همشهری آنلاین: رئیس دیوان عدالت اداری گفت: انتظار ما این است که با معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، شاهد فضای شاد و سازنده‌ای در تبلیغات انتخاباتی باشیم و افراد از تخریب و بدگفتن نسبت به یکدیگر اجتناب کنند.

محمد جعفر منتظری دیوان عدالت

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه 30 اردیبهشت هیات عمومی با اشاره به انتخابات به عنوان مهم‌ترین مساله روز کشور اظهار کرد: متاسفانه به رغم وجود تاکیدات و آموزه‌های دینی و همچنین توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که نباید در فضای تبلیغات انتخاباتی یکدیگر را تخریب کرد، شاهدیم که برخی از این بدگویی‌ها آغاز شده است.

وی افزود: این موجب تاسف است که در نظام جمهوری اسلامی گروه‌ها یا افرادی برای این‌که احیانا نظر خود را برکرسی بنشانند، به تخریب دیگران می‌پردازند. این عمل قطعا خلاف شرع و اخلاق و سیاست نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان این‌که «اینجا مانند کشورهای غربی نیست که افراد از انواع و اقسام روش‌های تخریبی برای رسیدن به هدف که همانا قدرت است، استفاده کنند» افزود: در نظام اسلامی ایران هدف رسیدن به قدرت نیست بلکه انجام وظیفه و تکلیف است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: از منابر اجتماعی و رسانه‌ای انتظار است که گویندگان آن بداخلاقی نکنند و نیروهایی که قلم در دست دارند، بیشتر مراقب باشند البته این به معنای کنار گذاشتن نقد نیست بلکه نقادی و بیان اشکلات کاندیداها در مسایل سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با استدلال نه تنها بد نیست که ضروری هم هست.

وی تصریح کرد: در عین حال در بسیاری از موارد شاهدیم که نقد به تخریب و عداوت تبدیل شده و این عمل نامطلوب است.

وی اظهار امیدواری کرد کسانی که قرار است سکاندار امور اجرایی کشور باشند از ابتدا رفتار، اخلاق، روش و منش و شخصیت خود را طوری نشان دهند که مردم از آن‌ها یاد بگیرند.

منتظری با تاکید بر این‌که «کاندیداها از دروغ، حقه‌بازی و وعدهای دروغینی که در انجام آن اختیاری ندارند، تنها به منظور جلب آرای بخشی از مردم، پرهیز کنند» ادامه داد: ما به عنوان یک شهروند انتظار داریم در این مقطع فضای صداقت راستی و درستی را در کشور شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: کشور امروز از لحاظ وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شرایط خاصی قرار دارد و به مراقبت‌های زیادی نیازمند است.

وی در ادامه در ارتباط با انتخابات شوراهای اسلامی نیز گفت: انتخابات شوراها بسیار مهم است و من تعجب می‌کنم که رسانه‌های ما آنگونه که شایسته است، نسبت به اهمیت آن اهتمام لازم را ندارند و به تبیین موضوع برای مردم نمی‌پردازند.

وی ادامه داد: ما در دیوان عدالت اداری با شوراها و تصمیمات آنان سرو کار داریم و به اهمیت کار آنان واقفیم. به طوری‌که بر اساس قانون شوراها می‌توانند از طریق شوراهای عالی استان‌ها، لایحه قانونی تهیه و تقدیم مجلس کنند که این ظرفیت و قابلیت بسیار مهمی است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شوراها مانند دولتی برخواسته از مردم هستند که کابینه آن نیز با رای مستقیم مردم (به عنوان اعضای شورا) انتخاب می‌شوند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای مردم آشکار شود تا بدانند چه کسانی را بر این کرسی‌ها می‌نشانند.

وی با اشاره به این‌که «گستردگی و اهمیت کار شوراها اقتضا می‌کند که دقت‌های لازم در انتخابات آن به عمل بیاید» اظهار کرد: البته این به معنای آن نیست که نظارتی بر این انتخابات نیست؛ بلکه انتظار آن است که نظارتی جدی را بر آن شاهد باشیم و دقت لازم به عمل بیاید.

وی خاطرنشان کرد: البته بی‌تردید مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل کرده و می‌کند اما در عین حال امیدواریم در نظارت بر انتخابات شوراها مسیری را انتخاب کنند که اعضای آن‌ها مجموعه‌ای قوی باشند تا بتوانند در اداره بخشی از امور کشور و جامعه، نقش بسزایی را ایفا کنند.

کد خبر 215117
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز