آن توجه داشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مددکاری قبل از اینکه یک کار حرفه‌ای باشد، یک فعالیت متعهدانه و مسئولیت پذیرانه است، گفت: با رعایت این موضوع مددکاران می‌توانند تاثیر بیشتری بر جامعه داشته باشند.

کد خبر 216182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز