سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: مناظره تلویزیونی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی نشانه‌های اختلاف نظر جدی دولت و مجلس بر سر مفاد بودجه و تغییرات انجام گرفته در آن را آشکار کرد تا آنجا که بهروز مرادی نماینده دولت، تغییرات ایجاد شده در بودجه را انسداد در اداره کشور و عدم‌مدیریت تحریم‌ها در جریان کشورداری خواند و غلامرضا مصباحی مقدم هم با زیرسؤال بردن مسئولیت نماینده دولت و تخصص او اظهار کرد:

 دولت احمدی‌نژاد در این سال‌ها هر وقت لایحه‌ای به مجلس داده، خواسته تا تغییری در آن ایجاد نشود که در این صورت بهتر است مجلس را تعطیل کرد و در آن را گل گرفت.افزون بر اظهارات مطرح شده در این مناظره برخی پنهانکاری‌های بودجه‌ای و آمار و ارقام مورد مناقشه در بندهای بودجه هم نمایان شد به‌ویژه اینکه مصباحی‌مقدم از برداشت غیرقانونی دولت از منابع صندوق توسعه ملی به میزان 3.5 میلیارد دلار افزون بر استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و مرادی با کذب محض خواندن آن گفت: حاضریم این موضوع در یک محکمه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش همشهری، آن دو بر سر مفادی از لایحه بودجه و تغییرات ایجاد شده ازجمله بندهای غیربودجه‌ای اختلاف نظر جدی داشتند و مشخص شد منابع درآمدی بودجه سال‌جاری غیرواقع‌بینانه ‌بوده و ممکن است دولت بعدی با کسری بودجه در ابتدای راه مواجه شود. نماینده دولت تغییرات ایجاد شده در صحن علنی مجلس را عامل برهم خوردن نظام مالی دولت خواند و نماینده مجلس با رد اظهارات به کاهش بودجه فرهنگی و دفاعی از سوی دولت انتقاد داشت.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در رابطه با بحث تأمین منابع مالی پروژه‌های عمرانی از محل واگذاری دارایی‌ها گفت: اگر تمام منابع درنظر گرفته شده در رابطه با بخش واگذاری‌ها محقق شود می‌توان انتظار داشت که این منابع به پروژه‌های عمرانی تزریق شود، اما این موضوع کاملا غیرواقعی است و رقم 56هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده به‌طور حتم محقق نمی‌شود.
مصباحی مقدم تصریح کرد: هزینه‌های جاری طبق جلسه‌ای که با دولت داشتیم، قرار شد 130هزار میلیارد تومان پیشنهاد شود اما پس از آن در لایحه پیشنهادی دولت 192 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری را پیشنهاد داد.

سال گذشته رقم دلار در بودجه 1150 تومان بود که امسال این میزان به 2 هزار و 450 تومان افزایش داشت، آیا این بودجه انبساطی است یا خیر؟ او با انتقاد از کم‌توجهی دولت به پرداخت مطالبات ایثارگران، بازنشستگان و پیمانکاران طرف قرارداد دولت در واکنش به اظهارنظر مرادی که گفته بود تمام بدهی‌های دولت ناشی از تصمیم و مجوز مجلس است، اظهار کرد: می‌گویند دولت بدهی ایجاد نمی‌کند پس چرا 5.3 میلیارد دلار بدون اجازه مجلس برداشت کردید و در کجا با اجازه مجلس 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردید؟ آیا این موارد با اجازه مجلس بوده است؟

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه با تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه سال  92 از این به بعد به‌طور حتم شاهد جابه‌جایی تصمیمات سازمان‌ها به جای هم خواهیم بود، مصوبه مجلس را خارج از عرف حکومت‌داری عنوان کرد و گفت: برداشت 5.3 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی کذب است و این موارد در راستای تخریب یک دولت خدمتگزار است؛ ما حاضریم این موارد را به محکمه ببریم. مرادی افزود: متأسفانه شاکله بودجه براساس این تغییرات اعمال‌شده و به‌طور کامل به هم ریخته است. 

بسیاری از بندهای حذف‌شده کاملا بودجه‌ای بوده است. وی با بیان اینکه مجلس ارقامی را که برای ایثارگران درنظر گرفته از محل اموال مجهول‌الوصول است، ‌گفت: چرا باید مجلس برای ایثارگران توقع ایجاد کند؟ من می‌دانم و یقین دارم برای بازنشستگان و ایثارگران که در قالب احکام آمده هیچ درآمدی وجود ندارد.

کد خبر 215322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز