یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله 2مهاجم به یک سرباز انگلیسی در جنوب لندن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته و تصاویر و اطلاعات مربوط به این واقعه لحظه به‌لحظه با دقت و موشکافی بسیار دنبال می‌شود.

اروپا معترضان

گرایش مذهبی و سخنان یکی از 2مهاجم درباره علت این حمله، موجب شد که خیلی زود عنوان تروریستی به این حمله داده شود و بعد موجی جدید از اسلام‌هراسی در انگلیس و اروپا به راه بیفتد، به‌طوری‌که دیروز گروه راستگرای افراطی، موسوم به اتحادیه دفاعی انگلیس فراخوانی برای برگزاری تظاهرات علیه گسترش اسلامگرایی در انگلیس صادر کرد.

همزمان با خبر کشته‌شدن یک سرباز انگلیسی توسط 2مهاجم چاقو به‌دست در خیابان، خبرهای دیگری هم از اروپا شنیده می‌شود که اگرچه به اندازه این خبر در رسانه‌ها بازتاب نمی‌یابد و تکرار و تحلیل نمی‌شود ولی اهمیت آن کمتر نیست. پایتخت و 2شهر بزرگ سوئد یکی از آرام‌ترین کشورهای اروپا، اکنون یک هفته است که صحنه خشونت گسترده و درگیری معترضان با نیروهای پلیس است. صدها خودرو و ده‌ها ساختمان ازجمله ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شده‌اند و ده‌ها نفر در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند.

دیروز دولت‌های آمریکا و انگلیس به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که در استکهلم در اماکن عمومی حاضر نشوند چون احتمال آسیب‌دیدنشان وجود دارد. جرقه آغاز این اعتراض‌ها با کشته‌شدن یک مرد میانسال توسط پلیس زده شد. پلیس گفته‌است که این مرد با قمه چند نیروی پلیس را تهدید کرده بود و این نیروها هم با شلیک گلوله این مرد را کشتند. خبر مهم دیگر این روزهای اروپا، محاکمه یکی از اعضای یک گروه نئونازی در آلمان است. این زن 38ساله عضو یک گروه افراط‌گرای نئونازی در آلمان بوده که به‌مدت 8سال به کشتن مهاجران به‌ویژه ترک‌تباران در آلمان مشغول بوده‌است. این محاکمه مهم‌ترین محاکمه در تاریخ بعد از جنگ آلمان لقب گرفته زیرا متهم این پرونده رسما به انگیزه‌های نژادپرستانه دست به قتل زده‌است.

قتل‌هایی که این گروه انجام داده‌ به سال‌های 2000تا 2007مربوط می‌شود. در مجموع این زن و گروه همدستش 10نفر را به قتل رسانده‌اند که 8نفرشان تبار ترکیه‌ای داشتند. نفر نهم یونانی‌تبار بوده و دهمین نفر هم آلمانی. بعد از فاش‌شدن جنایات این گروه نئونازی، صدراعظم و وزیر کشور آلمان مجبور به عذرخواهی از اقلیت‌ها به‌خاطر ناکامی نیروهای امنیتی در جلوگیری از وقوع این خشونت‌های بیگانه‌ستیز شدند. در آلمان بیش از 3میلیون ترک‌تبار زندگی می‌کنند و بزرگ‌ترین اقلیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

در کنار این دو خبر یعنی درگیری‌ها و اعتراض‌های خشونت‌بار اخیر در سوئد و محاکمه یک نئونازی که کارش قتل اقلیت‌ها در آلمان بوده، در یک سال گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده مردم در کشورهای مختلف اروپا به وضعیت اقتصادی بوده‌ایم که گاه با به آتش‌کشیدن خودروها و ساختمان‌ها در کشورهایی مانند یونان و پرتغال همراه بوده‌است. در یونان در ماه‌های اخیر چند حمله با کوکتل مولوتف به دفاتر احزاب سیاسی صورت گرفته‌ است. ‌ماه گذشته، همزمان با مراسم سوگند نخست‌وزیر جدید ایتالیا، مردی در مقابل دفتر نخست‌وزیر تیراندازی کرد. انگیزه این مرد که شغلش را در جریان بحران اقتصادی از دست داده و بیکار بوده، اعتراض به شرایط اقتصادی کشور بوده‌است. خشونت در اروپا به اشکال مختلف افزایش یافته‌است. انگیزه این خشونت‌ها چه اعتراض به وضعیت اقتصادی باشد و چه سیاست خارجی چندان مهم نیست، نکته مهم این است که به قول وزیر کشور انگلیس، خطر خشونت و افراط‌گرایی، اروپایی‌ها را تهدید می‌کند.

کد خبر 216012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز