دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شست‌وششمین دوره جشنواره کن دیشب به پایان راه رسید؛ جشنواره‌ای که هم پدیده‌هایی مثل فیلم چینی «ذره‌ای گناه» در آن به نمایش درآمدند و هم اینکه برخی از بزرگان حاضر در آن در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشدند.

جشنواره کن - اصغر فرهادی

از سوی دیگر فیلمسازان شاخصی چون برادران کوئن، رومن پولانسکی و اصغر فرهادی توانستند با آخرین ساخته‌هایشان نقاط روشن کن66 را رقم بزنند. در حالی که گمانه‌زنی‌ها تا یک روز به پایان جشنواره حکایت از آن داشت که فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی، اصلی‌‌ترین گزینه برای دریافت نخل طلاست، نمایش «ونوس با پوست خز» تازه‌ترین ساخته رومن پولانسکی قدری معادلات را برهم زد. کن؛ ‌آوردگاه بزرگان است و گرفتن نخل طلا در جشنواره‌ای که بهترین کارگردانان دنیا در آن حضور می‌یابند، کاری بسیار دشوار است. نمایش هر کدام از فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی کن موجی را به همراه داشت و در این میان فیلم فرهادی که در همان روزهای اول برگزاری جشنواره به نمایش درآمد ضمن برخورداری از حمایت منتقدان، از سوی تماشاگران کن نیز به‌شدت مورد توجه قرار گرفت.

فیلم فرهادی جایزه جشنواره کلیسای جهانی کن را ازآن خود کرد وعنوان بهترین فیلم معنوی جشنواره را به دست آورد. در شرایطی که سینمای ایران به سیاق چند سال اخیر نماینده‌ای در بخش اصلی کن نداشت، حضور فیلم فرهادی توانست نام ایران را در مهم‌ترین فستیوال‌ سینمایی جهان مطرح کند. فیلم گذشته مثل دیگر آثار فرهادی، اثری است که داستان‌گویی و روایت در آن نقشی کلیدی دارد و حضور استیون اسپیلبرگ که علاقه‌مند به داستان‌گویی کلاسیک است در مقام رئیس هیات داوران می‌تواند بخت فرهادی را افزایش دهد، ضمن اینکه پولانسکی هم پس از چند سال فترت ظاهرا با آخرین ساخته‌اش به روزهای اوج خود بازگشته. چنانکه روزنامه انگلیسی‌زبان ایندیپندنت درباره‌اش نوشت: «فیلم پولانسکی جشنواره کن را به لرزه درآورد». پولانسکی سال 2002 با فیلم «پیانیست» نخل طلا را از آن خود کرد. در آخرین گمانه‌زنی‌ها از ونوس در لباس خز ساخته پولانسکی به عنوان بخت اول دریافت نخل طلا نام برده شده و گذشته در رتبه دوم قرار گرفته، ضمن اینکه شانس فرهادی برای گرفتن جوایز بهترین فیلمنامه و کارگردانی نیز بالا ارزیابی شده است.

درخشش فیلم ضدصهیونیستی

جایزه اصلی بخش نوعی نگاه به فیلم «تصویر گمشده» ساخته ریش‌پان محصول کامبوج و فرانسه رسید. در این بخش فیلم ضدصهیونیستی «عمر» ساخته هانی ابوسعد سینماگر فلسطینی جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. فیلم عمر پس از نمایش در کن مورد توجه تماشاگران و منتقدان نیز قرار گرفته بود. هانی ابوسعد کارگردان این فیلم چند سال پیش با فیلم تاثیرگذار «اینک بهشت» نشان داده بود فیلمساز خوش‌ذوق و توانایی است. جایزه کارگردانی نوعی نگاه هم به آلن گویرادی برای فیلم «غریبه با دریاچه» رسید. اهدای جایزه استعداد به مجموعه بازیگران فیلم Ja Jula de oro و جایزه آینده به رایان گوگلر پایان‌بخش جوایز نوعی نگاه کن امسال بود. ریاست هیات داوران بخش نوعی نگاه کن66 را توماس وینتنبرگ برعهده داشت. او در توضیح جوایز اهداشده در این بخش گفت هیات داوران تابع احساسات‌شان نشدند و در درجه اول به اصالت فیلم‌ها بها دادند.

شمقدری:ماجرای صحبتم با اسپیلبرگ شوخی بود

رئیس سازمان سینمایی کشور که در چند روز اخیر به دلیل طرح موضوع صحبت با اسپیلبرگ برای اهدای نخل طلا به فرهادی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، نقل قول منتشر شده از سوی خود را صرفا شوخی دانست. جواد شمقدری گفت: خبرنگاری به شوخی از من پرسید این بار نمی‌خواهید برای فرهادی لابی کنید و من هم به شوخی گفتم که اسپیلبرگ هست و خودش این کار را می‌کند. بحث اصلا جدی نبود و نباید رسانه‌ای می‌شد. البته شوخی‌بودن صحبت‌های اخیر شمقدری کاملا مشهود به ‌نظر می‌رسید و علت رسانه‌ای‌شدنش هم صحبت‌های کاملا جدی شمقدری در سال گذشته بود. رئیس سازمان سینمایی کشور پارسال در اظهارنظری به شدت جالب توجه اعلام کرد که ما با اعضای آکادمی لابی کردیم تا فرهادی اسکار بگیرد.

 

کد خبر 216063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز