دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خشونت‌ها در عراق دیگر شیعه و سنی نمی‌شناسند؛ بیشتر از یک هفته است که با به اوج رسیدن حملات تروریستی، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، این کشور شاهد بمبگذاری، انفجار و تیراندازی است.

عراق

در هفته گذشته روزی نبوده که در این کشور بدون داشتن قربانی از خشونت‌ها به شب برسد. روز گذشته اما مرکز و جنوب عراق شاهد یکی از شدید‌ترین و گسترده‌ترین حملات طی روزهای گذشته بود و ده‌ها انفجار، کشته شدن حداقل ۴۸نفر را به‌دنبال داشت.

در بغداد، پایتخت عراق شدیدترین حملات صورت گرفت و انفجار ۸خودروی بمبگذاری شده باعث کشته شدن حداقل ۲۷نفر در این شهر شد. این انفجارها در مناطق شیعه‌نشین پایتخت عراق رخ داد تا بار دیگر شیعیان این کشور هدف حملات تروریستی قرار بگیرند. خودروهای بمبگذاری شده این حملات در ایستگاه‌های اتوبوس و بازارها منفجر شدند تا مشخص شود عاملان این حملات در تلاش برای بالا بردن تعداد تلفات غیرنظامیان هستند.

علاوه بر این در ساعات اولیه بامداد حداقل 2خودروی بمبگذاری شده در شهر عمدتا شیعه‌نشین بصره در جنوب عراق منفجر شدند. همچنین گزارش‌هایی از انفجار در شهر سامرا منتشر شده اما هنوز آماری از تلفات حمله در این شهر در دست نیست. مقام‌های پلیس عراق اعلام کرده‌اند در دوشنبه خونین عراق بیش از ۱۷۰نفر در مناطق مختلف مجروح شده‌اند و با وخیم بودن حال برخی از آنها احتمالاً تعداد تلفات حملات روز گذشته افزایش پیدا می‌کند.

روز گذشته مناطق شیعه‌نشین عراق هدف حملات «خودروهای مرگ» قرار گرفت اما در یکی از دیگر حملات شدید اخیر، روز جمعه مناطق سنی‌نشین عراق هم با انفجارهای مختلف لرزید و کشته شدن حداقل ۷۰نفر را به‌دنبال داشت. مقام‌های دولت عراق اعلام کرده‌اند که هدف قرار گرفتن شیعیان و سنی‌ها در این حملات نشان می‌دهد که عاملان آنها به‌دنبال راه انداختن جنگ فرقه‌ای در این کشور هستند و تمام نیروهای خود را برای کشیدن عراق به یک جنگ داخلی جمع کرده‌اند.

هنوز کسی به‌صورت رسمی مسئولیت انفجارهای اخیر را بر عهده نگرفته است اما به‌طور معمول شبه نظامیان القاعده متهم اصلی این حملات شناخته می‌شوند. این در حالی است که اجساد ۸ پلیس ربوده شده در استان الانبار هم توسط نیروهای امنیتی عراق کشف شده است. ۱۰مأمور پلیس دیگر هم در حادثه‌ای جداگانه در تیراندازی افراد مسلح کشته شدند. با تلاش عاملان خشونت‌های عراق برای راه‌انداختن جنگ فرقه‌ای در این کشور نوری مالکی خواستار در کنار هم قرار گرفتن شیعیان و سنی‌ها با برگزاری «نمازجمعه اتحاد» شد.

با افزایش خشونت‌ها در عراق بسیاری نگران بازگشت این کشور به شرایط بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ هستند. نخست‌وزیر عراق از مسلمان شیعه و سنی عراق خواست تا روز جمعه این هفته نمازجمعه مشترک برگزار کنند. وی در بیانیه‌ای تأکید کرد: کسانی که مساجد عراق را هدف قرار می‌دهند در حقیقت دشمنان اهل سنت و تشیع هستند و هدفشان از این طرح مانند تلاش‌های گذشته‌شان ایجاد فتنه و تفرقه در کشور است.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق هم به تازگی با به اوج رسیدن خشونت با اعلام اینکه «ما چندبار به جهنم رفته و برگشته‌ایم» گفت: بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، جهان به ما پشت کرده است.صالح المطلک، معاون نخست‌وزیر عراق هم با تأکید بر وحدت مردم این کشور، روز گذشته از مقام‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان خواست تا برای بررسی اوضاع امنیتی وسیاسی کشور، یک نشست فوری برگزار کنند.

کد خبر 215139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز